Shock!

december 03.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Moby Dick: „Elképesztően nehéz helyzetben van a zeneipar”

A Moby Dick talán nincs mindig úgy a frontvonalban az utóbbi években, mint mondjuk tizenöt-húsz évvel ezelőtt, de Magyarország első számú thrasherei továbbra is megbízható, biztos attrakciónak számítanak a nyári fesztiválokon, és szeptember végén egy kiemelt budapesti koncerten is ismét bizonyították, hogy még három évtized után is tudják, mitől döglik a légy. Schmiedl Tamás énekes/gitárost elsősorban a csapat háza táján történő aktualitásoktól kérdeztük, de természetesen szóba került a novemberre várható második Bloody Roots nagylemez is.

Szeptember 22-én ünnepeltétek a zenekar harmincadik születésnapját a Club 202-ben. Milyen érzés belegondolni, hogy ilyen kort ért meg a zenekar?

Nem mindennapi dolog egy zenekarral ennyi évet megélni, ami nosztalgikus és felemelő érzéseket ébreszt akárhányszor csak szóba kerül vagy rá gondolok, de az ünnepség és az ezzel kapcsolatos harminc éves jubileumi koncert a zenekarhoz és eseményhez méltó módon, az elmúlt év december 10-én már lement. Egyre jobban zavar az ezzel kapcsolatos keveredettség: nem volt jó ötlet ez a „30 éves jubileum jegyében" szlogen, mert amint a sok példa bizonyítja, sokan félreértették. Amúgy teljesen jogosan. Szeptember 22-én egy tökéletes Moby Dick koncertet produkáltunk a Club 202 színpadán, de nem születésnapot jöttünk össze ünnepelni, minden más híresztelés erre vonatkozóan félreértés volt.

Milyen érzésekkel jöttetek le a színpadról a koncert után?

Remekül éreztem magam, a közönség ismételten kitett magáért, ami nálam egy jó buli elsődleges alapját jelenti.

A Fezen fesztiválon adott koncerteteken a régi Bloody Roots ütős Tarcsai Ádám helyettesítette Hofit a dobok mögött. Mi volt ennek az oka?

Nem csak a Fezenről, hanem egy egész koncertsorozatról hiányzott Hofi. Egy-két koncertre számítottunk, de sajnos számunkra sem volt teljesen tisztázott, hogy végül ennyi koncerten nem fog részt venni Péter, aminek nem igazán örültünk. Természetesen más Hofival játszani, aki mögött a szakmai rutin mellett ott vannak nyomatékban a zenekarban eltöltött évei. A mi egyik fő kuriózumunk, hogy ennyi év után is klasszikus felállásban játszunk. Ezt a közönség is értékeli és elvárja, nem szeretnénk rombolni ezt a nimbuszt. Ebből már volt probléma a korábbi években, erre most újból megoldást keresünk, hogy se nekünk, se a közönségnek ne kelljen hiányolnia Pétert.

Tavaly jelent meg a zenekar kilencedik stúdiólemeze, A holnapok ravatalán. Hogy vélekedsz most a lemezről, illetve hogy fogadták a rajongók?

A magam részéről elégedett vagyok. Mindent egybevetve: a dalok, szövegek, borító, a stúdióhangzás egy erős produkciót mutatnak. A rajongói visszajelzések ma legnagyobbrészt a Facebookra korlátozódnak, ahol jó visszajelzéseket kaptunk és elégedettek lehetünk, de így nehéz azért messzemenő következtetéseket levonni, hiszen ezek nem meghatározó számadatok. A CD eladási példányszám szintén egyfajta visszajelzés. Ez azt mutatja, szépen fogyogatott az új album, de megint csak nem lehet figyelmen kívül hagyni a mai körülményeket, és azt, mihez viszonyítunk. A koncertlátogatottság messze nem közelíti meg az elvárható nézőszámokat, és az új lemez megjelenése után sem járnak többen a bulikra, illetve nem szaporodtak meg a koncertmeghívások. Persze ebből is nehéz mit leszűrni, mert mindezt olyan, tőlünk független körülmények befolyásolják, amik kihatnak az egész színtér működésére. Ma sajnos ilyen egy vezető rockzenekar élete: magunk sem tudjuk, pontosan mi a helyzet és mit hoz a holnap. Egyelőre tesszük a dolgunkat, amennyire erőnk és a lehetőségek engedik.

