Shock!

április 23.
kedd
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Black Label Society: Doom Crew Inc.

bls_cSokáig baromira meg voltam veszve a Black Label Societyért, aztán ahogy teltek az évek, némiképp megkopott a barátságunk. Ehhez persze az is kellett, hogy Zakk Wylde egy idő után átmenjen önmaga karikatúrájába, és elkezdje futószalagon ontani az egymáshoz túlságosan is hasonló, újat már semmilyen szinten nem mutató lemezeket, rajtuk egyre több alapjáratos témával. Mindegyiken akadtak kedvelt dalaim, de összességében kissé egybefolytak hosszabb távon. A három magyar koncertből is csak az elsőt találtam meggyőzőnek. Így aztán különösebben nem is foglalkoztam vele, amikor a felvezető nyilatkozatokban a recept felfrissítéséről beszélt Zakk barátunk: elkönyveltem, hogy megint megkapjuk ugyanazt, és úgy három szólót Dario Lorina is eljátszhat, aztán kész. Nos, az embert néha érik kellemes meglepetések is.

megjelenés:
2021
kiadó:
Panworkz / Spinefarm
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 34 Szavazat )

Mindjárt a közepébe is vágok: a Doom Crew Inc. összességében és dalokra lebontva is a Black Label Society legváltozatosabb albuma. Ha pedig mindez nem lenne elég, az egyik legerősebb is mind közül: most, lassan egy hónap ismerkedés után azt mondanám, a legjobb három-négy közé kívánkozik, pedig elég sok lemezük van. Fogalmam sincs, vajon tényleg Lorina mélyebb bevonásának köszönhető-e ez az egész, de talán nem is lényeges: a legfontosabb, hogy a végeredményben nyoma sincs az utolsó néhány anyag sok dalára jellemző kaptafajellegnek. A magam részéről nem igazán hallok karakter nélküli tölteléket a tizenkét dal között, pedig a 63 perces játékidő nem rövid. De sikerre vitték a vállalkozást, én pedig nagyon örülök, és megemelem a kalapomat. Stabil működésre beállt, régóta aktív zenekarok hasonló karrierszakaszaiban ugyanis nem feltétlenül jellemző az ilyesmi.

Nehéz pontosan érzékeltetni, miben tér el az új lemez a korábbiaktól, mivel Zakk megőrizte a Black Label Society jellegzetes stíluselemeit, de közben hallhatóan igyekeztek topra tenni az egyes nótákat, és vélhetően mindegyiket igen sokat gyúrták, hogy tényleg kihozzák belőlük a legtöbbet. Mindez már a finom intróból kibontakozó Set You Free-nél is elég nyilvánvaló, a dal ugyanis úgy marad felismerhető BLS, hogy kissé hagyományosabb, menetelősen metálos megközelítése és kesernyés hangulata nem feltétlenül tipikus. A kifejezetten hosszú, többkörös váltott szólóra pedig már elsőre felkapod a fejedet, ezen a téren ugyanis tényleg jelentős a változás. Nem, nem túlzás: Dario valóban végig csaknem egyenrangú félként tolja a szólókat Wylde mesterrel, ami egyrészt a lemez változatosságát erősíti, másfelől sikerült a lécet is magasabbra srófolni így. Zakkről persze eddig is tudtuk, hogy nem valami egomán türannosz, de a Black Label Society szólóprojektként indult és folytatódott, szóval így sem kis dolog, hogy ekkora teret engedett neki... Meg nem is feltétlenül egyértelmű lépés, hiszen ezt a bandát mindannyian Zakk miatt hallgatjuk. De egyértelműen jól működik a dolog.

Mint írtam, ehhez persze az is kell, hogy a dalok jók legyenek. Márpedig azok. Méghozzá baromira, és mindegyik a maga módján. A Doom Crew Inc. a Black Label Society összes arcát felvillantja, sőt, néhol egyetlen számon belül is több, eltérő megközelítés köszön vissza. Mert a Destroy & Conquerre vagy a gyilkos Gospel Of Liesra még rámondhatjuk, hogy jól sikerült darabok a tipikus zúzós-zakatolós-belassulós csapásirányról. Meg a Foreverre is, hogy sok Beatlest rejtő, védjegyszerű Zakk-líra. Meg a vészterhes riffelésű End Of Daysre is, hogy a BLS azon szerzeményeinek sorát gyarapítja, amelyek leginkább talán a modern kori Alice In Chainsszel rokoníthatók. Utóbbi vonal a You Made Me Want To Live borongós, füstösen sötét verzéiben is ott kísért, de a berobbanó refrén aztán mégis teljesen másképp pörgeti fel a számot, mint várnád. Ugyanígy messze nem magától értetődő a klasszikus Black Sabbath szellemiségét felelevenítő Ruins felépítése sem a belassult, pszichedelikusan finom refrénnel, és az ikerharmóniás kezdésű, húzós Shelter Me-t is a lebegős, törékenyen szép kórus teszi egyből emlékezetessé. A Forsakenben pedig mintha az első két lemez világa köszönne vissza a pusztítóan facsart riffekből, egy fokkal kifinomultabb formában (az egyik téma konkrétan is nagy favoritomra, az Ain't Life Grandre üt), de a bridge szintén nem kicsit chainses, akusztikus hangulattémái mindjárt teljesen más színezetet adnak az egésznek.

