Shock!

december 05.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Daron Malakian And Scars On Broadway: Addicted To The Violence

scarsonbroadway_cXXXL-es szemgolyók, vérben fürdő tekintet, elcseszett gyermekkor és a „hajaismilyen?". Szinte minden alapvető összetevő megvan ahhoz, hogy az időnkénti koncertezést leszámítva inaktív System Of A Down gitárosát megbillogozzuk a komplett őrült jelzővel. Daron Malakian a lemezfronton jó ideje hűvösre tett anyazenekar nélkül is elvan mint a befőtt, hiszen Scars On Broadwayre keresztelt szólóprojektje keretein belül is ugyanúgy ki tudja élni beteges hajlamait, és ugyanúgy erre a formációra sem jellemző az évenkénti túltermelésbe átcsorduló albummegjelenés. Mindjárt kiderül, hogy jó-e ez nekünk vagy sem.

Nyilván sokkal egészségesebb, ha a művészi kitárulkozás nem csap át tömegtermelésbe, ami ugyanúgy Malakianre is áll, mint bárki másra. Megveszekedett System-rajongóként részemről teljesen okés volt az előző két Scars-anyag is, még a stílusbeli elkalandozások ellenére is. Nekem mindig is kellemesebb élményt nyújtottak ezek az anyagok, mint nem kevésbé zakkant kollégája, Serj Tankian erősen vitatható szólócuccai. A friss művet felvezető Killing Spree hallatán pedig szerintem senkinek nem lesz kétsége afelől, hogy a legerősebb láncszemet illetve a legdominánsabb stílusjegyeket mindig is Daron jelentette a Systemben. Még ha akarna, sem tudna kibújni a saját bőréből, hiszen az Addicted To The Violence is olyan szinten lett systemes, hogy akár még a Hypnotize egyenes folytatásaként is megállná a helyét. Nem lepődnék meg, ha kiderülne: az ilyen-olyan felröppenő kósza hírekben már többször is belengetett, legújabb System-összeröffenésre készült dalok nagy részéből is hallunk itt párat.

megjelenés:
2025
kiadó:
Scarred For Life
pontszám:
8,5 /10

Szerinted hány pont?
( 22 Szavazat )

Ha tényleg valami ilyesmi a helyzet, akkor azért kicsit sajnálom, hogy megint nem jött létre a nagy újraegyesülés, mert ez az anyag igazából még a legendás névvel sem lenne vállalhatatlan. Nem beszélve arról, hogy a Mezmerize és a Hypnotize száraz, trancsír gitárhangzását is sikerült úgy reprodukálni, hogy ne legyen az embernek hiányérzete, s persze ha még a többiek is hozzátették volna a sajátos dolgaikat, úgy talán még nagyobbat is szólna az ügy. Az az érdekes, hogy a Scars On Broadwayjel szemben tulajdonképpen nincsenek is túl nagy elvárásaim (leszámítva persze a jó dalokat), Daron az előző körben is kóstolgatta a különféle stílusokat, de mégis magas minőséget szállított le, ugyanakkor a hét évvel ezelőtti Dictator messze nem volt annyira kiszámítható és áramvonalas, mint a mostani, szinte azonnal ható slágergyűjtemény.

Daron jellegzetes fordulatai, reszelős riffjei, komponálási módszerei és elsőre felismerhető énekstílusa régi ismerősként köszönnek itt vissza, s bár egy ötvenéves ember elviekben már nem ugyanaz a betegesen őrült fickó, mint fiatalabb kiadásában, azért egy csipetnyi megmaradt még a korai visítozós, elmeháborodott pillanatokból is. Igaz, korántsem annyi, mint amennyire jómagam számítanék. De azért én még mindig úgy vagyok vele, hogy Malakian csupán a fizimiskája alapján is bármikor alkalmas lenne egy pszichopata tömeggyilkos szerepére bármilyen horror-thrillerben, s szinte egész biztos, hogy összeszarnám magam, ha szembejönne velem egy sötét sikátorban, az utcalámpák halványan derengő fényében.

A dalokat tekintve mind a már említett, punkosan indító Killing Spree, de főleg az ezt követő Satan Hussein és Done Me Wrong képviseli azt a minőséget, ami miatt simán jól mutatnának egy esetleges System-lemezen is, s ha mondjuk az Impostorban egy kicsivel őrültebbre vették volna a figurát, az is ez a kategória lenne. Felbukkannak néha az elmaradhatatlan örmény népzenei megoldások, illetve mandolin formájában a hangszerek is (You Destroy You), hosszabb távon pedig talán a szép lassan bőr alá kúszó, kiegyensúlyozottságot is sugárzó Watch That Girl válhat nagy kedvenccé, azonban tölteléket keresve sem találnánk a mindössze 37 percesre „hizlalt" dalcsokorban. A főszereplőt egyébként Orbel Babayan multiinstrumentalista és Roman Lomtadze segíti ki különböző hangszereken és dobokon.

Toxicity-, de főleg Mezmerize-féle zsenialitásra azért nem kell számítani, ez még mindig inkább „csak" egy nagyon profi és jól sikerült szólólemez a banda gitárosától/motorjától, amit így is kell kezelni. Azért persze el tudnék viselni egy újabb System-albumot, főleg abban a tudatban, hogy – Malakian szavaival élve – a barátság igazából megmaradt közöttük, csupán zeneileg és érdeklődésileg távolodtak el egymástól. Így persze nehéz, de azért nem kizárt.

 

Hozzászólások 

 
#4 Dead again 2025-08-07 12:36
Gyakorlatilag azt tudom írni erre a lemezre, mint az utolsó Lindemann lemezre: nem jobb, mint az első, de jobb, mint a második. Frankó kis lemez lett! A Mezmerize / Hypnotize kettős pedig tényleg lazán elférne a KlasszikuShock! rovatban. :)
Idézet
 
 
#3 Zolti 2025-08-06 13:41
Azt hiszem megérett a klasszikushockb a a Systemtől a Mezmerize/Hypnotize kettőse.
Idézet
 
 
#2 suizidoum 2025-08-05 10:16
a legerősebb láncszemet illetve a legdominánsabb stílusjegyeket mindig is Daron jelentette - > ott a pont
Idézet
 
 
#1 tot01b 2025-08-05 09:37
Egy remek album lett ez is. Az újabb System lemez ügyében érdemes elolvasni Serj nem rég magyarul is megjelent könyvét, amiből kiderül, hogy a zenei nézeteltérések miatt tényleg nagyon kevés az esély újabb lemezre.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Motörhead - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Whitesnake - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. július 13.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Heathen - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

After All - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Whitesnake Tribute Band - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. május 4.