Shock!

április 19.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Sundown: temető utáni élet

SundownHajdanán létezett egy Cemetary néven futó gótikus metal csapat, melyet hosszú évek múlva megunt a zenei agytröszt - Mathias Lodmalm -, s megalapította a Sundownt. A formáció második lemeze idén látott napvilágot, melyről természetesen Mathias-t faggattam telefonon keresztül.

A Sundown előző albuma nem volt még ennyire elektronikus. Miért váltottál ismét stílust?

Az előző album két éve jelent meg, utána rengeteget turnéztunk és egyszerűen változtatni akartunk, valami sokkal agresszívebbet csinálni, frissebbet, ennyi volt csak az oka.

Nem riasztja el a rajongókat ez a sok stílusváltás?

Nem, nem igazán, mert ha olyan zenét csinálsz, amelynek köze van hozzád - és számomra ez a legfontosabb dolog - akkor nem. Szerintem ennek a lemeznek stílusa nem annyira más, hogy az emberek ne tudnák hozzánk kötni. Reméljük, hogy aki régen szerette a Sundownt, annak az új lemez is ugyanúgy tetszik.

Turné lesz a lemezzel?

Igen.

Esetleg Magyarországra is eljöttök?

Reméljük. Próbálunk szortírozni a helyszínek között a szeptemberi-októberi turnéra, de azt hiszem megyünk.

A Star című dal egy kicsit kilóg a lemezről. Ezt is te írtad?

Mindegyiket én írtam.

Eléggé "táncos" szám...

Igen. Mindnyájan nagyon szeretjük a drum'n basst, a technó-t, ilyesmit, és rá akartunk tenni a lemezre egy ilyen dalt is. Kicsit változatossá teszi az album közepét.

Néhány nóta, mint például a Halo, a 22, a Wired és a Silencer olyan, mintha egy Cemetary nóta lenne némi elektronikával fűszerezve. Te is így látod?

Igen, van benne igazság, és te vagy az első, aki ezt megemlítette! (nevet) A 22 például valamiféle Cemetary tribute nóta, amit a rajongóknak csináltunk. Előfordulnak rajta ilyenek is, és mint ahogy említettem ez az album sok mindenben különbözik az előzőtől, sokkal keményebb, több a gitár rajta. Johnny sincs már velünk (Johnny Hagel ex-bgitáros), sokkal inkább az én stílusom, talán ezért hasonlítanak a Cemetaryhez.

Miről szólnak a szövegek?

Mind arról szól, ahogy az életed éled, ha valami elromlik körülötted. Sok humor is van benne. Akad benne egy nagy adag "teszek rá" szemlélet. Van bennük szó szexről, drogokról, erőszakról, nemi különcségekről. Fordulatos történetek a XX. századi életről.

A dalszerzésnél és szövegírásnál mi hat rád legjobban?

A filmek. Rengeteg filmet nézek. A zenémet és a szövegeimet képekben látom - ami elég furcsa módja a zeneszerzésnek és szövegírásnak - , de én képekben látom. Nagyon sok filmet nézek, és a legtöbb inspirációt ezekből nyerem. Újságokban is nézegetem a képeket. Ilyesmik hatnak rám.

Milyen filmeket szeretsz?

Szeretem azokat, amelyek egy történetet mesélnek el, szeretem Cronenberg és Lynch filmjeit. Szeretem a Crash (Karambol) c. filmet. A Star c. dalt a Videodrome című Cronenberg film inspirálta például. Ezek közül a filmek közül nagyon sok hatással volt erre a lemezre.

Mondanál valami a Sundown alakulásáról? Tulajdonképpen hogyan kezdődött?

A Sundown akkor alakult amikor a Cemetaryt abbahagytam. Ekkor került Johnny a képbe a Human Slaughterből, a menedzsmenten keresztül. Nagyon gyorsan készítettük el az első lemezt, tehát amit azon hallasz, az rohammunka volt. Akkoriban hajszoltuk magunkat, és nem nagyon volt időnk gondolkodni. A Sundown kezdete 1 vagy 2 év folyamatos káosz volt, újra kellett szervezni mindent. Mára már minden sokkal szervezettebben működik, leülepedett. Úgy érzem megtaláltuk önmagunkat.

Milyen erős a mostani felállás?

A Sundown felállása mindig elég vázlatos volt, mert a Sundown az én zenekarom. Minden attól függ, amit az emberek magukban hordoznak, attól függ mit kell megcsinálni. Én vagyok az egyetlen, aki dalokat ír, és olyan embereket kerestünk, akik kreatívak. Valahogy így dolgozunk. A Nine Inch Nails, és a Ministry is így dolgozik. Nem olyan, mint amikor 5 ember a próbateremben megizzasztja egymás és ordítoznak. Olyan emberekkel szeretünk dolgozni akikkel jó a színpadon lenni, együtt lógunk, jól érezzük magunkat, megosztjuk egymással amit szeretünk, élvezzük egymás társaságát. Nem igazán a zenéről szól ez, mert azt ugye én írom, és többieknek akik velünk dolgoznak ez így megfelel, szeretik a zenémet.

