Ha létezne „normális eset", akkor most egészen biztosan azt írnám a black & roller Kvelertakkal kapcsolatban, hogy normális esetben kábé kettő percig tartana az ismeretségünk, amennyiben előzőleg nem lettem volna képben a norvégokat illetőleg. Az Erlend Hjelviket leváltó új énekes, Ivar Nikolaisen ugyanis már rögtön az első pillanatokban elrettenti a mit sem sejtő hallgatót elődjéhez hasonló, idegtépő vernyogásával, azonban a beavatottak már nagyon jól tudják, hogy finnyáskodás helyett időt kell hagyni a srácok új dalainak tüzetesebb megismerésére. A károgó ének a stavengeri hatosfogat műhelyének alapkelléke, ami sok-sok hasonló felfogásban utazó csapattal ellentétben náluk kivételesen jól is működik.
Lehetne persze mélyen szántó elemezgetésekbe bocsátkozni, hogy miért is butítja le a muzsikát egy süvöltöző énekstílus, avagy hogyan emelhet hangulati magasságokba a hörgés bizonyos alstílusokat, a vita lényegében mindig a szubjektivitáshoz kanyarodna vissza. Abban azonban legtöbb zenehallgató sorstársammal együtt egyetérthetünk, hogy igenis léteznek zenekarok, ahol az egysíkú károgás/hörgés/morgás/vérhányás mintha csak azért lenne jelen, hogy még több odafigyeléssel hallgassuk az alatta felcsendülő muzsikát. Ha csak egyetlen példával kellene ezt a jelenséget alátámasztani, akkor a (régi) In Flames mondjuk elég jó választás lenne, hisz mi tagadás: Anders Fridén már a kezdetek kezdetén sem szépített túl sokat a dolgokon, és a rajongók nagy része is sokkal inkább a hörgés „mellett" cincogó, fincsi fémzenére koncentrált elsősorban. A Kvelertaknál is valami hasonlót éreztem mindig. A zenéjükben mindig rejlett valami kapaszkodó, egy jól eltalált dallam, magával ragadó ritmus vagy riff, egyedi atmoszféra, ami lényegében eltompította a néha valóban idegesítően egydimenziós, a stílus által „megkövetelt" hangszálgyilkolászást.
Ha mindez még dallamos énekkel is keveredik, a baj már nem is tűnik olyan nagynak, de a titok persze itt is a zenében, valamint annak sokszínűségében és a stílusokat vegyítő masszában rejlik. A srácok eddig is tudatosan mixelték össze a zord black metalt a '70-es évek közepére jellemző vintage hangzásokkal úgy, hogy közben a hardcore-os, punkos energialöketeket sem hanyagolták el. Az angol és a norvég nyelv közös használata ellenére az elegy maximálisan, botrányos kontrasztok nélkül működik, máskülönben nem pattannának egyik napról a másikra a lemezeik az eladási listák dobogóira. A 2013-as Meirhez hasonlóan a Splid is az első helyen nyitott Norvégiában, de igazából nem is ez a lényeg, hanem hogy a nyers, dögös megközelítés mellett szerencsére a dalok minősége is megmaradt az énekescsere után.
Az olyan finom kis meglepetésekért például hatalmas piros pont jár, mint amilyen rögtön a nyitó Rogaland több szólamú, Thin Lizzy-ízű ikergitár-betétjénél hallható. De a nóta refrénjét sem kell tízszer meghallgatnod, hogy rögzüljön végre. És ha már jól eltalált refrének: e tekintetben a Blackie Lawless (egykor még nem annyira terebélyes) sziluettjét felidéző, meglehetősen W.A.S.P.-ízű Discord sem marad háttérben, ugyanakkor a Troy Sanders vendégeskedésével előadott Crack Of Doom valamiért nem üt akkorát. Pörgős bulinótából sincs hiány, e szerepet leginkább az Uglas Hegemoni tölti be, de akadnak nyolc perc környékére hizlalt, kibontogatós szerzemények is. Ilyen a szintén a Lizzyt idéző Fanden ta Dette Hull!, amelyből még egy tipikus hard rock riffeléssel összemosott ős-thrash zúzda is kikerekedik, vagy a végére végletekig bevaduló, progos elemeket is tartalmazó Delirium Trevens. A Tevlinggel pedig egyenesen a '80-as évek elejére katapultálják vissza a hallgatót, azon belül is a pop és new wave mellett azért nem kevés punkos attitűddel rendelkező korai The Police-hoz, és a dalból tényleg már csak szinte Sting hangja hiányzik. A fémüstben rotyogtatott, nyers black metalt leginkább az utolsó Ved Bredden av Nihilben tálalják, azonban a lelazult, füstös southern témát boncolgató Bratebrannal pörkölnek oda a legstílusosabban, amelytől még a dél-texasi, piától bűzlő kocsmák illata is beszűrődik valamilyen megfoghatatlan csatornán.
Az énekesváltás érzésem szerint nem rezegtette meg túlságosan a dolgokat a Kvelertaknál, de természetesen az is elfogadható, ha valaki ezt másképp gondolja. Vidar Landáéknak változatlanul jó érzékük van a dalszerzéshez, és a váratlan pillanatokkal megtűzdelt muzsika, illetve a még mindig jelen lévő baglyos koncepció alapján akár úgy is mondhatnánk, hogy az emberek sem mindig azok, amiknek látszanak. Mocskos, fekete sárban megforgatott matéria ez, de így szeretjük.
Hozzászólások
Meg kell hallgatni, az elsőt nagyon szerettem, a 2.-ra meg nem nagyon emlékszem miért tetszett kevésbé.