Shock!

április 26.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Godflesh: A World Lit Only By Fire

godflesh_cSzürke és kietlen ipari terület közepén állunk, körülöttünk acélmonstrumok, fémszerkezetek, kerekek, láncok, sátáni masinák. Minden fekete és élettelen, por és olajszag száll ránk a levegőből, lerakódva bőrünk alá, miközben a gépek zúgva-surrogva-kattogva végzik véget nem érő, fáradhatatlan munkájukat. Két szikár alak tűnik fel a horizonton, és szépen lassan belekezd dalába, fémkampóként vájva húsunkba minden egyes hangot. Régóta vártak már erre, régóta vártunk már erre, és most, tizenhárom év után újra itt van a Godflesh! És ezzel kábé minden fontos dolgot elmondtam, a többi csak körítés, ha valaha szeretted őket, kizárt, hogy undorodva hajítsd félre az A World Lit Only By Fire-t, de ha korábban nem talált el ez a lélekkínzó zajmonstrum, most sem fog. Minimalista, keserű, hideg és taszító mivolta ellenére is szép lassan bensődbe férkőző, és ott rákos sejtként burjánzó muzsikájukban tényleg semmi szépség nincsen, viszont nem is ez volt a cél, és talán éppen ezért van az, hogy nagyon nehéz a hatása alól kivonni magad.

megjelenés:
2014
kiadó:
Avalanche Recordings
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 13 Szavazat )

Pláne, hogy mostani reinkarnációjában a Godflesh messzemenőkig meg is idézi első két lemezük, a Streetcleaner és a Pure világát, azaz a '90-es évek legelejét, amikor az általuk is légkalapáccsal tört indusztriális metal úton olyan hatalmasságok tapodták a vidéket, mint a Ministry Psalm 69-ja, a Front Line Assembly Caustic Gripje vagy épp a NIN Broken EP-je. A Prong egyre indusztriálisabbá vált, míg a Laibach egyre metalosabban adta elő magát, a Fear Factory pedig – részben a fentiek hatására is – újfajta megoldásokkal kísérletezett. Igazi aranykor volt hát ez az éra az ipari muzsikák híveinek, amit nyilván nem tud visszahozni a hetedik Godflesh lemez sem, de akkor is örömteli, hogy – igaz, totálisan modernizált hangzás mellett – Justin K. Broadrick (és lényegében állandó Godflesh-társa, G. C. Green) újra felfedezte saját gyökereit. Nyolchúros gitárokkal, bombasztikus hangzás-orgiával és helyenként a 2002-es feloszlást követően életre hívott Jesu melodikusabb, ambientes, post-metalos világát is felvillantva ugyan, de akkor is, minden itt van, ami valaha kínzó, gyötrő, ám mégis delejező volt a Godflesh zenéjében.

Itt és most tényleg nincs értelme egyesével kielemezni a dalokat, a szisztéma úgyis ugyanaz: gépies ütemek löknek-taszajtanak előre, miközben Green basszusa aláfestő jelleggel dohog körülöttünk, megint csak mechanikus monotóniában, és mindent maga alá temet Broadrick mennydörgő gitárjának hangja, eközben pedig minden dalban elénk tornyosul egy-egy riff. És tényleg nem több, hiszen nekik bőven elég egyetlen gitártéma, amit aztán lehet repetitív módon belénk verni, csavarokra szétbontani, újra összerakni, minimálisan megvariálni, aztán újrakezdeni az egészet egy másikkal. Egy hidraulikus prés működését sem a változatosság jellemzi, nem kell mást várnunk a Godfleshtől sem. Így sajtolja belénk a szénné égő világ képét szép sorban az elsőként elérhetővé tett nyitódal, a New Dark Ages, az ikertestvérének is tekinthető Deadend, majd az egy fokkal grooveosabb Shut Me Down. De mindez még csak a felvezetés.

Broadrick agresszív bömbölése igazán kínzóvá a kísérteties Life Giver Life Takerben válik, és ugyanezen a vonalon mozog a kifejezetten kellemetlen hallgatnivalót jelentő Obeyed is, ez a kettős szerintem a korong leginkább embert próbáló része, úgyhogy a későbbi dalok legyenek bármilyen fojtogató atmoszférájúak, már nem érhetnek minket felkészületlenül. Pláne, hogy az Imperator már első hallgatásra kiemelkedik a zajhalmazból, mint ahogy a Towers Of Emptiness sűrű és sejtelmes lezárása is. A záró Forgive Our Fathers aztán helyenként dallamosabb megoldásokat is alkalmaz, ám ne tessék semmi jóra gondolni, a Godflesh előadásában ezek az elemek inkább a poszt-apokaliptikus hangulat alátámasztására jók, mint pihentetésre, úgyszintén a máskor felbukkanó elnyújtott sikolyok, vagy épp abszolút a háttérben suttogó szövegmondás is.

Rettentően sűrű és tömény hallgatnivalót kínál nekünk Broadrick és Green, talán már túl töményet is, és alighanem pontosan ez a lemez legnagyobb hibája. Istentelenül lenyomja az embert, ami miatt aztán kétszer is meggondolja, hogy feltegye-e újra, pláne, hogy a lemez bőven túl van az ötven percen, és ez egy ennyire megterhelő muzikális élmény esetében felér egy kemény edzéssel, de hát a legkevésbé sem vártam tőlük mást, mint annak a világnak a tökéletes háttérzenéjét, amit csak a tűz mindent felemésztő fénye világít meg. Isten hozott újra itthon, pusztuló világunkban, Godflesh!

 

Hozzászólások 

 
+1 #7 cápaidomár 2015-05-10 12:22
Kicsit megkésve ugyan, de csatlakoznék. Nem oly' rég kezdtem velük ismerkedni, most épp a Us And Them megy - iszonyat súlyos, beteg zene. Nekem való nyomasztás. Ez az album is állat :-)
Idézet
 
 
+6 #6 Violent Coercion 2014-10-13 21:04
http://www.clashmusic.com/features/a-new-beginning-godflesh-interviewed
Mer'hogy rohadt jó interjúkat ad a mester.
Idézet
 
 
+8 #5 Violent Coercion 2014-10-13 20:10
10 pont.
‘I’ve always been drawn to pain and horror, you know what I mean? I’m not even remotely desensitized; I can’t take my eyes off of it.’ Ezt tegnap olvastam valahol.
Korunk egyik legkiválóbb zenésze.
Idézet
 
 
+9 #4 neal and jack and me 2014-10-13 10:34
valaki egyszer azt írta a mastodon nótára, hogy vastag zenére vastag valag dukál, vagy mi.

bele se merek gondolni, erre a zenére mennyire vastagnak kéne lennie... :) bár persze jkbroadrick-ból soha nem néznék ki olyan kommersz klipet.
Idézet
 
 
+8 #3 JigsawJohnny 2014-10-13 10:18
Hibátlan nagybetűs Súly. Kegyetlen. :)
Idézet
 
 
+8 #2 CFI 2014-10-13 09:21
nagyon fasza, én nem csalódtam!
Idézet
 
 
+13 #1 neal and jack and me 2014-10-13 08:01
kegyetlen jó lemez. néha bevillan, hogy milyen lenne humán dobossal, de így is majd' tökéletes.
nagyon kellett már.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

King 810 - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

Roger Waters - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. június 22.

 

Symphony X - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

A Life Divided - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. február 23.

 

Wisdom - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Watch My Dying - Budapest, Kultiplex, 2005. november 12.