Mi volt előbb? A tyúk vagy a tojás? Morfondírozhatnál ezen a kérdésen, ha belefutottál már Die Krupps-dalokba, és felrémlett a német nagyobb testvér neve. Jelen esetben a tojás a Die Krupps, és a tudomány, illetve a zenetörténelem mai állása szerint amit a Rammstein csúcsra járatott, annak a bölcsője Düsseldorfban található. Hogy miért citálom már az elején ide a Rammsteint? Egyrészt mert megkerülhetetlen, másrészt, ha esetleg a nagy testvért imádod, akkor javaslom, hogy áss le a gyökerekig. Valószínűleg a zenekarnak is tele van már mindene a hasonlítgatásokkal, főleg, hogy a közepes klub vs. stadionméret közti különbségek és azok velejárói is bizonyára rátapintanak néhány fájó pontra. Vagy már nem. Mindenesetre a Die Krupps éppen a 45. életévét tapossa, aminek kapcsán jubileumi turnéra indult. A Dürer Kert nagytermében néztük meg őket.

Ne feledjük azt sem, hogy a Die Krupps nevű formáció egyet jelent Jürgen Engler és Ralf Dörper párosával, akik köré csapódik egy dobos és egy gitáros, mikor éppen ki. A dobos jelenleg Paul Keller, aki 2018 óta dolgozik velük, gitáron pedig tavaly igazolt át hozzájuk a The Sisters Of Mercyból Dylan Smith, akivel a csapat vizuális részét is egy polccal feljebb helyezték. Azon is morfondírozhatsz, hogy ha a negyvenötödik évét ünnepli a zenekar (totálisan zsibbasztó ebbe a számba belegondolni, főleg, hogy egy „modern" műfajról van szó, nem „ásatag" hard rockról), akkor mikor is kezdte a két őstag? Nos, a Google két kattintás után megmondta, hogy Engler 64, Dörper pedig 65 évesek, tehát 19 és 20 éves korukban indították útjára a Die Kruppsot, ami akárhogy is, de azt jelenti, hogy életük nagy része a zenekarhoz kapcsolható. Persze egy időben tartottak egy jó pár éves szünetet, de akkor is, szép ez a szám. Főleg úgy, hogy korántsem érezni porosságot, színpadra nem való öregséget Jürgen és Ralf bácsin.
|
időpont:
2025. szeptember 9. |
|
helyszín:
Budapest, Dürer Kert |
|
Neked hogy tetszett?
|
Feltehetnéd a kérdést, hogy a jubileum kapcsán minden lemezről előszednek-e valamit vagy esetleg ritkaságokat, de ki kell ábrándítsalak, jelen esetben biztosra mentek, és a bombabiztos régi és újabb slágerek mellé a frissen megjelent Will Nicht – MUSS! című EP-ről szemezgettek. A kiadvány egyébként annyira friss, hogy még Discogson sincs fent, sőt, az ezer példányos, kézzel sorszámozott CD-t csak ezen a turnén lehet kapni. Hirtelen felindulásból koncert után megvásároltam az 528-as számot viselő darabot, pedig „hallatlanban" nem nagyon szoktam már lemezeket venni, meg egyáltalán, CD-t is nagyon ritkán a rettenetes árak miatt.

Ha a szívemre teszem a kezem, igazából annyira nem is bánom, hogy nem volt kimerítő történelemlecke, mert utoljára 2011-ben láttam őket (igen, tudom, sokszor jártak azóta nálunk, de valami mindig közbejött), szóval régi Krupps-éhséget csillapítottam ezen az estén. Már az indító Nazis auf Speed, Isolation, Schmutzfabrik olyan szintű energialöketet adott, amitől kedvem támadt végigtáncolni az estét és nagyjából így is tettem, ráadásul egy igen régi hagyományt elevenítettünk fel az unokatesómmal, jobb széle első sor, ahogy azt a ′90-es években a két pecsás koncerten is tettük. Csak hát most nem szaladtunk fel a színpadra a koncert végén.

