Shock!

április 25.
csütörtök
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Mnemic: Mnemesis

Az album megjelenését megelőző promódal, az I've Been You riasztó üressége kapcsán már beindult a vállvonogatás mind az egyre kritikusabbá váló közönség, mind a zenekar részéről. A hírmondónak maradt utolsó alapító, Mircea Gabriel Eftemie jó előre közölte: ez van, ezt kell enni. Ők ugyan nem fognak újítgatni, variálni, technikázni, mert az akkor nem lenne Mnemic. Maradnak a jól bevált izéknél. Nem kell meglepődni.

Pedig sikerült. A középszerűhöz folyamatosan így ragaszkodni nagy erőfeszítést követel, talán nagyobbat, mint valami eredetit alkotni. De hogy ennyire ne legyenek elképzelései egy zenekarnak, az azért mégis meglepő. Ezért köszönöm az előzetes instrukciót, a figyelmeztetés ellenére is tátva maradt a szám a semmit hallgatva.

megjelenés:
2012
kiadó:
Nuclear Blast
pontszám:
4 /10

Szerinted hány pont?
( 17 Szavazat )

Volt egy Mnemic valamikor, amelyik 2003-ban összehozott egy egészen ütős albumot Mechanical Spin Phenomena címmel. Azon túl, hogy tele voltak ötlettel és energiával, jókor voltak jó helyen, valami olyan kohézió tapadt az anyagon, amitől az a mai napig megállja a helyét. (Megállja? Bármelyik nótája tönkreveri a Mnemesist.) Aztán még egy korong, majd énekes váltás, ilyen csere és olyan erőgyűjtés, összevissza kavarás, s a 2010-es Sons Of The System megjelentetésével gyakorlatilag ki is irtottak zenéjükből minden olyan kellemetlen dolgot, amitől izgalmasnak lehetett nevezni. Tegyük hozzá: még a két évvel ezelőtti produktum is ledarálja utódját.

Hogy a legújabb hármas tagcsere (basszus, dob, gitár) jót tett-e vagy sem a falnak szaladt Mnemicnek, elég nehéz eldönteni, miután évek óta nem alkottak maradandót. A szájlengetés ellenére a távozások okán beígért újult erő menet közben eltűnt, s a célszalagnál már csak egy fáradt, botorkáló zenekart üdvözölhettünk, amely sem a helyét, sem a saját hangját nem találja. Apropó. Nincs az a Tue Madsen, aki Guillaume Bideau elkeserítő mesterkéltségét meg tudná menteni. Az énekesből árad a verejtékszagú izmozás, ám a durva részeknél semmi tartalom nincs mögötte, csak valami méla durcásság ('áj em dulifuli, mord is om, eb u ghatta, the rem the the'), a dallamos etapoknál pedig legtöbbször unalomba és káoszba fullad az akarat. Cifrázza, hajlítja, mérgeskedik és nagyokat nyög – hihető eredmény nélkül. Jó példa erre a már említett I've Been You, ahol szétóbégatja a témáit, alatta ezerrel reszel a népi manikűr, de minek, ha összhatásban csak az esetlegesség jut eszünkbe? A Pattern Platform még ennél is messzebb megy. Hangszerileg (túl sablonon és közhelyes kételyen) nem is lenne annyira színtelen, de amit Bideau művel, az kimeríti a gyalázatosan rossz paródia fogalmát. Virnyog, csapkod a hangjával, néha turhás öklendezésből indít valami nevetségesen dühösködő izét, az már csak hab az alkoholmentesen, hogy menthetetlenül hamis. Nincs logikus magyarázat arra, amit hallunk.

És így tovább sorban, zsinórban. A zene mentes minden eredetiségtől, kusza, kidolgozatlan témák egymásra hajigálva, kibontatlanul, ötletelés szintjén maradva, az ének pedig mind szerkesztettségében, mind hangzásában kritikán aluli. Negyedik vagy ötödik nekifutás után kezdett leesni, hogy tanácstalanságomnál talán csak a Mnemic legénységének tanácstalansága lehetett nagyobb, amikor elhatározták, hogy új anyaggal lepik meg (meglepetés nélkül) a zenéjükre szomjazók egyre zsugorodó táborát.

