Shock!

június 17.
kedd
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

DiszKgráfia: Genesis (1. rész)

A Genesis markánsan elkülönülő karrierkorszakainak megítélése még a brit progresszív legenda saját táborában sem egységes. A csapat ugyanakkor, bár eltérő stílusban és megközelítéssel, minden érában maradandót alkotott: Cseke Feri kollégánk által most górcső alá vett korai albumaikon zenészek generációi nőttek fel, ugyanakkor ezek a kísérletezős lemezek is megtalálták az utat a szélesebb közönségrétegekhez is. DiszKgráfia sorozatunkban, mindenféle tartalmi vagy formai megkötés, illetve kötelező píszískedés nélkül most a Peter Gabriel-érát elemezzük ki, aztán hamarosan következik majd a későbbi időszak is. Természetesen várjuk a ti véleményeteket is, hogy kiket kellene hasonló módon sorra vennünk a közeljövőben.

genesis_1

From Genesis To Revelation (1969) // Trespass (1970) // Nursery Cryme (1971) // Foxtrot (1972) // Selling England By The Pound (1973) // The Lamb Lies Down On Broadway (1974)

  1. Trespass (10/10)
  2. Foxtrot (10/10)
  3. The Lamb Lies Down On Broadway (9/10)
  4. Selling England By The Pound (8/10)
  5. Nursery Cryme (8/10)
  6. From Genesis To Revelation (7/10)

fromgenesis_110From Genesis To Revelation (1969)

A ′60-as évek világa és az első lemezek általános jellemzői mind megtalálhatók ezen a bemutatkozó anyagon. Jómagam is csak utólag pótoltam be, de sajnos nem volt rám túl nagy hatással a későbbi lemezek ismeretében. Maguk a nóták persze itt sem rosszak, de még messze nem olyan kiforrottak, mint az utánuk következők. Az élő kiállásukkal és főleg Peter Gabriel excentrikus frontemberi mivoltával ugyanakkor elindítottak valamit, ami előttük még nem volt jelen a rockzenében és maguk mellé tudták állítani a közönséget. A sok helyen alkalmazott szimfonikus hangszerelés is nagy igényességre utalt, főleg egy bemutatkozó lemeznél, mert ugyebár ekkor még nem voltak olyan fejlett szintetizátorok és pluginok amelyekkel az ilyesmit pótolni lehetett volna. Annak ellenére, hogy ez a zene még nem teljesen nekem szólt, a kimagasló színvonal megkérdőjelezhetetlen, s még innen is tudok kedvenceket megjelölni, amelyek között még demós dalok is akadnak. A pontszám is természetesen szubjektív.

Pontszám: 7

Kedvenc dalok: The Serpent, One Eyed Hound, In The Beginning, That's Me, Silent Sun

trespass_110Trespass (1970)

Már az első anyagnál is egyértelmű volt, hogy az intelligensebb zenehallgató rétegeket akarják megszólítani, de azért még manapság is rejtély, hogyan lettek később mégis annyira népszerűek e többnyire melankolikus, fogósságot is nagyrészt nélkülöző muzsikával és komoly mondanivalóval. Nyilván a sokszor transzban éneklő, kifestett arcú Gabriel élő teljesítménye is nagyban befolyásolhatta ezt, s persze akkoriban az ilyen típusú muzsika hatalmas újdonságot jelentett. A Trespass zenei anyaga pedig sokkal, de sokkal komolyabb odafigyelést igényelt, mint a szélesebb rétegekhez szóló kortárs alakulatok dalai, amelyekbe nagy kaland volt elmerülni. Manapság ezzel a fajta, energikusságot nélkülöző, lassan csordogáló muzsikával biztos, hogy elsüllyednének a hasonló zenékben utazó progresszív alakulatok mocsarában, de akkoriban ez még ritka csemegének számított. Kedvencem innen az utolsónak felcsendülő The Knife, amelyben lényegesen több élet pezseg, mint a többi tételben, de ettől függetlenül szerintem ez az album az egyik legerősebb fejezete a Gabriel-érának. Sajnos az ekkor még többnyire inkább basszusgitáron pengető Mike Rutherford szerzőtársa, a gitáros Anthony Phillips viszont elhagyta a bandát.

