Shock!

március 28.
csütörtök
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Intense: intenzív magyar aprítás

IntenseDarkest Space címmel jelent meg '98 év végén az Intense második albuma, mely kapcsán Lalátka Lajossal (gitár) és Schulcz Norberttel (sampler) beszélgettem egy zajos gyorsbüfében.

Milyen volt az első album, az Indifference fogadtatása?

Hajajj! Szerintem meghozta azért a sikerét.

Annak idején hallottam néhány olyan véleményt, hogy korai volt még megjelentetni...

Kinek korai? Lehet, hogy az okosaknak korai volt, nekünk nem. Sok vád ért e miatt minket, volt aki irigykedett, hogy digipak, pedig ugyanúgy elérhető bárki számára, aki bemegy a Sonja Bt-hez. Szerintem az az album meghozta a sikerét, mert a miatt a lemez miatt vagyunk most ott, ahol vagyunk. Bárki bármit mond, nem érdekel. Azzal a lemezzel végig tudtuk turnézni az országot többször is, és volt olyan hely, ahol ismerték azokat a dalokat. Volt olyan hely, ahol 30-an voltak, de volt olyan, ahol 150-en vagy még többen.

Milyenek az új dalok?

Szerinted milyenek?

Szerintem sokkal szellősebbek lettek.

Az tuti. Az új dalok - ha most viszonyítani szeretném valamihez, akkor nem az Indifference-hez viszonyítanám, hanem ahhoz a maxihoz, a Black Dawnhoz. Aki tudja, hogy volt egyszer egy Indifference és egy Black Dawn maxi, az valahol sejthette azt, hogy nem arról fog szólni a dolog - bár én szeretem az ilyen zenéket, ahol kalapálnak, meg durva, nem erről van szó -, szóval, hogy valamilyen szinten el fog távolodni ettől a dologtól, és olyan irányt vesz fel a zenekar ami valamilyen szinten durva, agresszív zene, és egyéni. Ezt olyan jellegű dolgokkal sikerült megvalósítani, mint Norbi sampler témái, ezek az ízek jobban belementek, és ez hangzásilag dobott rajta. Illetve kicsit táncolható dance elemek is vannak benne. Az ének az ami a legtöbbet változott. Gábor (Kiss Gábor énekes) szerintem mindig is ezt szerette volna csinálni. A számoknak meg kicsit popos szerkezetük van.

Én egyébként még több samplert vártam a dalokban...

Akkor én elmondom, hogy mit gondolok erről. A sampler egy kiegészítő dolog, nem szólista hangszer. Nagyon jó dolgokat lehet vele csinálni tényleg, de úgy "benne van" a zenében. Ha meghallgatod pl. a 3. számot, a Liart, abban végig van sampler, csak alig hallani. Nagyon jó cuccon meg lehet hallani bizonyos dolgokat, nem azért, mert rossz lett a keverése, hanem az íz miatt jön a sampler. Ezáltal pluszt tud belevinni a zenébe. A sampler ott van bármelyik anyagon, pl. a Machine Head is tele van vele, csak nincs az előtérben. Ez egy olyan húzás, ami által színesebbé tudod tenni a zenédet. A sampler dolgok úgy lettek írogatva, hogy átmentem a Norbihoz este 10-re, reggel 6-ig csinálgattuk, próbálgattuk a dolgokat. Lehet, hogy később jobban az előtérbe helyezünk bizonyos hangokat. Lehet, hogy a következő anyagon nem is lesz gitárom, ha-ha!

A Black Dawnt is átírtátok, nem?

Egy pár dolog lett átírva benne. Az a dal úgy készült - még az első verziója -, hogy mi hárman (Norbi Sanyi meg én) megírtuk a számot, lementünk a stúdióba. Tatán játszottunk egy koncerten pénteken és szombaton kellett volna felvenni az éneket. A szám megvolt, átvittük Gábornak, és őt ott a stúdióban ráénekelte azt ami először kijött belőle. Előtte persze megkoreografálta az éneket. Aztán ahogy koncertről-koncertre érlelődött ez a szám, más lett. Ákos belevirtuózkodik valamit, az ének kihúzódott. Végül is annyival lett másabb a dolog, hogy kétszer ugyanazt nem tudtuk volna megcsinálni ugyanazzal a hangzással. Bizonyos részeken a hangszerek is mást játszanak, de nagy különbség nincs köztük. Mindenki döntse le, hogy melyik tetszik neki. Van egy ilyen Black Dawn, meg egy olyan Black Dawn.

Klip lesz?

Még nincs kész. Elkezdtük csinálni, de annyira sehol sem tart a dolog, hogy még csak koncertfelvételek vannak. Annyi biztos, hogy elég kevés pénz áll rendelkezésre. Fájó azt kimondani, hogy nem lesz olyan jó, mint a Journey volt. Mármint olyan színvonalú. Az is valamilyen színvonalat takar - persze lehetett volna jobb is, ha van pénz -, de még olyan se lesz. Az került x összegbe, ez meg szinte az 1/5-e lesz. Nincs rá pénz. Két variációs lehetőség van, a Nothing számra már elkezdtünk forgatni, de utána változott egy csomó vélemény és lehet, hogy a Learn lesz mégis. Remélem majd a Z+-on ugyanolyan aktívan fogják játszani, mint a Journey-t.

A Liar direkt lett ilyen idegesítő énekileg? Nem azért, mert rossz, csak a témától valamiért a falra mászom, ha meghallom.

A Primus nem idegesítő?

