Aligha lehet azzal vádolni a Depeche Mode-ot, hogy ne dokumentálná kellő részletességgel a turnéit (itthon egyedül talán csak Ákos végez hasonlóan alapos munkát ezen a fronton), így önmagában nincs különösebb hírértéke egy újabb Depeche-koncertfilm megjelenésének. Ráadásul Gahanék ebben a műfajban is alkottak már valódi klasszikusokat: a 101 és a Devotional is vitathatatlanul megérett erre a státuszra, hogy csak a legalapvetőbb koncertmozikat említsem. Immár csaknem negyven (!) éve szinte minden turné megkapta utólag a maga dedikált, fizikai formátumú emlékkönyvét, az említettekhez hasonló méretű lábnyommal bíró, emblematikus alkotás azonban a Devotional óta (szerintem) nem jött szembe a Depeche-rajongókkal.
A szimplán M néven futó idei koncertfilm sok szempontból mást ígért, a sok szempont közül pedig a leglényegesebb, hogy ezt a másfél órás alkotást kifejezetten mozis vetítésekhez forgatták (így válhatott IMAX-kompatibilissé is). A másik meghatározó tényező többé-kevésbé megfoghatatlan: arról a hangulati váltásról beszélek, ami a Spirit és a Memento Mori albumok között végbement Gahanék háza táján. Más ez a Depeche, mint amilyen a dokumentáltan rossz hangulatú Spirit-érában volt, és roppant furcsa, hogy mindehhez egy nagyon súlyos veszteség, az alapító Andy Fletcher halála jelentette a „katalizátort". Fletcher, az ember, aki ott sem volt, aki pusztán zenei jellegű közre (nem) működése miatt számos gúnyos megjegyzés célpontjának számított, ám mégis összetartotta a csapatot annak legkaotikusabb éveiben is, és akinek elvesztése könnyen jelenthette volna a végállomást a zenekar számára.
|
gyártó:
Trafalgar Releasing / Columbia, 2025
|
|
Depeche Mode: M
magyarországi mozipremier: 2025. október 28. rendezte: Fernando Frias de la Parra operatőr: Damián Garcia narrátor: Daniel Giménez Cacho játékidő: 100 perc Neked hogy tetszett?
|
Az ő halálának feldolgozását dokumentálta a Memento Mori-turné (amely szerencsére Budapestre is elért, 2023-ban és 2024-ben is), illetve ott van ebben a filmben is, annyira elegánsan, ahogy az valódi angol úriemberektől elvárható. Ismert, hogy a legutóbbi lemez dalainak zöme, a koncepció, illetve maga a lemezcím is megvolt már, amikor Fletcher halálának híre lesújtott a zenekarra, a tragédia végül egy plusz metafizikai dimenzióban gazdagította mindazt, ami a folytatásban érkezett. Memento Mori, azaz „emlékezz a halálra", vagyis az életet annak mulandósága és végessége fényében értékeld. A Depeche Mode pontosan ezt teszi azóta is. Különleges hangulatúak voltak a legutóbbi turné koncertjei, és ennek kidomborítására tesz kísérletet Fernando Frías filmje is (itt jegyezném meg, mennyire üdítő azt látni, hogy vizualitás terén az elfáradni látszó Corbijn-kapcsolaton túl is van élet a Depeche-nél!), amely a mexikói halálkultusz misztikus ködébe csomagolja ezt a koncertfilmet.