Pontszám: 10

Kedvenc dalok: The Knife, White Mountain, Visions Of Angels, Looking For Someone, Stagnation, Dusk

nursery_110Nursery Cryme (1971)

Phillips kiválása után az új gitáros Steve Hackett lett, John Mayhew dobost pedig Phil Collins váltotta fel, aki jócskán kivette a részét a háttér vokálokban is, illetve egy dalban, első ízben énekesként is bemutatkozott (For Absent Friends). Stílusa Tony Banksékre is hatással volt és lesz is a későbbiekben. Banks egyébként itt már egyre kifinomultabban alkalmazta a billentyűket, tetszik ahogyan például a The Fountain of Salmacisban cserélgeti a mellotron- és hammond-hangszíneket ezen az albumon, amit amúgy mai hangzással is szívesen meghallgatnék. A basszus biztosan nagyot dobna rajta mondjuk egy Spock's Beard-féle, röfögős újragenerálozással, akik egyébként rengeteget merítettek tőlük a későbbiekben. A zene is egyre változatosabb lett, a nyitó, hatalmas zenei ívet bejáró The Musical Box például pont az a fajta tétel, amelyben többszöri nekifutásra is fel lehet fedezni új dolgokat, de az addigi legsikeresebbnek mondható, több rétegű és egyedi hangulatú The Return Of The Giant Hogweed is óriási. Ha csak egy kicsit befogadhatóbb zenében utaznak, akkor lehetséges, hogy legalább akkora kedvencekké váltak volna, mint mondjuk a Yes vagy a King Crimson, de a korai érában ők a progresszív rock egy finomabb, színpadiasabb árnyalatának voltak inkább úttörői, a korai Pink Floyddal karöltve. A globális siker persze azért innen még messze volt.

Pontszám: 8

Kedvenc dalok: The Return Of The Giant Hogweed, Harold The Barrell, The Musical Box

foxtrot_110Foxtrot (1972)

Slágereknek továbbra sincs nyoma, változatlanul az intellektuell réteghez próbálták eljuttatni a Foxtrot szerzeményeit is, amelyekben minden eddiginél mélyebben boncolgatták az élet nagy kérdéseit. Az avantgárd megjelenésű Gabriel mondanivalója is egyre filozofikusabb lett, az én-szeretlek-téged-típusú populáris dalokat nem itt kellett keresgélni, de érdekes, hogy ettől függetlenül mégis rájuk kattant a nagyközönség is. Ebből is látszik, hogy mekkora differencia volt az akkori és a jelenlegi zenehallgatási szokásokban, és ahogy már korábban is említettem, ma már elképzelhetetlen, hogy ez a fajta muzsika úgy betörjön a mainstreambe, mint ahogy akkoriban. A lemez központi tétele, a nagylélegzetű, terjengős Supper's Ready sem fogósságáról maradt meg az emlékezetünkben, címéhez méltóan mégis úgy tálalják, hogy öröm hallgatni. Banks orgonái itt is dominánsak, a dal befejezése előtti, óraketyegést imitáló, pattogós témára felhúzott motívumokkal pedig könnyen magukhoz tudták vonzani azokat, akiknek a billentyű orientált zenék a gyengéi. A Trespass mellett ez a másik kedvencem az ős-Genesistől. Szerteágazó hatását jól szemlélteti, hogy még a Faith No More basszere, Billy Gould is azt nyilatkozta: ott van azon tíz lemez között, ami megváltoztatta az életét.

Pontszám: 10

Kedvenc dalok: Supper's Ready, Watcher Of The Skies, Get 'Em Out By Friday, Horizons, Can-Utility And The Coastliners

sellingengland_110Selling England By The Pound (1973)

