Shock!

május 05.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Már Magyarországon is többet hoz a digitális zeneértékesítés, mint a fizikai hanghordozók

1220guiElkészült a ProArt második zeneipari jelentése, amelynek elsődleges tanulságai, hogy ugyan Magyarországon is nő a digitális zenefogyasztás, a hazai zenészek azonban elsősorban továbbra is koncertgázsikból és jogdíjakból élnek. A hazai közönség több mint fele egy fillért sem költ hangfelvételekre.

A magyar zeneipar 2015-ben több mint 50 milliárd forintot termelt, ebből a hangfelvétel-iparág – tizenöt éves csökkenést követően kis mértékben növekedve – 18,5 milliárdot termelt ki. A digitális értékesítésből származó bevételek világviszonylatban először haladták meg a fizikai kiadványok értékesítéseinek összegét – állapítja meg a ProArt éves zeneipari jelentése. A zeneipar két legjelentősebb bevételi forrása az élőzenei fellépésekből származó (körülbelül 33 milliárd forint), valamint a hangfelvételek értékesítéséből befolyó összeg (18,5 milliárd forint). Mindkét területen problémát jelent, hogy a fogyasztók közvetlen zenei költései alacsonyak: hangfelvételért a magyarok több mint fele egy forintot sem költ, az élőzenei rendezvények 60 százaléka közönség számára ingyenes.

A hangfelvételek fizikai formátumban történő értékesítésének bevétele 2015-ben az előző évhez képest 20 százalékkal csökkent, míg a digitális bevételek értéke majdnem 40 százalékkal nőtt, így a két értékesítési csatorna lényegében egyenlő arányban, 8–9 százalékkal járul hozzá a hangfelvételekből származó bevételekhez. Továbbra is jellemző, hogy a bevételek túlnyomó többségét azok a felhasználások generálják, amelyek esetében a közönség közvetlenül nem a hangfelvétel birtoklásáért vagy hallgatásáért fizet. Ilyenek például a rádiós, televíziós játszások, üzletekben a gépzene-szolgáltatás vagy az üreshordozó-díj, amely területekről a szerzőknek, előadóknak és kiadóknak a közös jogkezelő szervezetek juttatják el a jogdíjbevételeket. Az ilyen jellegű bevételek együttesen a hangfelvételekhez köthető bevételek több mint 80 százalékát jelentik. A hangfelvétel-ipari bevételek belső megoszlása egyrészt azt jelzi, hogy a hazai piac fejletlen, az észak-amerikai vagy nyugat-európai szinthez képest a magyar zenerajongók sokkal kevesebb pénzt költenek közvetlenül hangfelvételre.

A hangfelvételek online felhasználása szembeötlően kevesebb bevételt hoz a szerzőknek, előadóknak, kiadóknak, mint azoknak a cégeknek, akik a zenén keresztül közvetlenül a közönséggel, felhasználóikkal vannak kapcsolatban. Ezt, az iparágban részt vevő szereplők által produkált hozzáadott értéket nem tükröző, a közvetítők javára fennálló egyensúlytalanságot nevezzük value gap-nek (értékhézagnak). A zeneipar legnagyobb bevételi forrását továbbra is az élőzenei fellépések adják, amelyek a zenészek jövedelmének 40-60 százalékát teszik ki. A statisztikákból kitűnik, hogy az élőzenei események jelentős hányada a látogatóknak ingyenes, azaz ekkor sem a hallgatók fizetnek közvetlenül a zenei élményért, hanem a szervezők, szponzorok, önkormányzatok. Ez nehezíti a közönségben a zene értékének tudatosítását, a zenészek számára pedig kiszolgáltatottsághoz vezethet. A teljes jelentés, valamint az ebből készült rövidebb, a legfontosabb összefüggéseket és következtetéseket bemutató összefoglaló egyaránt letölthető a www.zeneipar.info oldalról.

