Shock!

április 26.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

DGM: Tragic Separation

dgm_cNem mindig jó ajánlólevél, ha egy zenekar stílus meghatározása mellett az olasz progresszív metál jelző szerepel. Mostanában jómagam is az érdeklődés minimális jele nélkül pörgetem tovább a naponta felbukkanó talján csapatokat, ámde az olyan jól bejáratott nevű, több évtizedes pályafutásra visszatekintő bandák, mint a DGM, azért rendre megtorpanásra késztetnek. Ők eddig mindig megkapták a figyelmet tőlem, már csak azért is, mert rajtuk kívül szinte senkinek sem sikerült még úgy elcsípni abszolút kedvenc progmetál-csapatom, a Symphony X munkásságának sajátos hangulatát, ahogy nekik.

A túlzó hasonlóság és az egyediség hiánya persze szintén nem sorolandó a legjobb erények közé, ennek ellenére mégis mindig kellemes perceket okoznak a Symphony X-féle zenei megoldások. Bár itt nem beszélhetünk zsenikről abban az értelemben, mint az amerikaiak esetében, szerintem mindenki számára egyértelmű, hogy igazán értő kezekkel nyúlnak e nagy zenei felkészültséget és gyakorlottságot igénylő témákhoz. Ha épp jobb formában vannak, még igazán erős dalokat is képesek összekalapálni: elég csak a hét esztendővel ezelőtti Momentum szerzeményeire jobban odafigyelni, azonban nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a csapat folyton-folyvást cserélődő felállása jelenleg már egyetlen alapító tagot sem tartalmaz. A zenekar elnevezése mögött álló Diego Reali / Gianfranco Tassella / Maurizio Pariotti tengely már jó ideje nincs a fedélzeten, de alapvető változás lényegében nem történt a '90-es évekbe visszanyúló kezdetek óta.

megjelenés:
2020
kiadó:
Frontiers
pontszám:
7 /10

Szerinted hány pont?
( 5 Szavazat )

Egyetlen gondom a Tragic Separationnel mindössze az, hogy hiába vannak itt fenomenálisan jó zenészek, és hiába mozognak a progresszív metál egy nagyon szerethető szegmensében, igazán kiemelkedő, örökre az emlékezetbe égő nótákat mindezek ellenére sem találok ezen a friss lemezen. Bármennyire is meghozzák a lendületes Flesh And Blooddal az ember kedvét: a kellemes hangzásba ültetett, szikrázó, dobálózós billentyű- és gitárszólókkal is felvértezett tétel után rögtön panelesedni kezd a dolog. Mindössze az anyag közepére időzített pozitív hangulatú címadót követően térnek vissza az érdekfeszítőbb zenei megoldások és a kezdeti lendület. A folytatásban hallható Strandedben a dinamikában erős, jó értelemben vett agresszív gitározás iskolapéldáját persze azért ügyesen demonstrálja nekünk Simone Mularoni, ami eléggé egyértelműen Michael Romeo tananyagából eredeztethető, de legalább szórakoztató a tálalás. Mindazonáltal olyan überzseniálisan szétfacsart riffekre, szólókra és magasztos zenei megoldásokra azért senki ne számítson, mint amilyenek Romeo agyából szoktak kipattanni. A DGM-nél többnyire inkább csak ezek barátságos utánzatai hallhatók. A békebeli speed metal himnuszba hajló Turn Back Time-mal aztán még egyszer megemelik a színvonalat, majd a Curtain csendes és meglepően hangulatos instrujával képletesen be is húzzák a függönyt.

Csodákra tehát nem nagyon kell számítani, nekem pontosan ugyanolyan érzésem van, mint az előző The Passage esetében: a műfaj kedvelőinek jó kis hallgatnivalót szállít a csapat, de ennyivel nagyjából be is kell érni. És azért messze erősen túlzó kijelentés lenne, hogy a következő Symphony X-anyagig valamelyest kárpótol a Tragic Separation, így ilyesmivel nem is igazán jönnék elő. S habár a lemezcím ezt sugallja, tragikusan azért még nem kell őket elkülönítenünk a mezőny erősebbik felétől. Korrekt, de nem kötelező darab.

 

Hozzászólások 

 
#2 Equinox 2020-10-25 17:12
Szerintem nincs markáns stílusa a DGM-nak de én is mindig a Symphony X legkiválóbb pályatársának tartom őket.

SX stílusáról meg: tény és való h merítettek Malmsteenből (olyan instrumentáliso kból miont pl Krakatau ordít pl h ez a jövő Symphony X-e), de van egy egyéni stílus már, amit a DGM nagyon szépen levett, szerintem is.
Idézet
 
 
#1 kamikaze 2020-10-25 13:19
,,Egy kicsit" lehúzta a recenzió ezt a lemezt (és a zenekart), afféle epigonoknak titulálva őket. Mintha mondjuk a SyX kapcsán folyamatosan Romeo malmsteenizmusá t emlegetnénk (amiből szerencsére már évek óta nagyrészt kigyógyult), vagy még ma is a korai lemezeiken több esetben hallható DT utánérzéseket taglalnánk. Azért itt nem ennyire vészes a helyzet, a DGM-nek is évek óta megvan a saját stílusa és dallamvilága, ami jól felismerhető, önálló karakterrel rendelkezik. A muzsikálás pedig - főleg Simone Mularoni részéről - ugyancsak nagyon magas színvonalon mozog. Dalokban ugyanakkor jóval erősebbnek tartom az előző The Passage korongjukat, ami a cikkben említett Momentumnál is jobb. Kár, hogy nem volt róla kritika, mert (nemcsak Michael Romeo és Tom Englund vendégszereplés e kapcsán), de simán hozza a legjobb progmetal anyagok szintjét. Ennek a friss eresztésnek hibája szerintem a már több lemezükön elsütött gyors nóták relatíve nagy száma. Ha már ,,prog" (és nem speed), akkor talán gyakrabban kéne középtempóban haladniuk, mindjárt más volna a végeredmény. Ezekből kettőt simán lehagyhattak volna. Vagyis inkább koncepcionális, mint zenei probléma miatt nem fognak Mularoniék ezzel az albummal sem világot váltani.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

The Winery Dogs - Budapest, Barba Negra Music Club, 2016. február 17.

 

The Treatment - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Orphaned Land - Budapest, Club 202, 2013. október 4.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Wisdom - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Dark Tranquillity - Budapest, Dürer Kert, 2010. október 14.