A korongon nagyjából fele-fele arányban megoszló Hoffer és Mentes szerzemények mellett mindössze egyetlen dal szerepel, amelynek te vagy a szerzője. Mi volt ennek az oka?

Nem verseny ez, hogy ki ír több vagy kevesebb dalt... Mire időm engedte, hogy bekapcsolódjak a dalszerzésbe és elkaptam volna igazán a fonalat, addigra a nóták nagy része elkészült. Volt még egy zeneileg elkészült és az albumra tervezett dalom, de az utolsó pillanatban úgy döntöttem, hogy lehagyom a lemezről, mivel szövegileg és az énekdallamokat tekintve nem úgy állt össze, ahogyan szerettem volna. Mondhatom úgy is, hogy másban vállaltam oroszlánrészt, és a stúdiózásra koncentráltam, hiszen egy album sikerében a hangzás is döntően fontos, az ezzel kapcsolatos tevékenység is komoly felelőséggel jár. A befektetett munka és akarás meg is hozta a gyümölcsét, hiszen a hangzással maximálisan elégedettek vagyunk, és az album a HangSúly szavazásán az év stúdiólemeze lett.

A Bloody Roots első lemezének szövegeiben neked is benne volt a kezed, az új Moby Dick albumra azonban mindent Pusztai Zoli írt. Az ő szövegvilága annyira elválaszthatatlan a zenekartól, hogy fel sem merült benned, hogy te is besegíts?

Pusztai Zoli szövegei megkérdőjelezhetetlenül a Moby Dick stílusának meghatározói, nyugodtan mondhatjuk, hogy védjegyei. Zoli jó formában volt, könnyedén hozta az albumra a szövegeket, tehát egyáltalán nem szorult segítségre.

A holnapok ravatalán alig több fél óránál. Nem gondoltatok rá, hogy felvegyetek még egy-két dalt?

Ennyi dalt sikerült összerakni a rendelkezésre álló idő alatt, de a minőséget és egy album élvezhetőségét nem percekben mérik.

A lemez egyik verzióját újságárusoknál is kapni lehetett. Mennyiben tudta megkönnyíteni ez a speciális terjesztés a dolgotokat?

Egyre kevesebb a CD üzlet, újságárus viszont mindenhol van. A válasz tehát nagyon egyszerű: mindenképpen hasznos!

Ahogy te is utaltál rá, manapság igen nehéz materiális hanghordozókat eladni. A fenti módszer mellett szerinted mi a jó megoldás?

Nem a terjesztésben kell keresni a megoldást. Az egyetlen igaz és becsületes megoldás az lenne, ha a zenészeket és a szellemi terméket előállító művészeket is megilletnék az alapvető jogok, azaz a tulajdon védelme. Persze ezt már jóval korábban rendezett formába kellett volna terelni, de akik a törvényeket hozzák, illetve akiknek be kéne tartatnia, azokat nem érdekelte, mi lesz velünk, zenészekkel. Ez egy ugyanolyan becsületes munka, mint sok más szakma, és az lenne a normális, ha meg tudnánk belőle élni.

Hogyan látod a Moby Dick, illetve a rockzene helyzetét ma Magyarországon?

Ha az eddig elmondottak alapján nem derült volna ki egyértelműen, akkor csak megerősíteni tudom, hogy elképesztően nehéz helyzetben van az egész zeneipar, és az ennek a perifériáján lévő rockzenére még nagyobb nyomás nehezedik.

Az utóbbi évek fokozott pörgéséhez képest a Hungarica mintha kicsit csendesebb időszakon menne keresztül. Hogyan hat mindez a Moby Dick működésére?

Felületes információim vannak arról, hogy mit csinál éppen a Hungarica. Annyit tudok, hogy mostanában inkább akusztikus koncerteket adnak, de nem hiszem, hogy azért, mert el szeretnének csendesedni. A Moby Dick zenekar életében nem történt lényegi változás.

Mik a terveitek a közeli jövőre nézve?

Továbbra is koncertezünk, ha hívnak minket, megyünk. Talán új lemezt is összehozunk még, de ezzel kapcsolatban nincs közös álláspont. A zenekar eléggé rapszodikusan működik, hol egyikünknek, hol másikunknak van jobban kedve tevékenykedni, vagy éppen nincs idő a munkára.