A tanulmányt a ProArt megbízásából a Hétfa Kutatóintézet és Elemzőközpont készítette. A ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért alapítói a magyarországi közös jogkezelő egyesületek: az Artisjus, az EJI, a Filmjus, a Hungart és a MAHASZ. A szövetség kiemelt célja a társadalmi tudatosság felkeltése az alkotás értéke és a szerzői jog jelentősége iránt.

Címkék:

 

Hozzászólások 

 
+1 #19 Zoli 2016-12-22 19:19
Etetik azért rendesen a népet: "Már Magyarországon is többet hoz a digitális zeneértékesítés "
Mindeközben: Először haladta meg a hanglemez eladás értéke az MP3 letöltéseket Nagy Britanniában.
http://thevinylfactory.com/news/vinyl-sales-exceed-digital-downloads-uk/
Idézet
 
 
#18 Szornyeteg Lajos 2016-12-21 23:01
Idézet - zebraman:
Idézet - doctor justice:
Idézet - zebraman:
Én viszont Oroszországból vásárlok cd-t, féláron az európai árakhoz képest. Még postaköltséggel fele annyiba kerül, mintha bemennék egy bótba.


Gratulálok a hamis cd-khez. Ezzel kizárólag a hamisítókat gazdagítod, nem a zenekarokat.




Tévedés, mivel ezek hivatalos kiadványok, orosz kiadóktól, Ororszország területére licenszelve, Mr. Righteous. :D

Amúgy a mínuszokat azért kaptam, mert cd-t veszek, vagy azért, mert Oroszországból veszem? :D


Akkor biztos Oroszorszagban elsz, Mr. Righteous.
Idézet
 
 
+1 #17 zebraman 2016-12-21 22:09
Idézet - doctor justice:
Idézet - zebraman:
Én viszont Oroszországból vásárlok cd-t, féláron az európai árakhoz képest. Még postaköltséggel fele annyiba kerül, mintha bemennék egy bótba.


Gratulálok a hamis cd-khez. Ezzel kizárólag a hamisítókat gazdagítod, nem a zenekarokat.


Tévedés, mivel ezek hivatalos kiadványok, orosz kiadóktól, Ororszország területére licenszelve, Mr. Righteous. :D

Amúgy a mínuszokat azért kaptam, mert cd-t veszek, vagy azért, mert Oroszországból veszem? :D
Idézet
 
 
+1 #16 pumpika666 2016-12-21 20:55
magam részéről továbbra is veszek cd-t lp-t, letöltésért pedig 1 fillért sem fogok kifizetni, amíg csak lesz fizikai formátum
sajna a környezetem néha hülyének néz, mikor a futár megjön valami cuccal és kibontom. múlt héten jött meg egy slayer és egy ministry lp, bontottam ki és ott röhögtek, hogy pénzt adok ki arra a szarra...
Idézet
 
 
+1 #15 bogar 2016-12-21 19:00
Idézet - BSND:
Idézet - bogar:
2. Ingyenes rendezvény kontra belépős koncert.
Pont vasárnap délután voltam Deák Bill koncerten a XVII. kerületi adventi vásáron. (200 méterre lakom onnan).
Nem vagyok Bill fan, de időnként jólesik megnézni-meghallgatni a dalait és megmondom őszintén, hogy baromira unom, hogy ha megpróbálok lemenni egy klubba, akkor 22-23 óra előtt nincs semmi, és addig támaszthatom a pultot. Volt már olyan, hogy olyan álmos voltam kezdésre, hogy inkább hazamentem. Nyilván én csak egy ember vagyok a sokból, de engem simán be lehetne terelni a fizetős koncertekre is egy 20 órás kezdéssel.

Azért kezdődik minden későn, hogy fogyasszon a nép.
Ráadásul mindig az utolsó pillanatban írják ki a pontos kezdést. A folyamatos csúszásról már nem is szólva.
Persze nyilván van olyan, hogy nem tudják előre ill. tényleg oka van a csúszásnak, de nem egyszer láttam már, hogy dologtalanul kóvályog a fellépő csapat a klubban, pedig már a cuccuk is fel van pakolva és láthatóan minden készen állna ahhoz, hogy kezdődjön a koncert.


