Shock!

november 13.
szerda
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés
Shockmagazin

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Lamb Of God: VII: Sturm Und Drang

0516logHogy az új Lamb Of God az év egyik legjobban várt albuma volt, az természetes, már csak az előzmények miatt is. Hogy az egyik legjobb lett-e? Igen. Tudjuk, hogy a művészféle-fajta akkor tud igazán kiemelkedőt alkotni, ha valami nagy szarba kerül. Amikor heppi minden, el van foglalva azzal, és örül, mint majom a farkának. Aztán egyszer csak beüt a fingszagú ménkű, és máris megszületnek a mesterművek, mert a művész már csak ilyen, kiírja-danolja magából a bút s bánatot. Randy Blythe márpedig igen nagy pöcegödörbe került, amikor három évvel ezelőtt komoly esély mutatkozott rá, hogy egy szerencsétlen prágai koncert eseményei miatt a cseh bíróság lesitteli, a zenekarnak meg kampó. Hogy a halálesetet ki miként ítéli meg, az már rá tartozik, a bíróság mindenesetre felmentette titánunkat, aki nem meglepő módon kissé összezuttyanva tért vissza az államokba, hogy aztán türelmet kérjen a rajongóktól.

Türelem vihart terem, így miután az énekes kikászálódott a börtönsokkból, nekiállt bandájával elkészíteni a LOG eddigi talán legjobb albumát. A VII: Sturm Und Drang Randy Blythe személyes vallomása az életében bekövetkezett törésről, a hallállal való szembesítésről, az elmúlásról, a siker relativitásáról, és természetesen az emberi lélek legmocskosabb dolgairól. Sötét témák, de mit várjon az ember valakitől, aki negyven napot töltött előzetesben a híres prágai börtönben, és éjjelente lefejezéseken, miérteken és a válaszok elmaradásán töprengett. Az album ebből a szempontból bizonyos önterápiának is felfogható, ami Blythe igen nagy mákja, hiszen ki tudta írni-üvölteni magából a lázálmot. A mi mákunk pedig az, hogy a koncepcióhoz asszisztálhatunk, mert az élet óriási beintése esetünkben az év egyik legjobb zenéjét csapta elénk.

megjelenés:
2015
kiadó:
Nuclear Blast
pontszám:
10 /10

Szerinted hány pont?
( 74 Szavazat )

Maga Randy szívesen emlegette az album címe kapcsán a komplex szót, s ez hatványozottan igaz a zenére is. Idén még bajosan hallhattunk ennyire kidolgozott, a szó legjobb értelmében vett „mindent bele" anyagot. A Lamb Of God eddig sem definiálhatóságáról volt híres, a Sturm Und Dranggal pedig már értelmét is veszti a próbálkozás a szigorúan vett határkerítések felállítására. Kavarog itt minden, mint ítéletre váró őrizetes fejében a gondolatok. Thrash, metalcore, death és groove, amelynek fortyogó, lüktető masszájában csak egy dolog állandó: a folytonos változás. Igaz ez Blythe hangjára is, aki amúgy is igen technikás bömbölömbikának számít a színtéren, itt pedig nincs két szám, amelyben egyformán feszítene, öblösítene, üvöltene, vagy sóhajtana. A dallamos ének éppen a megfelelő helyen van, nem is viszik túlzásba, s jól jelzi a zinger önkontrollját, hogy az Embers nótában Chino Moreno, míg a Torchesben Greg Puciato teszi tiszteletét, nem is akárhogyan. Maga Randy is megpendít lírai hangokat, s bár ritkán használjuk ebben a műfajban a színes jelzőt, ez itt tényleg olyan, mintha a zenészek beszabadultak volna egy festékgyárba.

