Shock!

április 18.
csütörtök
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Myrkur: Folkesange

myrkur_cMyrkur, azaz Amalie Brunn és kísérőzenekara három esztendővel ezelőtt a szó legszorosabb értelmében elkápráztatott Mareridt című dalgyűjteményével, amelyet azóta is bármikor szívesen előveszek, ha éppen kedvem tartja. Az anyagból csak úgy áradnak a szürke északi világ fakó színei és sötét tónusai, a zenében tökéletesen olvadtak össze a rideg black metal idegtépő pillanatai az atmoszférikus folk fülbemászó, autentikus melódiáival. A kezdetekben még vegytiszta feketefém persze régóta az eladhatóság és a vonzó külsőségek felé nyújtózkodik, ami ugye rendesen meg is osztja a rajongók táborát, azonban ez még kevés okot szolgáltat arra, hogy komolyabban is befolyásolja a művésznő zenéjének élvezetét.

Amennyiben a corpsepaint felvitele közben kihagytad a pupilládat is elfedő ecsetvonást, biztosan maradt még benned is annyi nyitottság, hogy esélyt adj a rúnákkal kivarrt énekesnő legfrissebb dalainak, amelyek jelen esetben legfeljebb csak tartalmilag kapcsolódnak a black metal természetközeli gondolatiságához. Itt ugyanis a megvalósítás szinte ezer százalékban északi folk- és világzene, ami egyben egyfajta tiszteletadás is a helyi népi hagyományok és Amalie gyökerei felé. A tradicionális népdalok újraértelmezései között akadnak azért saját szerzemények is, amelyek ezúttal – az előző anyag misztikus, ködös hangulatával ellentétben – gyönyörű megszólalást is kaptak. Utóbbi persze nagyban meg is emeli a dalok élvezeti értékét, igazságot is szolgáltat, s emellett kidomborítja a művésznő kellemesen csengő, tiszta énekhangját is, ami tökéletesen alkalmas e tradicionális dallamok prezentálására. Ha valaki mindezek ellenére mégis kihallja belőlük a giccsfaktort, azt persze valahol meg is értem – főleg az előzmények ismeretében –, azonban erre az összeállításra mindenképpen speciális anyagként kell tekinteni, és ilyen hozzáállással ajánlott megfülelni.

megjelenés:
2020
kiadó:
Relapse
pontszám:
- /10

Szerinted hány pont?
( 20 Szavazat )

A Loreena McKennitt-, Dead Can Dance-, Enya-, Clannad- és Kate Bush-rajongók természetesen előnyben vannak, de az effektív hangszerek imádói is fellélegezhetnek, ugyanis itt szinte minden skandináv zenei kultúrában használatos eszközt felvonultatnak a mandolintól a lanton át az egyik legkülönlegesebb svéd, egyszerre húros, vonós és billentyűs hangszerig, a tekerőlantokhoz hasonló nyckelharpáig (halld: Ramund), amelynek eredete a korai középkorig nyúlik vissza. A dalok közül kiemelkednek a saját szerzemények, ezek közül is a drámai hatású Leaves Of Yggdrasil, de a Bob Dylan által is feldolgozott skót ballada, a House Carpenter is különleges ebben a formában, valamint az ember és a természet kapcsolatát feszegető, csodás klipen bemutatott Ella is makulátlan minden pillanatában. Az óizlandi Edda-énekekből életre keltett Tor i Helheim terelő hívásai és ősi melódiái pedig mintha csak megerősítenék, hogy Amalie hangja nem lehet más, mint a mitológiai istenek ajándéka. Személyes kedvencem mégis inkább az utolsóként elhangzó hipnotikus Vinter. Az effajta éteri harmóniák legalább annyira kisimítanak és felemelnek, mintha csak az erdőben sétálnék.

Az énekesnő a tavalyi évtől kezdődően anyai örömöknek is hódol, s emiatt talán aktuálisabbak is most a fényesebb harmóniák az eddig megismert ördögi atmoszféránál, de azért én még reménykedem, hogy akadnak a tarsolyában a Mareridten hallhatókhoz hasonló, kísérletezősebb szerzemények is.

 

Hozzászólások 

 
+1 #6 Asidotus 2020-09-01 23:53
Zseniális, nekem legalábbis 10/10
Idézet
 
 
#5 Horváth Attila 2020-03-30 18:02
Érdekes a viszonyom Myrkurral. A black metal sosem érdekelt, így az első lemez teljesen el is ment mellettem, gondolván ez nem az én zeném. A Mareridt-re aztán teljesen rákattanta, voltak idők, amikor szinte napi rendszerességge l hallgattam, aztán szép lassan kikopott az életemből.
Ez az új, egyelőre tetszik, szóval kíváncsian várom mi lesz a sorsa hosszabb távon.
Idézet
 
 
+1 #4 Tulus 2020-03-30 12:21
Nagyon szép lemez, érdemes a hallgatásra!
Nálam benne lesz az év nem metal lemezei top 3-ban.

Ennél jobban már csak a szépséges Kari Rueslatten lemezét várom :)
Idézet
 
 
#3 Anomander 2020-03-30 12:03
Idézet - Carrast:
Most a feleségem meg a gyerek is hallgatja!

Hehe, nálunk is kezd terjedni a családban! Nem alaptalanul, tényleg eléggé jól sikerült a lemez.
Anno próbáltam a Mareridt-et is megmutatni, de nem arattam osztatlan sikert :) - persze ez nem von le annak a lemeznek az értékéből sem, de nyilván kevésbé széles körrel volt kompatibilis.
Idézet
 
 
#2 Carrast 2020-03-30 11:28
Egyszer Brutal Assaulton láttam őket, akkor nem fogott meg - ugye ez nem az a tipikus fesztiválzene, ráadásul azt hiszem délután volt. De most a cikk miatt utánajártam és igen faint zene! Köszönöm, hgoy felhívtad rá a figyelmet! Most a feleségem meg a gyerek is hallgatja!
Idézet
 
 
#1 Montsegur 2020-03-30 09:06
"Amennyiben a corpsepaint felvitele közben kihagytad a pupilládat is elfedő ecsetvonást..." - bearanyoztad a napomat :)))

A lemez nekem is nagyon bejön.

Érdekes, hogy a metal alstílusai közül arányaiban mintha a black metalból váltana át szép fokozatosan a legtöbb előadó valami egészen más irányba... vagy nagyon szűkek a műfaj keretei egy igazán kreatív művésznek, vagy eleve nagyon kreatív művészek kezdenek először feketefémmel... vagy biztos van rá egyéb magyarázat is.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

Anneke Van Giersbergen - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Orphaned Land - Budapest, Club 202, 2013. október 4.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2013. július 9.

 

Nitzer Ebb - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Thaurorod - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Wackor - Budapest, Süss Fel Nap, 2006. április 25.