Mert alapvetően azért ez egy klasszikus koncertfilm, három mexikóvárosi sold-out buli kivonata, ahol a négytagúra fogyatkozott banda nem nyújt mást, mint amit például itthon is láthattunk tőlük, és (sajnos) a közönség sem hoz extrákat. A felvétel különlegessége a prezentálás módjában keresendő: nem csupán arról van szó, hogy esetenként VHS-kamerával forgattak IMAX formátumú filmet, illetve hogy szándékoltan lett az M a high-tech mozik antitézise. Hogy is fogalmazzam meg? Ennek a bandának, amely az Ultra óta a lét/nemlét peremén egyensúlyoz, egyszerűen „jól áll" ez a keserédes, búcsúzós hangulat, amelynek révén még ünnepélyesebb keretek között látjuk üzemelni ezt a negyvenöt éve karban tartott intézményt, ami a Depeche Mode. A rendező pedig közben keresi az egyedi látószögeket, ahonnan olyan rálátásunk lehet a színpadi eseményekre, amilyenre egy átlagos halandónak nincs módja. Mindez együtt pedig nálam többszöri hidegrázást váltott ki, olyan módon, ahogy arra legutóbb a Devotional volt képes.
Ahogy említettem, egy mozikra optimalizált változatot kapunk most az M-ből, a teljes csomag (CD, DVD, Blu-ray, kiskutyafüle) december 5-én érkezik a boltokba. Akkor kézhez kapjuk majd a Memento Mori-session „elveszett" tételeit, amelyek közül – a stáblista alatt – az igazán remek In The End hangzik itt el. A csonkításért „cserébe" két olyan tételt (My Favourite Stranger, Condemnation) is megtekinthetnek a mozilátogatók, amelyek a DVD-n nem lesznek majd láthatók, illetve mit is beszélek, az igazi ajándék az óriási vászon, kell-e hangsúlyoznom, hogy IMAX-ben valóban kolosszális az élmény. Az általam látott verzió spanyol nyelvű volt, angol felirattal, utóbbi előállításában aligha működött közre ember, néhol egészen botrányosan félrement fordításokra csodálkozhattunk rá menet közben – a végső változat kiadásáig ezeket reményeim szerint kijavítják majd.
A Memento Mori-korszak konklúziója számomra valami olyasmi, amit harminc évvel ezelőtt semmi pénzért nem mondtam volna ki, de öt évvel ezelőtt sem állítottam volna ilyen meggyőződéssel: (újra) Depeche Mode-rajongó vagyok.

Az M limitált ideig, november 2-áig látható a hazai mozikban. Részletek itt.



Hozzászólások
Igen, lesz. Elég sokfelé voltunk most szerencsére.
Pont tegnap Paradise Lost koncerten látszott, hogy bizony működnek ezek a zenék egy metal koncerten is.
Host, Believe in Nothing, Symbol of Life, de még a One Second is kicsit DM hatása alatt készült.
És nem látszodott azon a közel ezer emberen, hogy ne élveznék.
Szóval erről ennyi, a Depeche Mode bőven elfér itt.(sokkal jobba, mint az Azariah vagy Ákos)
Off:
Arról várható esetleg koncerbeszámoló ? Sokkal jobb volt, mint a legutóbbi, hiba lett volna kihagyni.
Dürer kerti helyszínnek hála, most a hangzás is 10 pontos volt.
1. Nine Inch Nails, Rammstein, Paradise Lost, Deftones, Smashing Pumpkins, Linkin Park, Marilyn Manson: csak néhány előadó, akikre hatottak és passzol a Shock profiljába.
2. Ha neked Gahan hangja nyálas...
Az a hang simán helytállna rock/metal zenében is.
(Gore meg kurvajó dalokat ír, csak általában nem gitárral, ennyi.)
Standard kérdés. : Egyrészt rengeteg rock/metal zenekarra hatással voltak, Kettő: Nagyon jó zenekar és elég sok rockos elemmel dolgoznak - főleg a koncertjeiken. Három: CSAK......
Elismerem Wilder érdemeit, meg a többiekét is, de nekem a legutóbbi album jelenti a csúcsot. Olyan, mintha 40 év kísérletezés után megalkották volna azt, amit mindig is akartak
Szerintem ahogy ő kilépett 95-ben (?) úgy a Mode teljesen ellaposodott.
Az újabb lemezeikbe belehallgattam, de hamar visszatértem a 83-94 közti Wilder - érához.
Koncertfilmben meg a 84-es hamburgi koncert a Some Great Reward érából verhetetlen!
Most még ott tartunk, hogy a metal zenének nincs egyértelmű, általánosan elfogadott meghatározása.Szubjektív, hogy ki mit tart metalnak.Inkább az a kérdés hogy dallamtalan vagy dallamos zene, mert itt nagyobb,lényegi bb különbség van.
Nem tudom, miért mondják annyian, hogy haldoklik a műfaj, te is itt kommentelsz 14 évesen, van utánpótlás.
Nem látod a gitárt a képen?