Shock!

március 29.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Venom: Fallen Angels

Nem fér hozzá kétség, hogy a Venom igazi metal legenda, azok az idők azonban már a régmúlt homályába vesznek, amikor az istentelen newcastle-i trió komoly közönségmágnesnek számított. Cronoséknak valahogy az eredeti felállás újraéledését sem sikerült úgy levezényelniük a '90-es évek második felében, hogy abból tartósan is jól jöjjenek ki, pedig a kezdés igazán ígéretesnek tűnt a Dynamo fesztiválos headliner bulival. Utána azonban egyrészt túl sokat tököltek a folytatással, másrészt Cronos, Mantas és Abaddon ismét nem bírták ki együtt túl sokáig, és a dolgok végül odáig fajultak, hogy lassan tíz éve egyedül Cronos viszi tovább a nevet. A thrash, black és death metal stílusok megszületésében a '80-as évek elején alapvető szerepet játszott bandában a főnök mellett ma egy bizonyos La Rage gitározik, a dobos pedig Danny „Dante" Needham.

megjelenés:
2011
kiadó:
Spinefarm / Universal
pontszám:
7 /10

Szerinted hány pont?
( 35 Szavazat )

A megfellebbezhetetlen korai klasszikusokat leszámítva a Venom nem nagyon készített olyan albumokat, amiket valamilyen úton-módon ne lehetne megkerülni, de a közhiedelemmel ellentétben a csapatnak igenis voltak később is ütős megmozdulásai. Az újabb korszakból ide sorolom például a '97-es, eredeti felállásban készített Cast In Stone-t és a 2000-es, már kissé modernebbre szabott Resurrectiont is, de most, hogy a Fallen Angelsszel párhuzamosan újrahallgattam a két utolsó lemezt, a megjelenésük idején kimaradt 2006-os Metal Blacket és a 2008-as Hellt, végső soron azokra sem tudok szólni egy rossz szót sem. Cronos a mai extrém fősodorban nyilván legfeljebb falusi búcsús gyerekriogatónak tűnik ezzel a kissé archaikus, kaotikus muzsikával, de legalább önmaga maradt, azt pedig nincs értelme elvitatni, hogy a Venom ma is szórakoztató.

Ami a november legvégén kiadott Fallen Angels lemezt illeti, a héten már 49. születésnapját ünneplő főnök természetesen jó előre elmondta mindenhol – így többek között nálunk is –, mennyire etalon nívót képvisel ez az anyag a Venom életműben, az ilyesmiket azonban nála sem kell különösebben komolyan venni. Sőt, azt kell mondjam, hogy az előző albumok összességében szerintem egyértelműen erősebbre sikeredtek ennél, bár észveszejtő differencia azért nyilván nincsen, elvégre a Venom nem valami progresszív jazz rock banda, ahol minden egyes albumon hatalmas muzikális forradalom megy végbe. Most talán punkosabb az összkép, mint az utóbbi alkalmakkor, de a Venom alapvetően most is Venom maradt: szimpla riffekre épülő, hol gyorsabban, hol málházósan zúzós metal ez Cronos összekeverhetetlen bömbölésével, és azzal a bizonyos rokonszenves szögletességgel, ami mindig is olyannyira jellemző volt rájuk. Azt pedig a legrosszabb indulattal sem mondhatja senki, hogy nincs erő ezekben az ősprimitív témákban, és persze a jellemzően dekadens, romlottan venomos hangulat is a helyén van.

Habár kimondottan szívesen döngetem a lemezt az utóbbi hetekben, egyértelmű, hogy a Fallen Angels messze nem tökéletes. Cronos megint engedett a csábításnak és baromi hosszú albumot írt, pedig ilyen típusú zenéből mindenképpen túlzás az egy óra, másrészt ebben az egy órában szép számmal akadnak laposabb, üresjáratnak beillő pillanatok, meg olyanok is, amelyeket jó ugyan hallgatni, de utána azonnal törlődnek az agyból: csak annyi marad meg utánuk, hogy valami sörtől szagló, agresszív muzsika szólt tahó riffekkel, bárdolatlan dobütésekkel, meg a főnök rokonszenves, kántálós üvöltésével. Nem leszek elég jó fej ahhoz sem, hogy megspóroljam az összehasonlítást a Mantas vezette Mpire Of Evil bemutatkozó minialbumán hallható saját dalokkal, ezek alapján ugyanis nem tűnik kérdésesnek, melyik egykori szövetséges fejében rejlik manapság több kreatív elképzelés. A Venom oldalára tulajdonképpen csak a hangzás billenti a mérleget, de ez nem jelenti azt, hogy az Mpire Of Evil EP-vel szemben a Fallen Angels jól szólna... Valaki igazán odaülhetett volna az anyagot szokás szerint producerként is jegyző Cronos mellé, hogy legyen egy kis alja a doboknak, és a gitárra is adjanak némi extra kakaót, mert ez így ugyan bájosan és szeretnivalóan venomos, de messze elmarad a 21. század második évtizedében bevett normáktól. Becsülöm őket azért, hogy kitartanak a saját stílusuk mellett, nevetséges is lenne, ha hirtelen átmennének agyontriggerelt megszólalású, zsére hangolt deathcore-ba, de a dalok hallatán valahogy folyamatosan az az érzésem támad, hogy jó hangzással még a semmilyenebb témák is kategóriákat léphetnének előre.