A fények szolidak voltak, nem volt semmi extra látvány a logón és a szokásos fémhengeken kívül. Ralf Dörper végig szoborként állt baloldalt, Paul Keller Muppet Show-béli Animalként hozta az alapokat, Dylan pedig szoborszerű arccal, olykor mosolyogva, a közönséggel kokettálva, a fotósárokban sétálva szórakoztatott mindenkit, sőt, a vége felé még a közönség közé is bemerészkedett. Hogy ez azért történt, mert kábé az elejétől volt valami technikai gebasz, amitől olykor gerjedt a gitárja, és lentről akarta meghallgatni, hogy mi lehet a baj, vagy csak barátkozós típus, ki tudja. Szóval itt nem volt piro meg háttérvetítés, tényleg semmi nem ment a pőre dalokon kívül, és ilyenkor derül ki, hogy működnek még élőben vagy már erejüket vesztették ennyi év alatt.

Kétség nem fért hozzá, hogy működnek, nagyon is, a közönség jól rezonált és láthatóan voltak, akik a kezdeti EBM-időszakból csapódtak még a zenekarhoz, és akadt, aki a Lee Altus-féle metálosabb lemezeknél érkezhetett. Mindegy is, bármelyik korszakból is játszottak, az baromi jó volt. Még akkor is, ha én a szintiket egy kicsit halknak éreztem a gitárhoz képest, néha a belső magnóm hozta a „puttyogásokat és klattyogásokat", pedig a zenekar egyik fő ütőkártyája a dús szintihangzás. Kis mellékzöngeként egyedül az volt furcsa számomra, hogy néhány dalt az eredetinél tempósabban játszottak, amivel (szerintem) pont a jófajta húzását veszítette el, de lehet, a tempósűrítés miatt plusz egy dal még belefért a programba, ki tudja (felraktam a vicc-zászlót).

Jürgen Engler kedélyesen konferált két dal között, láthatóan jól érezte magát, érezte a közönség törődését és szeretetét, egy-egy mosolygás és „hát ez milyen jó már"-jelentésű ösztönös és sok mindenről árulkodó, félrebiccentett fej sokat elárult. És bizony a vége felé még Ralf Dörpernél is elcsíptem egy félmosolyt. A színpadot uraló fémhengereket gyermeki mosollyal püfölte Engler három ízben is, a kihagyhatatlan, már a nevében is fémes Metal Machine Music-ban, a Der Amboss-ban és a Robo Sapienben, amikor pluszban közös éneklésre is invitált minket.

Egyébként tényleg volt az egésznek valami örömünneppel vegyes, belterjes (értsd jól) hangulata, persze nekem feláll ezekre az indusztriális puttyogásokra, zsigerileg imádom ezeket. Az örömünnepet megkoronázandó Paul Keller a végén a tömegbe vetette magát egy rövid bodysurfre, aztán a színpadon visszafelé hasra is esett, de utána jött még a ráadás. Micsoda antré! A záró Machineries of Joynál az egykori közös munka miatt megemlített Nitzer Ebb az idény elhunyt Douglas McCarthy miatt kicsit szívszorítóbb még. Eegyébként a dal egy 1981-es dal, a Wahre Arbeit, wahrer Lohn átdolgozása. És nincs annál viccesebb, mikor a közönség azt üvöltözi németül, hogy FIZETÉS, MUNKA!

A setlistet itt találjátok, személyes kedvenceim az említetteken kívül még a High Tech/Low Life, Crossfire, To The Hilt és a Bloodsuckers amikor már én sem bírtam magammal és előkerült a léggitár, ciki, nem ciki. Ők meg annyira mondogatták, hogy hamarosan visszajönnek még, hogy kétséggel elhiszem nekik, hiszen addig üssék a vasat, amíg meleg, ugye.
(A két előzenekartól elnézést, terveztem, hogy odaérek, de a „csak öt másodpercre csukom le a szemem" egy kicsivel több lett.)






