Shock!

december 05.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Koncert tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Steve Von Till, Greet - Budapest, 2025. július 18.

Nietzsche filozófiáját nemcsak félreértelmezni, de félrefordítani is rendszeresen szokták – ő ugyanis nem azt mondta, hogy aki szörnyetegekkel viaskodik, az maga is szörnyeteggé válik, hanem hogy ügyeljen arra, hogy ő maga ne váljon szörnyeteggé. A Neurosis két frontembere esetében sajnos csak a régi sanzon idézhető fel: „az egyiknek sikerül, a másiknak nem"... pedig mindkettőjüknek megvolt erre a receptje azzal, hogy az alapzenekar szebbik arcát – még ha ez a szépség is szomorú és súlyos – szólólemezeiken is kiteljesítsék. Steve Von Tillnek ehhez először elég volt egy akusztikus gitár és néhány vonós a hangja mellé, aztán az észak-amerikai lakossági zenék hangulatvilága ejtette rabul, majd a saját gyökerei és a lemezkiadója által felépített mikrokozmosz felé fordult inkább, egyre több samplert használva, majd a gitárt szinte teljesen háttérbe is szorítva. Az idei Alone In A World Of Wounds – amely már a hatodik album tőle a saját neve alatt – viszont inkább visszatér megint a fenyőerdők és a préri kistelepüléseire, de azért elődje zenei világához is hű marad.

stevevontill_1

időpont:
2025. július 18.
helyszín:
Budapest, A38 Hajó
Neked hogy tetszett?
( 7 Szavazat )

Ami pedig még jobb: a dalszerzés mellett továbbra is van igénye a színpadi jelenlétre, amire az anyabandával úgy néz ki, egyre kevesebb lehetősége lesz a jövőben (mivel Scott Kelly kiszavazódása után idén Jason Roeder is úgy döntött, hogy nem játszik többet élőben) – mikor a koncert után ezt a kérdést is feltették neki, csak annyi volt a válasza, hogy „time will tell" –, így két éven belül már másodjára kelt európai turnéra. Most azonban a tavalyelőtti alkalommal ellentétben nem maradt ki Budapest sem – amit már akkor is nagyon szeretett volna, csak nem fért bele sehogy a menetrendbe, így akkor Lengyelországban néztem meg. (Tizenöt éve pedig, amikor csak nem sokkal előtte derült ki, hogy a hajón is jut neki egy időpont, előtte egy nappal egy csehországi vár pincéjében.)

Akkor és most is volt előzenekar – már amennyire egy egyszemélyes előadót annak lehet nevezni. A fél nyolcas érkezésemkor már játszó Greet egy Matthew Broadley nevű urat jelentett, aki az első ránézés ellenére nem samplerből, hanem harmóniumból varázsolta elő a zenéjét, amihez itt-ott énekelt is. Ezt a szót a magyarban általában a templomi orgonapótlókra szokták használni, itt viszont az a tangóharmonika-féle volt, amin a Krisna-hívők kísérik a mantrájukat. Talán ez az asszociáció, meg az illető jézusos kinézete és a több helyre kirakott füstölők is sokat tettek ahhoz, hogy a produkció első felét olyan kántálósnak, meditálósnak éreztem, aztán ebből bontakozott ki egyre inkább egy olyan folkmuzsika, ami akár dudán vagy hegedűn is megszólalhatott volna, és ehhez egy csörgődobon is ütötte a taktust. A végére így már előbb táncba, majd harcba hívó dallamok is kikerekedtek, de ezek se lógtak ki az este zenei világából.