Az Ugass kutya, a Kegyetlen évek és a Körhinta újrakiadása után van-e valami remény a többi beszerezhetetlen anyagotok ismételt megjelenésére is?

A jelenlegi kiadónktól kapott legfrissebb információm szerint kedvező lépések történtek ez ügyben, és lehet reménykedni egy-két újrakiadásban. Azt tudni kell, hogy tettünk erre vonatkozóan erőfeszítéseket, hiszen lenne rá némi igény és mi is szeretnénk, nekünk is jó lenne, de a jogok nagy része nem a mi birtokunkban van, így nem rendelkezhetünk a korábbi anyagaink felett. A jogokat megszerezni pedig nem mindig egyszerű, mert vagy adják, vagy nem, és nem mindegy, milyen feltételekkel.

Novemberben érkezik a Bloody Roots kettes anyaga, az Ígéretek földjén. Hogy álltok a stúdiózással?

Készen leszünk, de a vártnál lassabban haladunk számtalan probléma miatt. Az egyik legfontosabb gond, hogy nem elég, hogy az ember a stúdióban a lehető legjobbat szeretné magából kipréselni, és oda kell tenni rendesen azokat a magasabb hangokat, mindezt koncertezés közepette kell megtennem. Ez kinyírja a hangomat, és közben nincs elég időm, hogy regenerálódjak.

Mit várhatunk majd a lemeztől?

Alapvetően haladunk tovább az első albumon megkezdett úton, de rengeteg újítást hoztunk be. Az első lemezre szinte kizárólag gyors dalokat írtunk, most viszont több a súlyos középtempó és a váltás. Klasszikusabb témákat, riffeket hoztunk be, és több dalban szerepet kaptak az ikerszólók is. Az énekdallamokat is próbáltuk fogósabbá, megjegyezhetőbbé tenni. A thrashes, kiabálós ének mellé dallamosabb refréneket hoztunk be és elsősorban Ficzek Andrisnak köszönhetően a vokálokra is ráerősítettünk. A szövegek még egységesebbek, és az album ismét konceptjellegű, mivel a dalok tartalmilag sok ponton összefüggenek. Mindezek sok új színt hoztak a zenénkbe, de maradtunk, akik vagyunk: egy pusztító thrash banda!

A szövegeket is ismét együtt írtátok Andrással?

Annyi változás van, hogy Andris most egymaga írta a szövegeket! Én ennek felettébb örülök, mert Andrist egyértelműen jobb szövegíró, és sokkal könnyedébben is írja meg a dalokat. Nem vagyok költő, de most is tudtam volna írni pár szöveget, de nem akartam belepiszkálni. Most ez volt a koncepció, és szerintem jól döntöttem.

Ismét számíthatunk vendégek felbukkanására is?

Nem lesz annyi közreműködő, mint az egyes albumon, bár ez nem kizárólag rajtunk múlott. Ficzek Andris mellett nagyon örülünk Vörös Attila részvételének, aki nemcsak gitározik, hanem egy dalt is hozott az albumra. Basszusgitáron közreműködött a K3-ból ismert Szuna Péter is, akit az egyik legjobb magyar bőgősnek tartok, és emberileg is nagyon tisztelek.

Mesélj, kérlek, a honlapotokon meghirdetett Cover Bloody Cover pályázatról!

Szeretnénk egy hagyományt elindítani: a jövőben is szorgalmazni fogjuk ezt, továbbá kedvet szeretnénk csinálni a fiatalabb generációknak a cover videók készítéséhez. Célt szeretnénk adni a zenélésre, a gyakorlásra, építésre fogékony kisebb zenei műhelyeknek, zenei közösségeknek. Jómagam is nagyon szeretek ilyen videókat nézegetni a YouTube-on, amivel sokan vannak így, éppen ezért nagy lehetőségek vannak benne a készítők számára. Lehet, hogy valakit egy ilyen videón keresztül ismernek meg vagy hívnak egy zenekarba!

Jelenleg milyen projektek futnak a MD Stúdióban?

A Harloch zenekar anyagát fejeztem be nemrég, most meg gőzerővel a sajátomon dolgozom, mert határidő van a kiadó részéről és a következő munkát is kezdenem kell! Október második hetében pedig a elkezdjük a Vesztegzár zenekar albumának felvételeit.

 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Anna Murphy - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2012. július 11.

 

Rise Against - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Solar Scream - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 6.

 

ZZ Top - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2009. október 15.