Akadnak remekül megírt Venom zúzdák ezen a lemezen – példának okáért ilyen a nyitó Hammerhead, a Lap Of The Gods, a Damnation Of Souls vagy a címével ellentétben pont az egyik legmorózusabb, legsúlyosabb témának számító Punk's Not Dead –, de ha nem vagy képben venomilag, semmiképpen se a Fallen Angelsszel kezdd az ismerkedést. Ha viszont kedveled őket, ezt a lemezt is garantáltan jól elhallgatod majd. Cronosék nyilván kissé idejétmúltnak hatnak 2012-ben ezzel a duhaj, sátánian alkoholgőzös metallal, de az emberen mégis erőt vesz valami kellemesen otthonos érzés, amikor a főnök ujjai végigszántják a basszusgitár nyakát. Leginkább talán az „aranyos" szóval tudom érzékeltetni a lényeget.

 

Hozzászólások 

 
#13 Draveczki-Ury Ádám 2016-02-14 06:36
Idézet - Kun-TORMENTOR-Attila:
Most tévedtem újra erre. Mióta egyszer a vendégkönyvbe írt rádiós ajánlómat szó nélkül töröltétek... nos azóta hanyagoltam az oldalt. Akkor azt hittem, egy oldalon állunk... de tévedtem.

Mivel vendégkönyv 2010 óta nincs az oldalon, ez elég régen lehetett, így természetesen fogalmunk sincs, miről beszélsz, de bizonyára oka volt a törlésnek.
Idézet
 
 
-5 #12 Kun-TORMENTOR-Attila 2016-02-13 21:07
Idézet - Valentin Szilvia:
Idézet - Kun-TORMENTOR-Attila:
Bakker... a lemezborítót meg sem említed, pedig nem kis magyar vonatkozása van! A képet a legnagyobb magyar VENOM fanatikus azaz Tari öcsi festette (mint ahogy korábban a The Waste Lands-et is…)!


Az őszi interjúban Conrad ezt kifejtette. Ejnye.


Most tévedtem újra erre. Mióta egyszer a vendégkönyvbe írt rádiós ajánlómat szó nélkül töröltétek... nos azóta hanyagoltam az oldalt. Akkor azt hittem, egy oldalon állunk... de tévedtem. Lehet hivatkozni egy korábbi interjúra/beszélgetésre, de minek. Nem leírni egy recenzióban a borító készítőjét, mikor hazánk fia... hát ez nálam öngól! Persze nem vagyunk egyformák.
Idézet
 
 
+2 #11 Valentin Szilvia 2012-01-15 21:49
Idézet - Kun-TORMENTOR-Attila:
Bakker... a lemezborítót meg sem említed, pedig nem kis magyar vonatkozása van! A képet a legnagyobb magyar VENOM fanatikus azaz Tari öcsi festette (mint ahogy korábban a The Waste Lands-et is…)!


Az őszi interjúban Conrad ezt kifejtette. Ejnye.
Idézet
 
 
-1 #10 Kun-TORMENTOR-Attila 2012-01-15 21:13
Bakker... a lemezborítót meg sem említed, pedig nem kis magyar vonatkozása van! A képet a legnagyobb magyar VENOM fanatikus azaz Tari öcsi festette (mint ahogy korábban a The Waste Lands-et is…)!
Idézet
 
 
-2 #9 Galambos János 2012-01-10 21:09
Nem akartam senkit megbántani.Aláirom,hogy Venom nélkül nem ilyen lenne a black/death/thrash metal.De abban biztos vagyok,hogy azért lett volna.Egyébként engem is sokan hülyének néznek,amikor a mai goth-osoknak magyarázom,hogy a CF Into the pandemoniumján voltak elvetve a későbbi goth metal lemezek alapjai.Abszolút régies vagyok tehát,és a Venom abszolút az a banda (volt),akik tudtak nagyhatásű műveket letenni.
Idézet
 