stevevontill_2

Egy koncert hangulatáról már az is sokat elárul, amikor az elég ismert névnek számító főszereplő is besegít az átszerelésbe – Steve Von Till is így tett most. Aztán mikor háromnegyed kilenckor sötétbe borult a hajó gyomra, ismét kisétált, és közölte, hogy most hetven perc utazás következik „a másik oldalra". Mindez nem tűnhet soknak, de a minőség egyértelműen nem került úgy háttérbe, mint a mennyiség – és két éve Wrocławban is csak egy dallal volt több. A friss lemez nyolc számából hat is elhangzott, emellett még három az eggyel ezelőtti No Wilderness Deep Enough-ról, és egy a kettővel korábbi A Life Unto Itselfről, amelyekben Von Till néha csak énekelt, egyszer-kétszer elektromos gitárt is a kezébe vett, de a legtöbbször a zongora elé ült. Zenésztársként most is Dave French jött vele, hogy hol samplerrel, hol ütősökkel, hol pedig basszusgitárral egészítse ki a hangzást... illetve két csellista, akik közül az egyiket enyhén torzították, a másikuk viszont tiszta hangokat csalt elő a hangszeréből. Ilyen kísérettel felmerült bennem, hogy miért hanyagolja a munkássága első felét, amikor egy Twice Bornhoz pont illettek volna a vonósok, de később azt válaszolta nekem, hogy most nincs hangulata azokhoz a dalokhoz, illetve a gitározáshoz is kevesebb.

Enélkül is viszont tényleg különleges hangulatból kaphatott ízelítőt mindenki ebben a hetven percben, aminek egyaránt részei voltak a minimumra vett fények, a hibátlan hangzás, meg az, hogy ülős koncertnek szervezték az estét. Sőt, különös módon még a hajó tetejére szervezett péntek esti láz is hozzátett mindehhez, a fent táncolók mintha a fémtest szívdobbanásait adták volna ehhez a nagyon szép és mély zenei utazáshoz. Sőt, nemcsak zenei volt, mert Steve prózai oldala is előkerült, mikor a másik projektjét, a Harvestmant vette elő. Ebben másfél évtizede még csak drone-ambient instrumentális témákkal foglalkozott, de azóta ide sorolta be a verseit is, amelyek közül prózában is markáns hangján elszavalt néhányat a csellók dorombolásával kísérve – és ahogy a dalokkal, ezzel is mintha azt az ősi, természetközeli hangulatot szerette volna átadni, amelyben a mindennapjait éli Idaho hegyei közt általános iskolai tanárként. (Mert hogy a természet is itt van közöttünk, arról én magam is meggyőződhettem újra, amikor a koncertről hazafelé menet megint egy nyestet láttam az autók között szaladgálni a Fehérvári út elején...)

stevevontill_3

A hetvenperces utazás a turné lezárását is jelentette egyben – ezt sajnos az egyébként igen bőséges és igényes merchandise kínálatban is lehetett érezni, mert mire Pestre értek, a legújabb album CD-változata el is fogyott. Így jobb híján a setlistet írattam csak alá ezzel a bölcs, nagy szakállú tanítóval, aki most is kijött a nézőtérre nem sokkal a műsor vége után, és minden rajongótól örömmel fogadta az összes köszönetet, és készséggel megadta nekik a válaszokat a kérdéseikre, illetve teljesítette a dedikálási és közös fotó kéréseiket is. A Neurosis körül kialakult állapotot tehát a lehető legjobban fordítja most előnyére, és ha ez az ára, hogy ilyen lemezek és koncertek legyenek, talán jobb is, hogy így alakult... és csak abban bízom, hogy a mostani lendülettel lesz meg a folytatás is. A keresletről pedig még az is gondoskodhat, hogy az A38 kamerastábja is dolgozott az est folyamán, így remélhetőleg még többekhez eljuthat majd ennek az utazásnak az élménye, a következőhöz is kedvet csinálva nekik.

Fotó: Bands Through The Lens

 

Hozzászólások 

 
#1 dzsud 2025-08-13 15:00
Nagyon szép és hangulatos volt az egész, különleges élmény. Ügyesek voltak a feketezajos srácok, hogy leszervezték, pláne azért, mert a Hajóra. Az kicsit persze szomorú, hogy még az ültetett nézőtéren (150-200 férőhely max.) sem lett teltház teljesen érthető lett volna a percek alatti sold out is, de azért foghíjasnak sem érződött a nézőtér. A Greet is elment egynek, azt viszont nem igazán értem, hogy miért kell még itt is finom, mindenhová beférkőző pro-palesztin állásfoglalást látnunk (palesztin zászló a pultján). No mindegy, kiváló utazás volt aznap este, szerencsés, aki a részese lehetett.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Leander Rising - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. február 7.

 

Megadeth - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. április 8.

 

Accept - Budapest, Club 202, 2011. február 2.

 

ZZ Top - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2009. október 15.

 

Wackor - Budapest, Süss Fel Nap, 2006. április 25.