Nem akarok túlzásokba esni, de valahol baromira találó a Paradise Lost új albumának címe, az Ascension ugyanis emberemlékezet óta a legjobb lemez a bandától. Nem mintha az előzőekkel bármi gond lett volna, hiszen Nick Holmesék elég rendesen összekapták magukat az ezredfordulós évek megosztóbb lemezei után – ugyanakkor elég egyértelmű, hogy a legutóbbi Obsidian óta eltelt ötéves rekordszünet és a hosszabb érlelés nagyon jót tett a friss daloknak.
A zenekar persze azóta sem tétlenkedett, és meggyőződésem, hogy a köztes kiadványok is hatást gyakoroltak erre az új lemezre. Egyfelől ott volt a Nick és Greg Mackintosh fémjelezte Host IX albuma, amin kiírták magukból a dallamosabb-rockosabb ötleteiket – alighanem ennek is köszönhető az Ascension fokozott fémessége, súlyossága. Az örökbecsű Iconból készített újravett verzió pedig bizonyára a múltbeli fogások, hangulatok még autentikusabb felidézésében volt segítségükre. Persze a Paradise Lost ettől függetlenül is elég rendesen megmártózott a saját múltjában az elmúlt tizeniksz évben, de ezúttal itt-ott még markánsabbnak vélem a korai (értsd: a ′90-es évek elejét idéző) hangulatokat ezekben a dalokban.
|
megjelenés:
2025 |
|
kiadó:
Nuclear Blast |
|
pontszám:
9,5 /10 Szerinted hány pont?
|
Ennyi év után persze nem kell különösebb vívmányokra számítani a zenekartól, de az biztos, hogy ezen a lemezen csak úgy sorjáznak a kreatívabb, érdekesebb, izgalmasabb megoldások a jól ismert stílus keretei között. Az ilyen korú bandáknál alapból teljesen rendben van, ha már csak újból és újból körbejárják a maguk territóriumát. Itt is erről van szó, ám ezzel együtt is fel-felkapja az ember a fejét egy-egy váratlan húzásra, nem nyilvánvaló gitárdallamra, dalszerkesztési megoldásra. Valljuk be, bármilyen szerethető is volt mondjuk a legutóbbi album, ott azért szó sem volt ilyesmiről... Nehéz mindezt értelmesen körülírni, mert jellemzően nüanszokról van szó. Ugyanakkor az ördög mindig az efféle nüanszokban rejlik, és ha meghallgatod a lemezt, szerintem te is hallani fogod, mitől izgalmasabb, frissebb ez az album közvetlen elődeinél. Azzal együtt természetesen, hogy ízig-vérig védjegyszerű Paradise Lost.
Az Ascension kifejezetten komor, sötét és borongós hangulatú anyag, megkockáztatom, hogy a csapat modern korszakának talán legkomorabb, legsötétebb és legborongósabb munkája – ugyanakkor az atmoszféra mégsem depresszív vagy negatív. A Paradise Lost zenéjében mindig is rejlett valami felemelő, fenséges íz, vagy nem is tudom, mi erre a legmegfelelőbb kifejezés – mindenesetre ez az oldaluk is legszebb feketeségében tündököl most, és mindennek eredőjeként tényleg elképesztően hallgattatja magát a lemez. Olyan erős és üresjáratoktól mentes lett az Ascension, hogy voltaképpen nehéz is csúcspontokat kiemelnem róla, mert néhány hallgatás után az elsőre kevesebb slágerfaktort rejtő darabok is a bőr alá kúsznak.
A súlyos death/doom-borulat Serpent On The Cross, a talán legragadósabb, tökéletesen megfogalmazott Tyrants Serenade, a több mint hétperces, katartikus Salvation és a mennydörgő riffekkel robbanó Silence Like The Grave négyese helyből brutálisan erősen indítja az anyagot, de még ezek után is sikerül nagyokat villantani a folytatásban. A Lay A Wreath Upon The World akusztikus megoldásaihoz hasonlókat pont ebben a formában még nem hallottunk a csapattól, de egészen újszerűen hatnak a jól ismert játéktéren belül a Diluvium végén elővezetett himnikus, fanfárszerű gitárdallamok is. És muszáj megemlítenem a Sirenst is, ami tipikus lemezes dal, de egészen óriási a maga zakatoló doomriffelésével és remek, melodikus refrénjével. Az alapkiadást záró The Precipice zongorás gyászindulója is roppant tetszetős. Igazából tényleg nem hallok most tölteléket itt, minimálisat sem.
Az egyéni teljesítményeket illetően Nicket muszáj megemlíteni, mert maximálisan kiaknázza hangja teljes skáláját a jól artikulált, agresszív hörgéstől kezdve a finom melódiákig, és itt-ott még ennyi idő után is sikerült túlteljesítenie magát (halld például az említett Salvation végén). Greg szintén telepakolta a dalokat karakteres, azonnal megjegyezhető gitárszólókkal, motívumokkal. A Serpent On The Crossban hallható szóló például különösen gyilkos, nálam már elsőre is libabőrt eredményezett, de szerencsére nem ez az egyetlen kiugró megmozdulása. Az is nagy öröm, hogy a felvételek óta elbúcsúztatott Guido Zima Montarini pont annyit és úgy dobol a nótákban, amennyit azok megkívántak. Nem kérdés, hogy közvetlen elődje, Waltteri Väyrynen briliáns játékos, de lemezen nekem egyértelműen sok volt a Paradise Lostba, néhol egyszerűen szétdobolta a dalokat. A kevesebb néha több. Ja, és baromi jól is szól az anyag.