A csapat addigi legsikeresebbnek számító albuma Angliában egészen a harmadik helyig tornázta magát, Kanadában pedig kétszeres platinát is hoztak nekik az eladások. Mai szemmel ezek az adatok már-már szürreálisak, ha belegondolunk abba, hogy mindezt progresszív rockkal el lehetett érni akkoriban, pedig ez a lemez – szerintem – minden eddiginél nehezebben befogadható muzsikát tartalmazott. Olyannyira, hogy még a jóra hallgatás is egy nagyon hosszadalmas folyamat eredménye lett nálam, s még így sem mondanám azt, hogy Rutherfordék egy életre megszerettették velem a dalokat. A folkos hatásokat is gyakran megjelenítő anyag egyébként nagyon ígéretesen kezdődik, a szokásosnál torzabb hammondokkal, Hackett karakán szólóival és ugyanúgy érdekesen folytatódik a különleges hangszerelést kapott, Gabriel fanyar humorával és hangeffektekkel fűszerezett második tétel is, az albumra hangolódni és egyben végighallgatni mégis legalább annyira komoly teljesítmény, mint amennyire komoly munka lehetett megírni és rögzíteni. E lemezt hallgatva egy cseppet sem lepődöm meg azon, hogy még a Shock!-stáb bezsírozott fülű érdekeltjeinek is nehéz hallgatnivaló az ős-Genesis.

Pontszám: 8

Kedvenc dalok: Dancing With The Moonlit Knight, I Know What I Like (In Your Wardrobe)

lamblies_110The Lamb Lies Down On Broadway (1974)

A leghosszabb terjedelmű, dupla Genesis-album a franciáknál egyenesen az első helyre ékelődött be, Angliában viszont „csak" a tizedik helyig futotta, de még így is sikerült a Yes és az Emerson, Lake & Palmer sikerei mellé felsorakozniuk. A zene viszont továbbra sem csúszott le könnyen, sőt a nagy elmélkedések még az eddigieknél is erősebben átszövik a dalokat. A legjobban egyértelműen a címadóba lehet belekapaszkodni, ahol már alkalmazták azt a fajta kontúros basszus soundot is, amit később rengeteg prog rock zenekarnál hallhattuk viszont, de a különleges alapokra felhúzott Back In N.Y.C. is jó, ami a lemez egyik legelőremutatóbb tétele, itt Banks ismét dominál érdekes hangszíneivel. A The Waiting Roomban sok-sok év távlatából viszont már egy kissé viccesnek tűnnek a hangeffektek, de még így is a kiemelkedő pillanatok között van a helye. Ez az album volt Peter Gabriel hattyúdala is, amellyel le is zárult az általa fémjelzett korszak, amely eklatáns példája volt annak, hogy a progresszív rock nemcsak a villantásokban gazdag és fejlett hangszeres tudással rendelkezők zenéje, hanem a magvas gondolatokat közvetítő alakulatoké is. A Lamb irdatlan klasszikus, de baromi nehéz hallgatnivaló, s ez utóbbit talán a csapat is megérezte Gabriel távozása után, hiszen a bőrök mögül a dobos/ frontemberré avanzsált Phil Collinsszal eleinte még annyira nem, de később egyre populárisabb zenében gondolkodtak, amellyel aztán végleg berobbantották magukat a szupersztárok világába. Ez viszont már egy egészen más történet...

Pontszám: 9

Kedvenc dalok: The Lamb Lies Down On Broadway, The Waiting Room, Lilywhite Lilith, In The Cage

(folytatása következik)

 

Hozzászólások 

 
#12 Simon Zoltán 2025-06-13 12:40
ajánlom az érdeklődőknek --Göbölyös N. László: Genesis - A teremtéstől a Top-listákig - könyvét. Igen jó munka összefoglalja az egész sztory-t 1996- ig bezárólag
. ..olvasva a hozzászólásokat az érák, tagok, zenei korszakok. A szerző a könyvben felteszi magának a kérdést. Ha csak egyetlen Genetis albumot vihetne magával egy lakatlan szigetre, melyik lenne az ? válasz : And Then There Were Three album. Az indoklás : ebben az albumban még fellelhető a zenekar progresszív oldala de megjelenik a pop-os slágeresebb zene is. ......
ui.én mindkettő korszakot szeretem :) .
Idézet
 