 
+6 #8 Venomádi 2012-01-10 17:15
Számomra ez olyan mint egy szerelem. Nem biztos, hogy ezt meghallgatnám ha nem szerettem volna bele a Black Metal lemezbe. Kevesen értik a Venom lényegét. Szerintem az egész egy hatalmas party lemez, blues hatásokkal, meg Motörheaddel is, főleg az abszolut gúnyos, sátános megjelenéssel, nem lehet őket olyan piszok komolyan venni, viszont dübörög mint az atom. Ezért is nézhetnek páran hülyének amikor magamra öltöm a Black Metal pólót. Nem vagyok sátánista de a kibaszott Rock N Rollra ami azon az albumon megy vevő vagyok. Egyébként szerintem az újabbak közül a Metal Black különösen jó, szintén egyszerű szövegekkel, jó riffekkel és laza sítlusban. Látható azért mégiscsak a Rock N roll adja valahol a banda fazonját..
Idézet
 
 
+2 #7 Dani 2012-01-10 10:51
Nagyrészt egyetértek, bár nekem a hangzás, főleg a basszus-sound nagyon bejön, egyszerűen imádom, hogy ennyire parasztok! :) Szerintem király, hogy nem próbáltak korszerűbbek lenni, így ennek az anyagnak van karaktere, ellentétben a sok egyforma megszólalású, "olyan, mint..." típusú mai zenekarral.

Valóban túl hosszú lett a lemez, és akad rajta felesleges erőlködés, de azért számomra 2012-ben, 24 évesen pont az ilyen "duhaj, sátánian alkoholgőzös metal" a bizonyíték arra, hogy a zene mégsem ért véget a kilencvenes évek közepén.

Köszi az újabb király cikket!
Idézet
 
 
+6 #6 Draveczki-Ury Ádám 2012-01-09 20:16
Idézet - Galambos János:
Egyébként még senkit sem hallottam,hogy a Venom zeneileg bármelyik extrém metal banda gitárosát befolyásolta volna.

Akkor most lehet, hogy újat mondok, de Chuck első zenekarának Mantas volt a neve. :) A Slayer vagy a Metallica is ezerszer hivatkozott a Venomra. Nem mint zenészekre, hanem mint zenekarra és eredeti jelenségre.
Idézet
 
 
-2 #5 Galambos János 2012-01-09 16:36
Egyébként még senkit sem hallottam,hogy a Venom zeneileg bármelyik extrém metal banda gitárosát befolyásolta volna.Azaghtoth Van Halenen,Kerry King Judas Priesten,Chuldi ner meg Mercyful Fate-n nőtt fel.No persze azt én is el tudom képzelni,mekkor a sokkot válthatott ki 1983-ban a Teacher Pet,meg hasonló szövegű nóták.Tehát az első két album nálam is történelem már.
Idézet
 
 
#4 Galambos János 2012-01-09 16:31
Nem tudom.Mai napig vevő vagyok akár csak a legelső Hellhammer demora,Show no mercyre,Celtic Frostra,tehát az igazi jó dohos ősmetalra,de Venomra már nem.Ok,tőlük indult a sötét szöveg és zene,meg hatással voltak mindenkire.Első két album vitathatatlan alapmű.De izzadságszagú dolog már sztem foglalkozni velük.A legutolsó előremutató albumuk is 27 éves...
Semmit sem fejlődtek 30 év alatt.
Idézet
 
 
#3 Equinox 2012-01-09 15:56
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Öööö... miért is? 21. század = 2000-es évek. A 21. század második évtizede = 2010-es évek. :)

Jogos, a második évtizedet nem vettem észre.
Idézet
 
 
+4 #2 Draveczki-Ury Ádám 2012-01-09 07:18
Öööö... miért is? 21. század = 2000-es évek. A 21. század második évtizede = 2010-es évek. :)
Idézet
 
 
-6 #1 Equinox 2012-01-09 06:59
Hehe, aranyos! Asszem rájuk sem mondta még senki, de értem a miértjét.

"messze elmarad a 21. század második évtizedében bevett normáktól" - itt a századból eddig eltelt időre gondolsz, szerintem szerencsésebb lenne aktuális évtizedet írni v vmi. Mert ez így 2051-2100-at jelent
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Slipknot - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Leander Rising - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. február 7.

 

Within Temptation - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Winger - Budapest, A38, 2009. december 9.

 

Watch My Dying - Budapest, Kultiplex, 2007. július 11.