Nem feltétlenül akarok belemenni a rangsorolósdiba, de az biztos, hogy régóta nem készült ennyire bivalyerős Paradise Lost-lemez. Egyelőre nem merem megadni a maximális pontszámot, de sokat elárul, hogy elég régóta írok a Shock! hasábjain a banda aktuális albumairól, és most fordult meg először a fejemben: talán indokolt lenne. Úgyhogy kapnak egy felet felfelé, ennyi plusz mindenképpen indokolt.
A Paradise Lost november 1-jén Budapesten, a Dürer Kertben koncertezik a Messa és a Lacrimas Profundere társaságában. Részletek itt.



Hozzászólások
Na mehet akkor valamelyik n+1-edik baseballsapkás pacekhajú post black metal banda n+1-edik kiszámítható, szürke, középszar albuma sokadjára is, haverem.
Természetesen mindenki azt gondol amit akar, de ha ez nulla, akkor a plázacicás, giccses tucatpop zene mennyit ér? Vagy a kamugengszer-rap, abszolút nulla eredetiséggel, nulla hangszeres ismeretekkel, stb?
Amúgy meg ha ennyire nem tetszett, akkor gondolom a megelőzőek sem. Csak ha meg nem, akkor minek hallgattad meg? Mármint azt csinálsz, amit akarsz, de én pl. gyűlölöm a szuperhősfilmek et, nem is nézem őket, néhány nagyon ritkán alkalmat leszámítva. (Pl. Nolan Batman filmjei..)
Pláne nem fikázom, kritizálom őket (max hosszabban kifejtve, szintén még régen és alkalmanként), hiszen van nekem jobb dolgom is.
Anathema nincs, aztán mégis csak nem úgy, TON sajnos megint nincs /:(/.
Akik maradtak azok meg nem olyan konstansan erősek, mint a Paradise Lost…
Metalstorm-on pl. 2020-ban a Draconian lemeze lett az év legjobb anyaga, a Paradise Lost korongja meg a második lett. Most messze a Paradise Lost vezet, és RYM-on is erősen áll.
Ezt nem csak műfajában, hanem pályafutásuk hosszát tekintve összességében, műfaji szűrő nélkül is közel példátlan.
Sok hobbim van, de azért lépő fogtam, meghallgattam már 3500 lemezt, és lehet vannak általam még nem felfedezett sötét korongokra sorozatban fantasztikus zenéket szerző bandák, de azért szerintem már találkoztam volna velük…
Hülyén hangzik, de hiánypótló a Paradise Lost jelenlegi létezése is. Aki kinyitja a szemét, tudja, látja, hogy a hip-hop mindent visz egy ideje, de aki nem így látja, keressen rá RYM-on mennyi hip-hop lemez jelenik meg manapság, aztán vessenössze a metál lemezek számával.
Más időket élünk.
Nem ezért kell persze szeretni ezt a korongot. Ez nálam sem ló helyett jó a szamár is esete, Szerintem tényleg kurva jó lemez lett. Szerencsére a többség is így látja.
Kellene egy rapidfire.hu!
Imádom, hogy sokszor hosszúak a dalok, hogy mernek egy 4,5 perces dalhoz hozzávágni még egy szólót, pl. a Diluvium utolsó perce milyen már... oO
Lubickolnak a témákban. Nem forradalmi, de nem is kell annak lennie. Aki elővesz egy új Paradise Lost lemezt, az azért nagyjából tudja, sejti mit kaphat. Nyilván nem dream pop lemezt fognak készíteni, de a lényeg, hogy abban, amiben ők utaznak, szerintem most vannak egyfajta csúcsponton.
És ez azért már leírva is szinte példátlan egy ilyen korú zenekarnál. :)
Látom, hogy jegyket már nem is lehet kapni...
De nagyon unom az egészet, és nem is értem egészen ezt az óriási lelkendezést körülötte.
Szerencsére mindig akad olyan egyenes és bátor ember, aki megtöri a sormintát.
Pudingok vagyunk. Te pedig vídia. Ennyi a titok.
Persze ez a banda is olyan amelyről senki nem mer rosszat írni kivéve engem.
:(
Köszi a választ!
több tételnél érezhető az "elektronikus" albumaik hatása (pl Lay a Wreath, Precipice) bár ezúttal semmi elektronika nincs, csak normál hangszerek.
mára tulajdonképp az egyik legutolsó zenekara maradtak mutatóban a néhai gót/doom/death vonalból és ez a lemez a bizonyítéka hogy máig nem képes más ilyen szinten művelni ezt a stílust (vagy annak maradékát).
számomra a Faith Divides anyaguk tűnik legerősebbnek, az Ascension szvsz a Draconian Times és a Tragic idol között, a 6-7-8-ik helyen állhat:
https://rateyourmusic.com/list/adamskij/paradise-lost-albums/
Sajnos nincs ilyen lehetőség, több tízezer cikket kellene egyesével betagelni. De mostanában felmerült új tagek használata, még finomítjuk az ötletet.
De az abc lista direkt azért létezik, mert ott bármit könnyen meg lehet találni.
Olyan opció jelenleg tudomásom szerint nincs, ahol év vagy pontszám alapján lehetne listázni az írásokat, de ugye tagekkel pl. megoldható lenne.
Ez olyasmi szerintetek, amit tudtok/akartok/van kapacitás egyszer bevezetni? Feltételezem, van erre megoldás a CMS-ben azon túl is, hogy a legkevésbé népszerű stábtag egyesével végigmegy az archívumon.
De nyilván nem akarok feladatokat osztogatni, csak tényleg érdekel.