Hogy mitől az év eddigi legjobb albuma a Sturm Und Drang? Talán attól a plusztól, amit kivétel nélkül minden nótában meglelünk. Valamilyen apró ötlet, dallam, szellemes kitérő, valami olyan melódia felbukkanása, amire nem is számítottunk (az Embers ilyen szempontból nálam libabőr), a pokoli súlyos témák között lebegő könnyedség, vagy éppen fordítva, a lebegésbe egyszerre belecsapó tonnás nehezékek. A komplexitás, amelyről Blythe beszélt, ettől a sokszínűségtől válik teljesen értelmezhető kifejezéssé, s nem csupán klisés reklámdumává. Az Overlord a maga hat és fél percével a klasszikus példája annak, hány megközelítése van a definiálhatatlanságnak. A nóta összetettségével, dallamos énekével, Chris Adler háttérbe simuló dobjaival már-már kérdőjeleket rajzol elénk, hogy aztán a felétől kitörjön belőle az állat, olyan intenzíven, nyersen, mégis kidolgozottan, ahogyan csak lehet, bemutatva a tökéletes káoszt a természetellenes rendben, a vágyat a viharban, a vihart a vágyban.

Az album fő erőssége, hogy egy pillanatra sem ül le, nem hagyja nyugodni a figyelmet, nincsenek üresjáratok, s nemhogy töltelék nóták nem bukkannak fel, de töltelék másodpercek sem. Súlya, szerepe, funkciója van minden hangnak, minden finom megoldásnak, minden apró váltásnak. Miután valószínűleg így történt, nyugodtan leírhatjuk: olyan, mintha fejben már rég készen lett volna az első hangtól az utolsóig, hogy aztán a próbaterembe és a stúdióba lépve már csak ki kelljen nyitni a zsilipet, és rászabadítani az örökkévalóságra a fantáziát. A témák minden kidolgozottságukkal együtt olyan természetesnek tűnnek, hogy már az első hallgatáskor is felfigyelünk a trükkös, agyas megoldásokra, a másodpercnyi finomságokra. Az embernek már riffekről sincs kedve beszélni, mert hangulatában szinte minden tétel túlmutat azon a hagyományos felépítésen, amikor értelme van még elemeire bontani egy számot.

Nem tudnék olyan Lamb Of God-albumot mondani, amelyiket ne hallgatnék meg bármikor, de a VII: Sturm Und Drang magasan visz mindent eddig. Kegyetlenség ilyet mondani, de a végeredmény miatt csak jól jártunk Randy Blythe prágai kalandjával. Reméljük, hogy ez a színvonal marad a következő albumra is, de ahhoz már nem kell majd semmilyen tragédia motivációnak. Ez bizony még az új pontozási rendszerünk szerint is tízes. Mestermunka, megjelenése pillanatában klasszikus, és az év eddigi legjobbja.

 

Hozzászólások 

 
+1 #32 pelu 2016-10-24 20:05
Albumról albumra tartják a magas színvonalú zenéjüket, de valami még mindig hiányzik. Na majd talán az új album elhozza az igazi áttörést.
Idézet
 
 
+2 #31 Tóth Szalai Márton Pablo 2015-09-25 16:59
Nem nagyon vágom ezt a bandát, csak a kotelezo botakat, de ez az album odabasz. Az embers sztem siman csak buzis, de a tobbi beszarás. Kedves trekkem az 512.
Idézet
 
 
+2 #30 NOLA 2015-08-28 09:26
Fasza album, meg minden..., de azért nem akkora mestermu, mint ahogy vártam.
Mindenki leborult elotte, pedig szerintem semmi újat/kulonoset nem csináltak..., hozták a jól megszokott LOG muzsikát - jó na, egy dalban tisztán is énekel Randy :-)
Nekem még mindig a Wrath a kedvencem toluk.
Idézet
 
 
+2 #29 Dead again 2015-08-24 19:27
Sok-sok hallgatás után azt kell mondjam, hogy nálam ez az anyag sajnos nem működött :S Valahogy nem fog meg. :S Pedig vártam, mert a Resolution meg nagyon is működött.

Érdekes módon a lemez második fele érdekesebb nekem, mint az első.
Idézet
 
 
+15 #28 James Smith 2015-08-05 23:28
Idézet - norb:
ment volna a börtönbe inkább ez a nyomorult, ócska lett a lemez!


Azért vagy ilyen frusztrált mert most szabadultál és már hiányzik a beküldés a tusolóban?
Idézet
 
 
-26 #27 norb 2015-08-05 19:51
ment volna a börtönbe inkább ez a nyomorult, ócska lett a lemez!
Idézet
 
 
+1 #26 Morello 2015-08-05 19:32
Idézet - bogar:
Idézet - queensryche999:
Egy húron pendülünk,


Akkor nem alakítunk egy Soulfly tribute zenekart? :-)

Emmure tribute zenekar még tálalóbb lenne :)
Idézet
 
 
+6 #25 Scud 2015-08-05 12:52
Idézet - Robidog1984:
Idézet - James Smith:
Idézet - Scud:
Azt megèrtem, h valakinek nem tetszik, a zene, de az, hogy a pozitìv hozzászólásokat minuszoljátok, kifejezetten köcsög dolog.