 
#11 white 2025-06-09 17:56
Kedvenc zenekarom. A duke-os lemeznél ismertem meg őket. Innen is csókoltatom azokat akik a BEK összefoglaló intróját velük kezdték. Ilyen szempontból volt benne ráció, hogy könnyedebb zenéknek köszönhetően a régi érához is kaput nyitottak nagyon sok embernek. Annak idején azért nem úgy volt, hogy tetszés szerint hallgatom a zenét, hanem ahogy sikerült beszerezni. Net letöltés és kapható lemez hiányában. Ami nekem furcsa a cikkben (habár zenéről ízlésről vitatkozni elég felesleges dolog), hogy a Selling nehezen értelmezhető és bonyolult. Pedig a Lambhez képest egy sláger gyüjtemény. Amúgy is a többi nagyhoz ELP King Crimson YES hez képest kifejezetten populáris zenét játszanak szerintem.
Az én listám:
1, Lamb. Évekkel előztem meg a korát, a legprogresszíva bb Genesis lemez. Habár nehez befogadhatóként van elkönyvelve de valójában a legtöbb csodálatosan, fájdalmasan gyönyőrű dallam ezen a lemezen van. Megunhatatlan klasszikus félelmetes ritmusokkal dinamikával. Egy szédületes utazás hallgatni. Ajánlott sötétben elmélyülve csak a zenére figyelve. Kb olyan mint a yesnek volt a relayer. Nehezen adja meg magát de ha igen akkor véged van.
2, A selling nehezen felűlmúlható lemez két olyan számmal ami önmagában is a minden idők legjobbja közt van Firth of fifth vagy a Cinema show. Ajánlott a koncert verzió főleg a Meddley-ben.
3, Foxtrott. Az első igazán jó lemezük ami nem csak nekik de az utódoknak is kejölte már az utat. Hiba nélküli lemez. A Suppers ready alapmű az apokalipszis rész a 9/8-al ami zenész generációkat befolyásolt és itt is még csak a huszas éveik elején vannak.
4, Nursery Crime nem sokkal a foxtrott mögött de még nem az igazi. Ettől még csak szimplán egy jó progrock zenekar lettek volna.
5.Tresspass Igéretes útkeresés
6, From Genesis To revolution Ez nem Genesis, bárki írhatta volna kis túlzással.
Nem ismerem a szerkesztési elvett de az előttem szólóhoz hasonlóan és én is a duke-ot tartom a következő választó vonalnak és nem Hackett távozását. Habár könnyedebb de az még egy szuper prog lemez modern hangzással. Utána már inkább igényes sláger zene amin időnként vannak jó prog rock részek. Abszolút jó példa erre a mamás lemez két oldala közti különbség. Ilyen szempontból 3 elkülöníthető korszakuk van.
Idézet
 
 
#10 miso 2025-06-09 05:16
Eszembe sem jutna Genesist hallgatni, eléggé kilóg innen, ami persze nem baj.
Szívesebben olvasnék itt Slayert, vagy In Flames-t :D
Idézet
 
 
#9 Draveczki-Ury Ádám 2025-06-08 18:16
Idézet - Robidog1984:
Először is tökre fura, hogy egy ilyen minőségű szerkesztőségéb en mint a Shockmagaziné csak egy embert mozgat meg Genesis!
Illetve messze nem olyan emészthetetlen a korai Gabriel érás Genesis mint ahogy szerző körbe írja.

Csak a magam nevében tudok nyilatkozni: ciki vagy sem, én speciel ehhez a korszakhoz valóban nem kötődöm különösebben. Nyilván hallom, hogy mitől zseniális, de sosem hallgattam annyit, hogy autentikusan tudjak nyilatkozni egy ilyen típusú összeállításban ezekről a lemezekről. A későbbieket viszont nagyon is szeretem, szóval a második részhez már bőven hozzá fogok szólni.
Idézet
 