A zenekar Facebook oldalán elaléló néhány tucat pozitív megnyilvánuló nagy kedvence, a There's No Tomorrow ötlet szintjén (a lassú tempón túl) talán csak annyiban múlja felül az előtte sorakozókat, hogy rásimítottak egy hallgatható szólót. Igaz, inspiráció gyanánt a srácok valószínűleg Pink Floydot hallgattak egy nagy zöld trombita körbeadogatása közben, a basszus alapdöcögője, az akusztikus pengettyű és a gitár keverése legalábbis erre enged következtetni, de ne legyünk telhetetlenek: legalább mesterektől szippantották tüdejükbe az elgondolást. A szám szerencsére nem hosszú: jobb lezárás híján Hangya Mester egyszerűen lekeverte a zenét, amolyan békebeli módon. A maradék három alkotást (Észak-Amerikában plusz egy bónusz, ha valaki nem bírna arrafelé magával, és tovább szeretne műélvezni) már nem említeném. Az ének siralmassága még azt a kevés halvány ötletet is agyonveri, ami véletlenül arra kószált besegíteni az impotenciába kövesedett brigádnak.

Hogy a Mnemic nem tudja saját zenéjét definiálni, azon nem csodálkozom. Lehet jönni az indusztriál, metalcore, dallamos death groove és thrash fűszerezte egyvelegével, a határozatlanság mögött gyaníthatóan a teljes bizonytalanság áll. Értsd: a Mnemic a sok évvel ezelőtti emeletről lejutott arra a szintre, amikor már maga sem tudja, mit akar csinálni. („A Metallica egyik kedvenc zenekara" szlogen ide már kevés. A lerágott csontmondat napjainkban ráadásul inkább vicces, miután a Metallica a jelek szerint évek óta szintén azt kutatja, hogy miről is akar zenélni a következő ötven évben.) Hányavetiségük legyintésre késztet. A zenekar soha nem volt korszakalkotó, de még igazán eredeti sem. Éppen ezért - utólag is - hatványozottan megmosolyogtató, amikor „az új album olyan mnemices lesz" mondatot visszaolvassa az ember.

Kár a névért. Valaha volt esély arra, hogy ebből nagy banda legyen. Immár egy jó borítónak is örültem volna, hogy adhassak egy plusz pontocskát. De még az sem. Mnem, semmi Mnem jött össze. Csak az album szójátékos címe. Büntet a Sors.

 

Hozzászólások 

 
+4 #19 JamesSmith 2012-06-15 12:22
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
OFF: kéretik a Shock!-on más zenei oldalak negatív minősítésével csínján bánni, minket hoztok vele kínos helyzetbe olyanok előtt, akikkel adott esetben jó vagy legalábbis kiegyensúlyozot t viszonyt ápolunk.

(És mindez persze nem jelenti azt, hogy szeretjük, ha ezek a más zenei oldalak a mi kommentjeink között reklámozzák a saját vonatkozó tárgyú írásaikat, legyünk akármilyen jóban...)


De azért ti is aláírjátok azt, hogy a passzió rettentő szakmaiatlan és igénytelen oldal. Ugye? :D :D :D

Na jó. Nem szemétkedem tovább.
Idézet
 
 
+3 #18 Draveczki-Ury Ádám 2012-06-15 11:39
OFF: kéretik a Shock!-on más zenei oldalak negatív minősítésével csínján bánni, minket hoztok vele kínos helyzetbe olyanok előtt, akikkel adott esetben jó vagy legalábbis kiegyensúlyozot t viszonyt ápolunk.

(És mindez persze nem jelenti azt, hogy szeretjük, ha ezek a más zenei oldalak a mi kommentjeink között reklámozzák a saját vonatkozó tárgyú írásaikat, legyünk akármilyen jóban...)
Idézet
 
 
+9 #17 JamesSmith 2012-06-15 10:55
Szerintem passzióról származó kritikákkal példázni több mint szánalmas dolog. Azt az egyetlen zenei (?) oldalt nem olvasom rendszeresen mert az ottani kritikák színvonala igencsak gyenge és az esetek nagy részében nem értek velük egyet mert rettentő szakmaiatlan az egész. Egy kezdő aki otthon van a zenékben jobb írásokat adna ki mint ők.
Nem véletlenül nem lehet náluk a kritikák alá kommentelni.
Idézet
 