Tulajdonképpen nem a hozzászólást mínuszolják, hanem magát a hozzászólás íróját tartalomtól függetlenül, teljesen agyhalott módon.

Az album meg hibátlan és a kritikával egyet értek.

Idézet - Szabó Róbert:
Pontosan az ilyen körbe rajongott középszer miatt gondolom, hogy igenis komoly, mély válságban van az egész műfaj.
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.
Ember, még a 90-es években sem lett volna rájuk kíváncsi a kutya se!


Év hozzászólása gyanús és igazán nagy jártasság lehet ezen komment mögött. Sok klubzenekar csípőből aláz sok ún. mainstream bandát ami az igényességet illeti. De ugye ehhez koncertre is kéne járni meg böngészni sokat neten. ;)

Helló
Barátom tanulj meg olvasni.
Semmi bajom a klubzenekarokka l sőt, csak rávilágítottam hogy mennyire túl van hypeolva ez a brigád.
Sokszor számomra teljesen érthetetlen hogy miért van egy egy banda ennyire agyon dicsőítve!
Mondom mégegyszer totál középszer!
Nincs velük baj, de semmi extra ami miatt érhető lenne ez a felhajtás.
Ja és nyazsgem!



Azt megkérdezhetem, hogy számodra ki nem középszerű? És mielőtt engem is elküldesz a picsába, komolyan érdekel, nem kekeckedni akarok.
Idézet
 
 
-3 #24 James Smith 2015-08-05 11:32
Ha a LoG túl van hypeolva szerinted akkor ne említsünk jó néhány bandát akikhez képest a LoG sehol sincs hype szinten. Neveket nem mondok mert a csapból is az folyik.
Idézet
 
 
-3 #23 Robidog1984 2015-08-05 08:38
Idézet - James Smith:
Idézet - Scud:
Azt megèrtem, h valakinek nem tetszik, a zene, de az, hogy a pozitìv hozzászólásokat minuszoljátok, kifejezetten köcsög dolog.


Tulajdonképpen nem a hozzászólást mínuszolják, hanem magát a hozzászólás íróját tartalomtól függetlenül, teljesen agyhalott módon.

Az album meg hibátlan és a kritikával egyet értek.

Idézet - Szabó Róbert:
Pontosan az ilyen körbe rajongott középszer miatt gondolom, hogy igenis komoly, mély válságban van az egész műfaj.
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.
Ember, még a 90-es években sem lett volna rájuk kíváncsi a kutya se!


Év hozzászólása gyanús és igazán nagy jártasság lehet ezen komment mögött. Sok klubzenekar csípőből aláz sok ún. mainstream bandát ami az igényességet illeti. De ugye ehhez koncertre is kéne járni meg böngészni sokat neten. ;)

Helló
Barátom tanulj meg olvasni.
Semmi bajom a klubzenekarokka l sőt, csak rávilágítottam hogy mennyire túl van hypeolva ez a brigád.
Sokszor számomra teljesen érthetetlen hogy miért van egy egy banda ennyire agyon dicsőítve!
Mondom mégegyszer totál középszer!
Nincs velük baj, de semmi extra ami miatt érhető lenne ez a felhajtás.
Ja és nyazsgem!
Idézet
 
 
+2 #22 James Smith 2015-08-04 20:09
Idézet - Scud:
Azt megèrtem, h valakinek nem tetszik, a zene, de az, hogy a pozitìv hozzászólásokat minuszoljátok, kifejezetten köcsög dolog.


Tulajdonképpen nem a hozzászólást mínuszolják, hanem magát a hozzászólás íróját tartalomtól függetlenül, teljesen agyhalott módon.

Az album meg hibátlan és a kritikával egyet értek.

Idézet - Szabó Róbert:
Pontosan az ilyen körbe rajongott középszer miatt gondolom, hogy igenis komoly, mély válságban van az egész műfaj.
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.
Ember, még a 90-es években sem lett volna rájuk kíváncsi a kutya se!