Hozzászólások
A Robbie Williams fotók már jók lettek.
Idézet - Valentin Szilvia:
+1
Szerintem amúgy a II-III-Paradise széria és persze a Final Remixes is az utolsó prüttyenésig überklasszik. Örök hála ezekért Englernek és Altusnak.
Tudom, meg is akartam venni korábban, de a szállítási költség miatt több CD-vel érdemesebb volna, de valahogy mindig úgy jön ki, hogy a NM állapotú verziók tulajdonosai nem kínálnak más CD-t, ami érdekelne. Így viszont, ha lesz reissue, veszem inkább azt.
Az Odyssey fillérekért van Discogson, amúgy a metál korszakuk legjobb lemeze, hibátlan.
Az előzenekarokról röviden: a Jesus On Extasyról nem véletlenül nem hallottam (nem mintha az én ízlésem mérvadó volna), de ez az emóskodó, szenvedős, lelki bajos industrial rock inkább tiniknek való. (A stílusban sokkal jobb pl. a Razed In Black) Ezt leszámítva a fellépés nagyon korrekt volt, élőben volt bennük energia. A gitároson azért elnevettem magam, amikor megláttam, mert elsőre nem volt tiszta, férfi-e vagy nő, de itt meg is állnék ezzel, mert Bay-arc nem én vagyok, ebben ő a profi.
A Johnny Tupolev szintén korrekt volt, érdemes próbálkozni a dalaikkal, amolyan elektro-boogie-rock'n'rollt játszanak, nem sok hasonló zenekar van a színtéren, szimpatikus, felszabadult zenészek.
Die Krupps: hamar elrepült a másfél óra, tényleg nem vitték túlzásba a fényshowt, de ide nem is kellett, mert a zenekar tarolt, hiába a 45 év, nem látszott rajtuk a fáradás. A zenekar is vette a lapot és a közönség is, lehetett volna akár hakni is, de mindenki beleadott apait-anyait.
A setlist persze lehetett volna "érdekesebb", szerintem a Nazis auf Speed helyett lehetett volna az Ein Blick zurück im Zorn, vagy bármi más, a 2015-ös albumról nem is játszottak (belefért volna pl. a Fly Martyrs Fly, Alive In A Glass Cage), de elő lehetett volna szedni a Bloodsuckers helyett a Powert, a Rings of Steelt, Disciple of Discipline-t, de nincs amúgy panasz.
Az új gitárosról: szerintem 1 Richie Faulkner is több, mint amennyire szüksége van, nem kell belőle klón. Zürcher szimpatikusabb volt, a Die Krupps nem igényel rocksztár fazont, de hát belefért, hiszen a gitártémák nem annyira bonyolultak, hogy ne lehetne inkább a pózolásra koncentrálni :)
Szimpatikus volt, hogy a végén lejöttek kezet fogni, pacsizni, fotózkodni, pedig megtehették volna, hogy lenyomják az utolsó dalt, majd lelépnek, így kell törődni a rajongókkal! Sőt, Jürgen a koncert előtt ott sétálgatott az udvaron egy üveg kólával, bennem megállt az ütő, pedig lassan 50 éves leszek. Nem mertem (nem is akartam) zavarni, mert legenda a fickó.
Vettem turnépólót, nagyon várom az újrakiadásokat, az Odyssey... nincs is meg, a Final option elég porosan szól mai füllel. Remélem, ugyanolyan reissue lesz, mint az 1992-es album esetében, ahol az egyik CD-n az eredeti album remixelve van, a másikon meg remasterelve, plusz a bónuszok.
A közönséggel is elégedett voltam, külön jó volt látni, hogy fiatalkorúak is jöttek, szülői kísérettel és bizonyára élvezték is a koncertet. Csodálkoztam, miért jönnek az emberek Megadeth és Iron Maiden pólóban, de leesett, hogy ez tulajdonképpen egy közvetítő irányzat, miért is ne jöhetnének metálosok.