 
-5 #16 D.Dani 2012-06-14 23:30
Idézet - Troller65:
ez is egy vélemény:
http://passzio.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=26174


Igen ez azért elfogadhatóbb kritika lett.
Idézet
 
 
-4 #15 Troller65 2012-06-14 16:41
ez is egy vélemény:
http://passzio.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=26174
Idézet
 
 
#14 D.Dani 2012-06-13 23:37
Ui.: nem az Attila idézetre válaszoltam, szerintem egy mellényomás végett került az is oda.
Idézet
 
 
#13 D.Dani 2012-06-13 23:34
Idézet - JamesSmith:
Igazad van torta.

Guillaume Bideau-val készített 2007-es Passenger még nagyon jó volt.
Az eredeti énekesről még wikipedián sincs semmi. Michael Bøgballe 2005 óta semmi nem csinált. De nem baj hiszen Guillaume Bideau sokkal képzettebb énekes és jobban illik ez a hang a Mnemic zenéjéhez. Csak nem kellett volna elcseszniük a Passenger utáni albumokat. Akkor Európa legjobb indusztriál bandája lehetett volna a Mnemic.

D.Dani hozzáállása a témához inkább nevetséges mintsem komolyan vehető.

Idézet - Attila:
Nekem eddig az év csalódása. Úgy ment el mellettem, mint egy gyorsvonat.


Tudom ígértem, hogy nem írok ide többet, de látom nem érthető a dolog. Én csupán véleményt nyilvánítottam, semmi többet. És mivel a "másik oldalról" írok így nem is kérek senkit, hogy komolyan vegyen mert ti a saját véleményhez ragaszkodtok, ennyi. Nincs is ezzel semmi baj. Csak kérném szépen a nevetséges jelzőt elhanyagolni egy őszinte vélemény fölött mivel én sem illettem jelzőkkel senkit, köszönöm.
Idézet
 
 
+2 #12 JamesSmith 2012-06-13 13:00
Igazad van torta.

Guillaume Bideau-val készített 2007-es Passenger még nagyon jó volt.
Az eredeti énekesről még wikipedián sincs semmi. Michael Bøgballe 2005 óta semmi nem csinált. De nem baj hiszen Guillaume Bideau sokkal képzettebb énekes és jobban illik ez a hang a Mnemic zenéjéhez. Csak nem kellett volna elcseszniük a Passenger utáni albumokat. Akkor Európa legjobb indusztriál bandája lehetett volna a Mnemic.

D.Dani hozzáállása a témához inkább nevetséges mintsem komolyan vehető.
Idézet
 
 
#11 torta 2012-06-13 07:27
Idézet - JamesSmith:
Ha meg a zenekar három tagcserén volt túl akkor először szokjon össze az új csapat és csak azután próbálkozzanak új dalok írásával.


Szerintem nem önmagában a tagcserék száma a gond, hanem hogy Mircea egyszerűen nem olyan kaliberű dalszerző/főnök, mint mittudomén, Max Cavalera vagy Jourgensen papa, hogy akármilyen röhejes átjáróházat is üzemeltessen zenekar néven, meg társszerzőként, mégis -csúnyán fogalmazva- sértetlen maradjon a "zenekari brand".

A Mnemicnek úgy 4 éve fel kellett volna oszlania, aztán Mirceának egy új zenekarral szépen eltűnnie az őt megillető negyedvonalban.

Tényleg, az eredeti énekes mit csinál? Az első két lemezt kimondottan szerettem, belehallgatnék az ő mostani dolgaiba.
Idézet
 
 
#10 D.Dani 2012-06-12 23:40
Idézet - Attila:
Idézet - D.Dani:
Apropó, nem elemezni kell, hanem ha tetszik hallgatni, ha meg nem tetszik nem hallgatni, ez ilyen egyszerű.


Nem sok értelme lenne ennek az oldalnak, ha minden lemezhez csak annyi lenne kiírva, hogy "tetszik" vagy "nem tetszik".