Tisztában vagyok vele, hogy a fogyasztásra megy, szívesen fogyasztanék is, de a koncert közben. :-)
Idézet
 
 
-1 #14 frontiers 2016-12-21 17:59
Az én részemről Spotify -szerintem jobban szól-/Deezer -több ritkaság van fent- és Bakelit. Fogalmam sincs mikor halglattam utoljára cd-t, még kocsiban is telóról hallgatok zenét., otthon meg vinyl, ameéy gyűjteményem meg egyre nő.
Abszolút nem érzem szükségét a cd-nek, számomra meghalt.
Idézet
 
 
+2 #13 BSND 2016-12-21 17:39
Idézet - bogar:
2. Ingyenes rendezvény kontra belépős koncert.
Pont vasárnap délután voltam Deák Bill koncerten a XVII. kerületi adventi vásáron. (200 méterre lakom onnan).
Nem vagyok Bill fan, de időnként jólesik megnézni-meghallgatni a dalait és megmondom őszintén, hogy baromira unom, hogy ha megpróbálok lemenni egy klubba, akkor 22-23 óra előtt nincs semmi, és addig támaszthatom a pultot. Volt már olyan, hogy olyan álmos voltam kezdésre, hogy inkább hazamentem. Nyilván én csak egy ember vagyok a sokból, de engem simán be lehetne terelni a fizetős koncertekre is egy 20 órás kezdéssel.

Azért kezdődik minden későn, hogy fogyasszon a nép.
Ráadásul mindig az utolsó pillanatban írják ki a pontos kezdést. A folyamatos csúszásról már nem is szólva.
Persze nyilván van olyan, hogy nem tudják előre ill. tényleg oka van a csúszásnak, de nem egyszer láttam már, hogy dologtalanul kóvályog a fellépő csapat a klubban, pedig már a cuccuk is fel van pakolva és láthatóan minden készen állna ahhoz, hogy kezdődjön a koncert.
Idézet
 
 
+1 #12 cápaidomár 2016-12-21 15:48
Idézet - kaffer:
Idézet - cápaidomár:
Idézet - Tom:
Az miért nem elég a zenésznek, hogy a koncert után elviheti a jó csajokat?

Melyik zenésznek? Aki kezdő vagy aki már elért valamit? :-)


Az nem mindegy ? Úgy tudtam, hogy aki fog egy gitárt, vagy egy mikrofont, kiáll a színpadra, az utána viheti bármelyik nőt ! Ez a dobosokra természetesen nem vonatkozik :)

Körülöttem is mindenki úgy tudta. Főleg a dobos. :-)
Idézet
 
 
+4 #11 kaffer 2016-12-21 13:35
Idézet - cápaidomár:
Idézet - Tom:
Az miért nem elég a zenésznek, hogy a koncert után elviheti a jó csajokat?

Melyik zenésznek? Aki kezdő vagy aki már elért valamit? :-)


Az nem mindegy ? Úgy tudtam, hogy aki fog egy gitárt, vagy egy mikrofont, kiáll a színpadra, az utána viheti bármelyik nőt ! Ez a dobosokra természetesen nem vonatkozik :)
Idézet
 
 
+3 #10 cápaidomár 2016-12-21 02:08
Idézet - Tom:
Az miért nem elég a zenésznek, hogy a koncert után elviheti a jó csajokat?

Melyik zenésznek? Aki kezdő vagy aki már elért valamit? :-)
Idézet
 
 
+3 #9 Szornyeteg Lajos 2016-12-20 23:28
Idézet - bogar:
Idézet - Szornyeteg Lajos:
1. A Tcs konnyen adja 1500-ert a dupla cd-jen a Mol kutakon (bar epp az interjuban mondta Lukacs, hogy epphogy nullara kijon nekik), amikor ilyen mennyiseg mellett, ilyen szponzorok tamogatasaval, kiiktatva az eloskodo kozbulso szereploket _sokkal_ jobban kijonnek, mint egy nevtelen Nomad zenekar, akik ha 1500-ert adnak, tuti hogy rafizetnenek. Raadasul a kis rafizetest a Tcs akar egyetlen koncerttel siman behozza, egy kis zenekar Magyarorszagon meg fizet azert, hogy normalis helyen jatsszon. Adhatnak olcsobban, de olyan sokkal nem. Aki nem veszi meg 3 rugoert, az 2500-ert sem fogja.