Év hozzászólása gyanús és igazán nagy jártasság lehet ezen komment mögött. Sok klubzenekar csípőből aláz sok ún. mainstream bandát ami az igényességet illeti. De ugye ehhez koncertre is kéne járni meg böngészni sokat neten. ;)
Idézet
 
 
+3 #21 bogar 2015-08-04 13:34
Idézet - Habbal:
Idézet - bogar:
Idézet - queensryche999:
Egy húron pendülünk,


Akkor nem alakítunk egy Soulfly tribute zenekart? :-)


Mondjuk Max vokáljainál, ezerszer változatosabb Randy-é...


Basszus! Én csak az egy húr miatt poénkodtam a Soulfly tribute-tal. Ték it ízi! :-)
Idézet
 
 
+2 #20 Habbal 2015-08-04 13:13
Idézet - bogar:
Idézet - queensryche999:
Egy húron pendülünk,


Akkor nem alakítunk egy Soulfly tribute zenekart? :-)


Mondjuk Max vokáljainál, ezerszer változatosabb Randy-é...
Idézet
 
 
+7 #19 Scud 2015-08-04 12:02
Azt megèrtem, h valakinek nem tetszik, a zene, de az, hogy a pozitìv hozzászólásokat minuszoljátok, kifejezetten köcsög dolog.
Idézet
 
 
+11 #18 Sanctus 2015-08-04 10:37
Fogalmam sincs, miért nem tud betalálni ez a zenekar (vagy akár a Shadows Fall, stb), pedig a metál szinte minden műfaját szeretem, és látom/hallom hogy ha megjelentetnek egy albumot, akkor térdreborulás van, de engem hidegen hagy. Egyszerűen felteszem a lemezt, és elmegy mellettem, bizonyos pontokon még frusztrál is, pedig a hangszeres munka hibátlan, a hangzás tökéletes, és nincs bajom az üvöltöző énekesekkel sem (bár azért Randy hangja a "hosszú távon azért ez már idegesítő" kategória nálam), de hogy kiemelkedőek legyenek, azt én távolról sem hallom bennük.
Idézet
 
 
+11 #17 bogar 2015-08-04 10:29
Idézet - queensryche999:
Egy húron pendülünk,


Akkor nem alakítunk egy Soulfly tribute zenekart? :-)
Idézet
 
 
+7 #16 queensryche999 2015-08-04 10:06
Idézet - bogar:
Maga a zenekar nem az én világom, de ennyi méltatás után meg fogom hallgatni ezt a lemezt. Főleg azért, mert már van benne dallamos ének is. Nálam a hasonló zenekarok, pont a gége-metszett Miki egér hangon csúsznak el, mert azt egyfolytában 15 percnél tovább nehezen bírom. :-)


Egy húron pendülünk, azzal a különbséggel, hogy én már próbálgattam a LoG-ot párszor. A hangszeres dolgaik vitán felül nagyon jók, de Randy Blythe orgánumát annak ellenére sem tudtam megszeretni, hogy nem kizáró ok a kiabálás. Meghallgattam pár nótát az új lemezről - 512, Still Echoes, Erase This, Embers, Overlord -, utóbbi kettő be is jött, de Randy hányva kiabálása sokat ront az összképen.
Idézet
 
 
+3 #15 valarmorgulisz 2015-08-04 09:29
Idézet - Szabó Róbert:
Pontosan az ilyen körbe rajongott középszer miatt gondolom, hogy igenis komoly, mély válságban van az egész műfaj.
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.
Ember, még a 90-es években sem lett volna rájuk kíváncsi a kutya se!


Értjük, hogy neked nem tetszik, de miért baj, ha másnak igen? Tök felesleges ízlésen vitázni, de, azt elvitatni, hogy ne lennének mesterei a hangszereiknek a tagok, szerintem ökörség. A lemez meg kurvajó szerintem is. Between mellett ez az év másik nagy mesterműje.
Idézet
 
 
+7 #14 bogar 2015-08-04 09:04
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Idézet - Szabó Róbert:
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.