Dehogynem!

Nem szereted?

De, bár az ének engem ott is idegesít.

Én imádom a Primust. Engem nem idegesít különösebben Gábor éneke. Nem azért, mert olyan éneket akartunk, mint ott. Egyetlenegy jó válasz van erre a kérdésre. Ez a dolog akkor lenne igazi, ha ez külföldről jönne be. Itthon van egy általános lövés az emberekben, hogy ha valami magyar, az már nem lehet jó. Továbbmegyek: vannak olyan emberek, akik elvből nem hallgatnak magyar zenéket, meg sem kísérlik azt, hogy lemenjenek egy bulira. Jó, a bulik olyanok amilyenek, ahány hely olyan szarul szól, lehetetlenség normális körülmények között fellépni. Engem érdekelne az, hogy ha ez az anyag úgy jött volna be, mint az Ultraspank vagy a System Of A Dawn vagy egy Primus - nem olyan a zene, ezt te is tudod -, csak olyan újdonságként hatna. Akkor mi lenne a reakciója az embereknek? Mert most elkönyvelik, hogy hát ez nem úgy szól, mint a Korn, ez szar lehet, nem olyan durva mint a Cannibal Corpse, ez már nem jó.

Koncertek mikor indulnak?

Februártól. Úgy néz ki, hogy nem lesz olyan aktív tavasz, mint bármelyik évszak volt, mert vannak lusta emberek a zenekarban, akik tanulnak, diplomázni próbálnak majd - úgyse sikerül nekik, de majd csak összehoznak valamit, ha-ha! Lesznek koncertek, de nem olyan sok. Annyit játszottunk már, hogy sikerült kiszűrni azokat a helyeket, ahol talán meg lehet szólalni normális körülmények között.

Van különbség az ország keleti és nyugati fele között? Vagy ennyire lesarkítva azért nincsen a dolog?

Vannak különbségek. Nem a klubok, hanem inkább az emberek között. A klubok változóak. Jó klub például Sopronban a Western Pub, Szombathelyen a Végállomás, E-klub, az egri Más klub, van egy csomó jó hely. Viszont mivel most nem tudunk annyit koncertezni, mert a lusta emberkék tanulnak - legalábbis úgy csinálnak, mintha tanulnának -, ezért lesz havi néhány buli. Kezdünk február 13-án Óbudán a Grand Canyon (vendég: Burn, Gire), lesz még valószínűleg februárban egy E-klubos buli megyünk Zalaegerszegbe, Paksra 19-én. Márciusban tervbe van véve Szombathely, egy Wigwam buli, Kecskemét, Orosháza. Áprilisban szeretnénk Szerencsre az Árkád klubba menni, Simontornyára is megyünk. Nagyobb városokba próbálok most szervezni, valamilyen szinten be kell mutatni ezt az anyagot, nincs mese. Volt egy ember aki azt mondta, hogy ennek a zenének itthon nincs közönsége. Ezt nem hiszem el. Az emberek semmi tiszteletet nem adnak a magyar zenekaroknak. Ott tartunk, hogy van x zenekar - felsorolom, hogy kikre gondolok: FreshFabrik, Ektomorf, Mindcrime, Strong Deformity, Warpigs, stb - akik már letettek valamit az asztalra, van kiadójuk, majdnem mindegyikőjük anyagát multinacionális cég terjeszti, megvan minden esélyük arra, hogy úgymond átvegye azoknak a zenekaroknak a helyét, akik szépen le fognak köszönni előbb-utóbb. Ezekre a zenekarokra lehetne építeni. Az a lényeg, hogy tartsanak ki ezek a brigádok, ne egymást fikázzák állandóan. Hogy ki mikor lép fel a Szigeten. Olyan visszajelzéseket kaptam, hogy a Szigeten 11 órakor játszottunk! Az csak azért volt, mert oda raktak. Olyan támadásokat kaptam a zenekaroktól ezért, akik mögöttünk léptek fel, hogy biztos fizettem ezért.

A kiadótokról mesélj valamit, elég titokzatosnak tűnik ez a Kosch-Vox!

A Subjectnek most jött ki az anyaguk náluk. Mindenhol megjelentették, hogy megjelent az új anyag, de kiadó nem volt és a Kosch-Vox kiadta nekik. Az, hogy az Intense/Kosch-Vox és a Subject/Kosch-Vox hogy fog működni, majd elválik. Nincs köze a két zenekarnak egymáshoz, csak annyi, hogy haverok vagyunk. A kiadó mögött egy ember áll, aki nagy fanatikus szerintem, bár van még mit tanulnia. Néha olyan kérdéseket kaptam vidéken, hogy biztos mi találtuk ki ezt a Kosch-Vox kiadót, nincs is mögötte senki. Igenis van mögötte egy ember, aki finanszírozta a stúdiót, a klipet. Csak nincsenek akkora lehetőségei, még kicsi a szakmájában. Szerintem nem is lesz nagyobb, de megvan rá az esélye. Ő is mozgolódik ide-oda, koncertszervezéssel is fog foglalkozni. Van egy csomó ötletük.

A borító is elég érdekes lett...

Annak minden egyes részlete meg lett szerkesztve. Norbival ketten csináltuk, kb. 130 óra alatt készült el. CD nagyságú képeket csináltunk és azokból lett összerakva. Szerintem elég konkrét lett.

 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Anna Murphy - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Overkill - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Wackor - Budapest, Wigwam, 2005. március 18.

 

Wackor - Budapest, A38, 2004. szeptember 29.