 
#8 bluevoodoo13 2025-06-08 17:09
Óriási a korai Genesis, bár tényleg nehezebben emészthető a nagyon művészi körítés és szövegvilág miatt, mint a populárisabb prog rock ikonok. Azért gondolom, hogy leginkább ezek miatt, mert egyébként zeneileg a Yes sokkal szövevényesebb, terjengősebb, az ELP a nagyrészt instrumentális dolgok miatt az átlag hallgatónak kevesebb kapaszkodóval megpakolt, a King Crimson meg sokkal agyasabb, súlyosabb, egyben komplexebb is volt a sok jazzes improvizatív rész miatt (főleg a Larks' Tongues In Aspic és a Starless And Bible Black közti korszakokban, bár náluk kb minden lemez külön korszak volt a folyamatos tagcserékből fakadóan). Csatlakozom az előttem szólók közül azokhoz, akik szerint a Selling kiemelkedő még az alapvetően borzasztó magas színvonalhoz képest is, nekem is az a kedvencem a Gabriel-érából. A Lamb nekem is mindig inkább volt Peter Gabriel szólólemez, mint Genesis, ettől függetlenül az is nagyon jó, még ha kicsit rá is fért volna némi sallang lenyesegetése. Azzal együtt, hogy elismerem az első két lemezt is, ha korai Genesist akarok hallgatni, akkor sosem ezeket veszem elő, nekem az életmű leginkább a Nursery Cryme-tól kezdődik, a tagság is ott stabilizálódott , és zeneileg is ott kristályosodott ki végleg, hogy miről is szól ez a zenekar.

A legmarkánsabb váltás utána sem Peter Gabriel kilépésével jött szerintem, mert még Collins frontra lépése után is tartották magukat azokhoz a dalszerzői fogásokhoz, dalszerkezetekh ez, hangszeres megoldásokhoz, ahonnan elindultak, persze a szövegvilág és az éneklés az jelentősen átalakult. Nálam az éles vízválasztó a Duke lemez, onnantól gyorsult fel a 80-as évek populárisabb, rádiósabb irányzata felé fordulás. Érdemes megnézni a Drumeo életműinterjújá t Phil Collins-szal, amit a drumeosok mellett Phil fia, Nic Collins vezet, szívszorító, de egyben rendkívül informatív is nemcsak Phil Collins, a szólóelőadó, de Phil Collins, a Genesis dobosa majd énekese szempontjából is, és ő is igazából a Wind & Wutheringhez teszi a korszakhatárt, az ...And Then There Were Three-vel mint egy átmeneti lemezzel.

Az én listám:
1. Selling England By The Pound
2. Foxtrot
3. The Lamb Lies Down On Broadway
4. Nursery Cryme
5. Trespass
6. From Genesis
Idézet
 
 
#7 Robidog1984 2025-06-08 17:04
Először is tökre fura, hogy egy ilyen minőségű szerkesztőségéb en mint a Shockmagaziné csak egy embert mozgat meg Genesis!
Illetve messze nem olyan emészthetetlen a korai Gabriel érás Genesis mint ahogy szerző körbe írja.

1. Selling England By The Pound(faltól falig zseniális)
2. The Lamb Lies Down On Broadway (mestermű minden 2. terjengősége ellenére)
3. Foxtrot (zeneiség magasuskolája)
4. Nursery Cryme (különleges hangulatú megkérdőjelezhe tetlen minőség
5. Trespass (nekem valamiért nem adja)
6. From Genesis To Revelation (túl 60' évek de szerethető))
Idézet
 
 
#6 Cseke Feri 2025-06-08 13:29
A Hackett utáni zenei irányváltásban természetesen maximálisan igazatok van, inkább azért választottuk szét így a Gabriel-, és a Collins-érákat mert a szélesebb rétegek is így különböztetik meg a zenekar korszakait. Illetve van más oka is, de ez majd később kiderül. ;)
Idézet
 
 
#5 Equinox 2025-06-08 11:44
Én nem tudom, hova tenni ezt a meg nem értést a korai Genesis zsenialitását illetően. Nálam így néz ez ki:

1. Selling England 10/10 - minden szám mestermű, irodalmi minőségű de követhető szövegek, zseniális harmóniák dallamok, örök alapmű
2. Lamb Lies Down on Brooooooadway - szövegileg azért már többet markol, mint amennyit fogni tud, de azért vannak nagyon erős gondolatok. A 23 számnak egy elég jelentős része slágeres, hatalmas dupla alapmű, 9,5/10
3. Foxtrot - az első 5 szám is érdekes, mind különleges tartalommal, egyéniséggel (egy sem gyenge, még a 2 perces akusztikus sem, amit Hackett szólókoncerteke n is szokott játszani), de a Supper's Ready olyan mintha 7-8 rövid szám lenne felfűzve egymás után - nagyon különleges élmény, zseniális dallamokkal (The egg was a bird rész örök élmény) 9/10
4. Genesis Live a kék borítóval 5 számmal 8,5/10 (a dupla koncert jobb Collinsszal)
5. Innen már szorosabb a mezőny, Nursery Cryme 8/10
6. Trespass 8/10
Egyébként nálam nem a Collins és a Gabriel éra különül el, hanem a Seconds Outig és utána kezdődő korszak, inkább Steve Hackett a vízválasztó ebben a bandában.