Elég régen túllépték a klubzenekari szintet :D


Láttam őket a Novarock-on és azt kell mondjam, hogy ott még nagy volt nekik a színpad. A többieknek fel kell nőniük színpadi jelenlétben Randy mellé, mert ő önmagában kevés ahhoz, hogy belakjon egy 40 méteres terepet.

Maga a zenekar nem az én világom, de ennyi méltatás után meg fogom hallgatni ezt a lemezt. Főleg azért, mert már van benne dallamos ének is. Nálam a hasonló zenekarok, pont a gége-metszett Miki egér hangon csúsznak el, mert azt egyfolytában 15 percnél tovább nehezen bírom. :-)
Idézet
 
 
+20 #13 Draveczki-Ury Ádám 2015-08-04 04:34
Idézet - Szabó Róbert:
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.

Elég régen túllépték a klubzenekari szintet :D
Idézet
 
 
+4 #12 matheusthemaggot 2015-08-03 23:39
Ez a pergő-sound valami hihetetlen, minden egyes ütésnél beleremeg a fejem, mintha élőben szólna. Akik meg a változatosság hiánya miatt panaszkodnak, azoktól megkérdezném, hogy hallották-e az Embers-t, a Torches-t, az Overlord-ot, vagy éppen az 512-t? Ez a fajta zene pontosan ennyi színességet bír el és nem többet és ezzel együtt minden lemezzel minőséget szállítanak.
Amúgy feltűnő, hogy ezúttal hanyagolták a délies-ízű riffeket, amivel a Resolution tömve volt (vagy csak a halk gitársound miatt tűnik így) és inkább a korai lemezekhez kanyarodtak vissza hangzásilag.
Eddig a Wrath volt a kedvencem, aztán a Resolution megjelenésekor meg az, most pedig szerintem az új lesz az. (Mondjuk egy Laid To Rest/Redneck/Set to Fail-féle slágert azért hiányolok, bár első blikkre talán az 512 lehet az később.)
8/10 (Nálam az idei Northlane, meg a szeptemberben megjelenő Tesseract a 10/10, ahhoz nem ér fel részemről.)
Idézet
 
 
+2 #11 nausea 2015-08-03 22:59
Idézet - Szabó Róbert:
Nagyon szeretem az ilyen groove orientált durvulatokat!
De számomra mindig is ilyen Pantera maxi B oldal érzésem van a Lamb-bal kapcsolatban.
Nem is igazán értem ezt a lelkesedést.
Totál középszerű ötlettelen, rossz hangzású, sablonos klisés tucat extrém metal.

Végre valaki kimondta az Igazat!
Idézet
 
 
-1 #10 Vanishpower 2015-08-03 22:26
Idézet - Szabó Róbert:
Pontosan az ilyen körbe rajongott középszer miatt gondolom, hogy igenis komoly, mély válságban van az egész műfaj.
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.
Ember, még a 90-es években sem lett volna rájuk kíváncsi a kutya se!



Középszerű!? Próbálj már elgitározni vagy dobolni egy lamb of god számot.... vagy esetleg ha az megy akkor egy szólót is simán tolhatnál, mondjuk a Grace cimű számét. Én sok középszerű klubzenekart hallottam de ott nem volt ilyen hangszeres teljesitmény. És ezt élőben is hozzák ám. Tudom mert voltam koncertjükön. És mindemellé nagyon földreszállt minden tag, ez azért nem elhanyagolandó dolog.
Idézet
 
 
+3 #9 ADIZS 2015-08-03 19:15
Ha valaki futás mellé keres hallgatnivalót, akkor ez az album tökéletes, most teszteltem... #metálazegészsé gért :D
Idézet
 
 
-25 #8 Szabó Róbert 2015-08-03 19:08
Pontosan az ilyen körbe rajongott középszer miatt gondolom, hogy igenis komoly, mély válságban van az egész műfaj.
Soha nem lesz ebből a bandából semmi csak max. erős klubzenekar.
Ember, még a 90-es években sem lett volna rájuk kíváncsi a kutya se!
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Peter Gabriel - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2014. május 6.

 

Perfect Symmetry - Budapest, Club 202, 2013. október 23.

 

Volbeat - Budapest, PeCsa Music Hall, 2013. június 18.

 

Whitesnake - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. július 13.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.

 

Wendigo - Budapest, Wigwam, 2004. október 29.