Mit tudsz Johnnyról?

Pont tegnap beszéltem vele. Egy teljesen új zenekar csinál. Leginkább ez volt az oka, hogy már nincs velünk.

Nekem tetszik a Glimmer hangzása, bár a dobok egy kicsit szintetikusak számomra. Mit gondolsz erről?

A dobokat úgy akartuk megcsinálni, mintha valóban gép lenne, mert rengeteg gépi hangzás van rajta. Szerettük volna gépiessé tenni. Az egész hangzásra sok amerikai producer volt hatással, mint pl. Terry Date aki a Deftonest csinálta, a Ministryé is. Ilyennek szerettük volna csinálni.

Egyébként élő dobok vannak rajta vagy komputeresek?

Egy részük élő, egy részük pedig komputeres. Sokat dolgoztunk számítógépekkel. Vannak rajta loopok, samplerek. Nem akartunk megragadni annál a gondolkodásmódnál, hogy egy hangszer csak hangszer által szólalhat meg. Általános hangokat használtunk, gitárnak használtunk olyasmit, ami nem is gitár, rengeteg ilyen kifordított hangot használtunk fel.

Számodra melyik a legszomorúbb dal a lemezről?

Szerintem az első, a Lifetime.

És ez miről szól?

Talán a legszemélyesebb dal a lemezről. Nagyon személyes szövege van, a feladásról szól, mikor nagyot csalódsz valakiben.

Mire utaltál a lemezcímmel?

Ez egy ironikus cím. Úgy értem az album szövegei nem olyanok, mint amit gondolsz róluk. Mintha nyakon öntenéd az embereket, leginkább valamiféle "fuck you" szemlélet tükröződik bennük. Személyes véleményem szerint a legtöbb szöveget az emberek magukénak érzik, személyre szabottnak, és felrázza őket. Olyan lemezt akartam készíteni, ami nagyon közvetlen. Sok dal igen kemény témával foglalkozik. Remélhetőleg a humorérzékem is megérinti a hallgatókat. Azért adtam Glimmert címként a lemeznek, mert ironikusnak szántam.

A Prey a legpszichotikusabb dal szerintem. Miről szól?

Ó, igen. Valami őrült szexuális dologról! (nevet) A Pray és a Star hasonló témájúak.

És a Silencerről mondanál valamit?

A Silencer is egy nagy "fuck you" dal a lemezen. Az ember vagy csinál valamit vagy befogja a száját. Rengetegen megpróbálják megbuktatni azokat az embereket, akik másképpen gondolkodnak, és szeretnének valamit kezdeni az életükkel. Ez a dal arról szól, hogy: gyere, mutasd mid van, vagy menj a fenébe.

Videoklip készült valamelyik dalra?

Igen, a Halora.

A következő lemezről tudsz már mondani valamit?

Olyasmi lesz, mint ez. Már néhány dalt meg is csináltunk rá. Nem lesz stílusváltás, inkább ennek a vonalát viszi tovább. Megtaláltuk akikkel együtt fogunk dolgozni. Sok hasonlóság lesz rajta a mostanival.

A Cemetaryt fogod valamikor folytatni?

Soha. Nagyon régen volt már, olyan lenne, mintha visszamennék a középiskolába.

Más téma. Hallottad a Paradise Lost új lemezét?

Igen.

És tetszik?

Igen némelyik dal tetszik, de a legtöbb dal túl Depeche Mode-os.

Mi a véleményed Marilyn Manson és a Nine Inch Nails zenéjéről?

A Nine Inch Nailst nagyon szeretem. Szerintem Marilyn Manson Antichrist... lemeze volt nagyon jó, mert úgy szólt, mint a Nine Inch Nails, de az új albuma inkább David Bowie-s, megpróbálta az ő hangzását megcsinálni, és mivel én nagy Bowie rajongó vagyok, ez eléggé szíven ütött. Teljesen OK számomra, Brian remek előadó, nagyon tudja, hogy kell az emberek figyelmét felhívni, igazán jó művész. Trent Reznor pedig valamiféle apa-figura ebben a műfajban.

Mit gondolsz a droghasználatról?

A droghasználat - hogy is mondjam - mindenkinek a személyes dolga, hogy ki mit akar kezdeni az életével az csak saját magára tartozik. Nem ítélek el senkit ha használja, és nem akarom, hogy elítéljenek, ha esetleg én is használom.

Svédországban hol élsz?

Göteborg környékén.

Szeretsz ott élni?

Persze, nagyon klassz! Lett volna lehetőségem Németországban élni, és sok mindent kezdhettem volna az életemmel ha odamegyek vagy Amerikába, még a terveim között szerepel, de nincs hozzá elég pénzem.

 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Orphaned Land - Budapest, Club 202, 2013. október 4.

 

Riverside - Budapest, A38, 2013. május 23.

 

Portnoy, Sheehan, MacAlpine, Sherinian - Budapest, PeCsa Music Hall, 2012. október 19.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2012. július 11.

 

Within Temptation - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Beardfish - Budapest, A38, 2010. október 24.