Osztom 2Gábor2 véleményét, a Sellinggel nagyon, meg az életmű felosztásában is.
Idézet
 
 
#4 2Gábor2 2025-06-08 11:04
Én azért (is) szeretem nagyon a régi Genesist, mert sok prog csapattól eltérően itt nem a csilivili szólók vannak főszerepben, de mégis leesik az álla a hallgatónak, hogy MINDEN hangszeres top teljesítményt nyújt és a DALOK vannak a központban (remélem érthetően írtam le :) )
#1 kamikaze
Szerintem itt azért vannak jócskán prog rajongók is, még két hasonlóan jó oldal volt (ahol a prog zenékről is jó cikkek születtek), de az egyik megszűnt a másik meg egy arculatváltás után sztem jóval gyengébb lett.
De alapból nem tudom, hogy a mai fiatalok (tizen-huszonéves korosztály) hogy állnak ezekhez a zenékhez, tartok tőle, hogy egyáltalán nem ismerik őket, legalábbi elenyészően kevesen...
Idézet
 
 
#3 2Gábor2 2025-06-08 10:53
De jó, hogy a Genesis is bekerült a diszkgráfiába!! !
Óriási kedvenc a 70-es évekbeli munkásságuk.
Én másképp osztottam volna fel az életművet, a még Hackettel készült Wind&Wuthering lemezig tartott a klasszikus prog korszak (vagy max a következő lemezig).
Számomra az első lemez nem Genesis, a Trespass már nagyon jó, de az is elmarad a későbbiektől, amik mind tízpontos, időtlen mesterművek. A kocertlemez is nagyon jó!
Abban nem értek egyet a cikkíróval, hogy a Selling nehezen befogadható lenne, a Gabriel-érában ez a legkönnyebben befogadható Genesis. A Lamb meg mintha PG szólólemeze lenne, orbitális klasszikus, de nagyon kilóg a többi közül.
Így az én szubjektív sorrendem per pillanat:
1. Selling
2 Nursery
3 Lamb
4 Foxtrot - az első négy közt csak nüansznyi különbség van
5 Trespass
6 From Genesis

Róluk jelent meg magyar nyelven igényes kiadvány egyébként? Én csak a Göbölyös N. László-féle könyvet olvastam.

Jöhet a King Crimson, ELP, Pink Floyd, Kansas stb életmű is ;)
Idézet
 
 
#2 Rapid Fire 2025-06-08 10:24
Idézet - kamikaze:
Ahhoz, hogy megalapozott véleményt lehessen írni ezekről a lemezekről, töviről-hegyire ismerni kell őket. Kétlem, hogy manapság sok ilyen olvasó mozogna ezeken az oldalakon, de éppen ezért kedvcsinálónak talán még hiánypótlónak is tekinthető a beszámoló. Különösen úgy, hogy az ismerkedés olyan (lenne), mintha valami zenei múzeumban botorkálnánk.


Valamilyen szinten a nem megalapozott vélemény is számít,
viszont én nem becsülném le az olvasók tájékozottságát .
Idézet
 
 
#1 kamikaze 2025-06-08 06:04
Ahhoz, hogy megalapozott véleményt lehessen írni ezekről a lemezekről, töviről-hegyire ismerni kell őket. Kétlem, hogy manapság sok ilyen olvasó mozogna ezeken az oldalakon, de éppen ezért kedvcsinálónak talán még hiánypótlónak is tekinthető a beszámoló. Különösen úgy, hogy az ismerkedés olyan (lenne), mintha valami zenei múzeumban botorkálnánk.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Iron Maiden - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2014. június 3.

 

Anthrax - Budapest, Budapest Park, 2013. július 30.

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Psychotic Waltz - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Within Temptation - Budapest, Sziget fesztivál, 2007. augusztus 8.

 

Whitesnake Tribute Band - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. május 4.