A masodik ponttal tokeletesen egyetertek. 8 oras koncertkezdest minden helyen!


1. Értem, amit írsz, de az előző Nomad lemez 1000 vagy 1500 Ft volt. (Már nem emlékszem pontosan.) Szóval valahogy ők is kihozták. Másrészt meg a Hammer mellékletes cuccokon sem lehet nagy kasza és mégis megjelennek valahogy.

2. Ezek szerint nem csak én vagyok ilyen nyugdíjas! :-)


A Hammer-mellekletek arat ugyanugy a nagy peldanyszam viszi le, mint a benzinkutas TCs-cedeket. Meg a vegtelenul fapados es nivotlan kivitel. Tovabba, bar ezt nem tudom, hogy gyakorlat-e meg ott, de a zenekarok nagyon kemeny penzeket fizetnek egy ilyen megjelenesert. Az elso Nomad is valami Edge vagy Nail kiadvany volt, nem? Aztan gondolom az uj lemez mar sokkal nagyobb koltseggel jart, mint a 2007-es, jobb studio, jobb grafikus, nagyobb reklam, gyengebb forint.
Idézet
 
 
+3 #8 Egy gitáros 2016-12-20 22:15
Idézet - bogar:
Idézet - Szornyeteg Lajos:
1. A Tcs konnyen adja 1500-ert a dupla cd-jen a Mol kutakon (bar epp az interjuban mondta Lukacs, hogy epphogy nullara kijon nekik), amikor ilyen mennyiseg mellett, ilyen szponzorok tamogatasaval, kiiktatva az eloskodo kozbulso szereploket _sokkal_ jobban kijonnek, mint egy nevtelen Nomad zenekar, akik ha 1500-ert adnak, tuti hogy rafizetnenek. Raadasul a kis rafizetest a Tcs akar egyetlen koncerttel siman behozza, egy kis zenekar Magyarorszagon meg fizet azert, hogy normalis helyen jatsszon. Adhatnak olcsobban, de olyan sokkal nem. Aki nem veszi meg 3 rugoert, az 2500-ert sem fogja.

A masodik ponttal tokeletesen egyetertek. 8 oras koncertkezdest minden helyen!


1. Értem, amit írsz, de az előző Nomad lemez 1000 vagy 1500 Ft volt. (Már nem emlékszem pontosan.) Szóval valahogy ők is kihozták. Másrészt meg a Hammer mellékletes cuccokon sem lehet nagy kasza és mégis megjelennek valahogy.

Persze mert ott a zenekarok tejelnek a Hammernak és azok meg kiadják.
Idézet
 
 
+5 #7 doctor justice 2016-12-20 22:07
Idézet - zebraman:
Én viszont Oroszországból vásárlok cd-t, féláron az európai árakhoz képest. Még postaköltséggel fele annyiba kerül, mintha bemennék egy bótba.


Gratulálok a hamis cd-khez. Ezzel kizárólag a hamisítókat gazdagítod, nem a zenekarokat.
Idézet
 
 
-3 #6 zebraman 2016-12-20 22:06
Én viszont Oroszországból vásárlok cd-t, féláron az európai árakhoz képest. Még postaköltséggel fele annyiba kerül, mintha bemennék egy bótba.
Idézet
 
 
+12 #5 Tom 2016-12-20 20:01
Az miért nem elég a zenésznek, hogy a koncert után elviheti a jó csajokat?
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Anna Murphy - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Voivod - Budapest, Club 202, 2011. május 11.

 

Destruction - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Apocalyptica - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. február 23.

 

Sodom - Budapest, Diesel Klub, 2011. február 13.

 

Stratovarius - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.