Ja igen, ha már első két lemez: az egyik abszolút csúcspont a Stronger Than Death Love Reign Downjának 2021-es verziója – csak éppen ezt sem úgy nyomják, ahogy várnád. Szolgai utánjátszás helyett inkább csodaszép zongorás-mellotronos, megalázóan fölényes szólóblokkal ellátott balladává alakították az eredetileg csontokat őrlő, masszás doom/sludge-borulatot. A Gather All My Sinsszel pedig még ennél is régebbre ásott vissza Zakk, ez ugyanis csont nélkül szerepelhetett volna a Pride & Glory albumán is, csak akkor még nem énekelt ennyire jól és ozzysan. A záró Farewell Ballad meg amolyan kvintesszenciális Zakk, örökérvényű, monumentális líra – mindig is nagyon érezte ezt a világot, ez pedig különösen szépen sikerült példány, a többszólamú vokálok is parádésan ülnek benne.

A fent felsorolt tényezők némelyike talán nüansznyinak tűnhet, de mivel a dalok méregerősek, a mindenütt maximumra járatott, over-the-top szólógitármunkával karöltve bizony tényleg új fejezetet nyitott a Black Label Society ezzel az albummal. Azt kell mondanom, hogy szerintem összességében talán a The Blessed Hellride óta nem készített ennyire erős lemezt Zakk, az pedig bizony nem tegnap volt! Nem nagyon vártam én már semmi extrát a BLS-től, erre hozzám vágták 2021 egyik legjobb albumát – hát mi ez, ha nem szép ajándék így, egy ennyire szar év végére?

 

Hozzászólások 

 
-2 #8 Bazsi 2022-01-09 20:08
Hatalmas rockzene ez. Félő, hogy az utolsó mohikánok egyikét hallgatjuk,. A tavalyi év nagyon erős volt olyan lemezekből, amiket valóban hallgatni kell, nem csak a háttérben szólnak. Mastodon, Gojira és persze ők is. Jó hogy vannak még ilyen bandák ebben a furi világban.
Idézet
 
 
-2 #7 Equinox 2021-12-25 14:01
Idézet - saszi:
én nem szerettem eddig őket, de az első dallal letaglózozz Pont ilyen Ozzy lemeznek örülnék

Szerintem érdemes tapogatózni a korábbi BLS albumok irányába is, mert pont ilyen stílusú mind.
Idézet
 
 
-2 #6 saszi 2021-12-24 11:28
én nem szerettem eddig őket, de az első dallal letaglózozz Pont ilyen Ozzy lemeznek örülnék
Idézet
 
 
-2 #5 Gàbor 2021-12-22 18:18
Black Label Society rajongòként elfogult vagyok. Ùgy gondolom,hogy több lemezüknek is a klasszikushockb an van a helye. Az Order Of The Black lemez egy hatàrvonal volt és a következő 3 lemez egy sötétebb, melankòlikusabb és néhol gospelesebb irànyba ment.Mindhàrom lemeznek vannak nagy pillanatai de hiànyoznak az igazi vadàllat parasztlengők mint a Godspeed Hellbound,Funer al Bell,Suicide Messiah...Viszont jòl ez az iràny az idősödő Zakk Wyldenak.A balladàktòl az utòbbi időben kicsit fàzok,de most azok is rendben vannak.Nàlam az életmű közepe tàjàra odaférhet!Örülö k,hogy Àdàm hite visszatért!
Idézet
 
 
-2 #4 Bólogató kutya 2021-12-22 12:31
A kritika minden szavával egyetértek, perfekt album, nálam az idei top 3 győzelemre esélyes versenyzője, csont nélküli 10/10.
A Gospel Of Lies pedig akkora riffelés, mint a ház, pontosabban HÁZ. Black Sabbath-ból csillagos ötös, kedvenc a lemezről.
Élőben rombolni fognak vele, nyak nem marad bólogatás nélkük. Nagyon szeretem ezt a bandát
Idézet
 
 
-2 #3 GTJV82 2021-12-22 11:25
Igen, a Grimmest Hits jó volt, de ez szerintem még jobb. :)
Nálam a The Blessed Hellride / Mafia / Order Of The Black 3as a legerősebb Zakk-től, de ez most szorosan melléjük felzárkózik.
Nagyon erős 9 pont.
Idézet
 
 
-2 #2 bjorn 2021-12-22 11:03
Idézet - CChutney:
Szerintem már a Grimmest Hits is erősen kifelé jött a borzalmas szürkeségből, de ha ez még jobb, annak csak örülök.

Pont azt akartam írni hogy már a Grimmest Hits is nagyon jó volt. Szerintem egy picit jobb is mint ez. Viszont jó hogy újra formába an van Zakk dalírás szempontjából.
Idézet
 
 
-2 #1 CChutney 2021-12-22 10:17
Szerintem már a Grimmest Hits is erősen kifelé jött a borzalmas szürkeségből, de ha ez még jobb, annak csak örülök.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Eric Martin - Budapest, PeCsa Music Café, 2013. március 9.

 

Whitesnake - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. július 13.

 

Accept - Budapest, Club 202, 2011. február 2.

 

Jerry Lee Lewis - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2010. október 31.

 

Muse - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 15.

 

Watch My Dying - Gödöllő, Trafó, 2003. május 23.