Tisztában vagyok vele, hogy két fajta vélemény létezik, pozitív és negatív, így van ez a kritikáknál is. Elfogadom ha valakinek nem tetszik mert ez az egyik oldal. Viszont a másik oldalon meg ott vannak azok akiknek tetszik. Én csupán azt emeltem ki, hogy ez itt egysíkúan a negatív oldala a dolognak, és a kritika egy olyan ember szemszögéből lett írva akinek ez a lemez nem jött át, viszont ez nem azt jelenti, hogy ez egy rossz lemez, csak azért mert valakinek nem felelt meg a zenei elvárásának. Ezt szerettem volna kifejezni.

Még valami. Ezt nem kötekedésből vagy a szájkarate kedvéért írom, de a zenekar hagy döntse el, hogy milyen úton szeretne járni és ne mi legyünk okosak helyettük, mert nem az ő fejükkel gondolkozunk. Ha ők vállalnak egy bizonyos utat és kitartanak mellette az számomra tisztelendő. Lehet a rajongótáborból nem tetszik jó pár embernek, viszont lesznek olyanok is akik pont emiatt kapják fel a fejüket. Az én hozzászólásmene tem itt véget ért, viszlát egy következő kritika alatt.
Idézet
 
 
#9 wovbagger 2012-06-12 19:50
a harmadik-negyedik számig még eldöcög - várja az ember, hogy valami történjen. de nem. a lemez közepétől már az órámat bámultam, hogy mennyi idő van még vissza?
persze lehet, hogy nem az új fear factory után kellett volna betenni.
Idézet
 
 
+5 #8 JamesSmith 2012-06-12 13:39
Idézet - Attila:
Idézet - D.Dani:
Apropó, nem elemezni kell, hanem ha tetszik hallgatni, ha meg nem tetszik nem hallgatni, ez ilyen egyszerű.


Nem sok értelme lenne ennek az oldalnak, ha minden lemezhez csak annyi lenne kiírva, hogy "tetszik" vagy "nem tetszik".


Így van. Ráadásul azt a dumát, "Hogy ha nem tetszik nem kell hallgatni illetve nem kötelező megnézni." már ezerszer hallottuk. Ide ép érvek kellenek és nem közhelyek. Mert olyat mindenki tud.

Ha meg a zenekar három tagcserén volt túl akkor először szokjon össze az új csapat és csak azután próbálkozzanak új dalok írásával. Azért kár kiadni egy új albumot, hogy a kiadó és a zenekar profitáljon belőle.
Nagyon rossz úton halad a Mnemic. Már a Sons of the System-nél lehetett hallani, hogy van valami gond a zenekar körül csak ott még közel sem volt ilyen vészes a helyzet.
Idézet
 
 
+3 #7 Attila 2012-06-12 11:52
Idézet - D.Dani:
Apropó, nem elemezni kell, hanem ha tetszik hallgatni, ha meg nem tetszik nem hallgatni, ez ilyen egyszerű.


Nem sok értelme lenne ennek az oldalnak, ha minden lemezhez csak annyi lenne kiírva, hogy "tetszik" vagy "nem tetszik".
Idézet
 
 
+2 #6 D.Dani 2012-06-12 10:12
Idézet - JamesSmith:
Előző albumaikat hallottad?

Persze tudom mivel van dolgom, én mindegyikben megtaláltam a magamét, tetszik ilyen egyszerű. Amúgy meg ha középszerűnek is mondjátok eme lemezt, azért gondoljatok bele: három fronton is csere történt a lemez előtt, tehát nem voltak egyszerű helyzetben, ahhoz képest ez egy egész jó lemez lett, de ha összeérik a társaság még ettől valami jobbat is összehozhatnak. Na én ennyi lettem volna. /Persze azért a kedvenc dalom a Ghost marad tőlük/
Idézet
 
 
#5 Venomádi 2012-06-12 00:06
Szerintem Révész Béla is olyan mint én:D Ha nem kell valamiről sok pozitívat írni megindul a nyelve:D
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Peter Gabriel - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2014. május 6.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Eric Martin - Budapest, PeCsa Music Café, 2013. március 9.

 

Psychotic Waltz - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Stratovarius - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Wackor - Budapest, Süss Fel Nap, 2005. február 8.