Shock!

december 17.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés
Shockmagazin

Blind Myself: „A rocksztárok egyre inkább kötögető nagymamákra hasonlítanak”

Tavaly év végén jelent meg a Blind Myself pályafutásának első válogatáslemeze, a Szumma, rajta számos extra érdekességgel, ahogy az már megszokott az ilyen esetekben. A zenekar nagyjából ezzel párhuzamosan ingyen letölthetővé tette a honlapján az összes korábbi albumát is. Tóth Gergő énekest, a banda motorját a Szumma tükrében kérdeztük az elmúlt 15 évről, a jelenről és természetesen a jövőről is.

Miért pont most érkezett el az idő egy ilyen válogatáshoz, és mi az oka annak, hogy a „normális" kereskedelmi forgalom helyett a Hammerworld mellékleteként hoztátok ki?

2010-ben volt 15 éves a csapat, öt lemezen és egy EP-n vagyunk túl. Felnőtt közben egy vagy két generáció, akik nem ismerik olyan mélyen a régebbi dolgainkat. Nekik ez jó összefoglalása lehet mindannak, amit csináltunk. Nagyon tetszett a Depresszió best of lemeze, amely szintén a Hammer mellékleteként jött ki, ezért mi is e megjelenési forma mellett döntöttünk. Ez egy speciális megjelenés, ráadásul most még olcsóbb, mint múlt tavasszal, hiszen az újságból már csak egyfajta létezik, és csak 990 forint. Remélhetőleg meghallgatják olyanok is majd, akik csak a banda nevét tudják, de nem mertek közelebbi ismeretséget kötni velünk. A régi rajongóknak is próbáltunk kedveskedni, újra felvett számokkal, egyebekkel, hogy ne csak egy „sima" válogatáslemez legyen. Az album egyébként kereskedelmi forgalomba is kerül majd. Március elején visszajön az újságárusoktól a maradék. Rendes borítóval is lehet majd kapni, klasszikus CD kiadványként.

Mi alapján válogattátok ki a dalokat, és ki mondta ki a végső szót azt illetően, mi kerül fel a lemezre? Egyeztettél-e esetleg régi tagokkal, hogy ők mit szeretnének viszontlátni egy ilyen kollekción?

Azokat a dalokat raktuk fel, amelyek az évek során a legjobb visszajelzéseket kapták vagy jól beépültek a koncertprogramunkba. A régi tagokat nem kérdeztem meg. Ha szakítasz egy csajjal, nem hívod fel évek múlva, hogy milyen cipőt vegyél fel. Ez alól csak Szalkai Tibi kivétel, mert ő folyamatosan jelen van az életünkben: segít, dalrészeket szerez... A Deal Broker refrénjét például ő énekli. Az ő véleményét többször kikértem a Szummával kapcsolatban.

Három dalt újra felvettetek. Miért pont ezeket, és miben lettek szerinted mások, mint az eredetiek?

Tulajdonképpen nem is volt más választásunk. A Horrified By The Sun DAT kazettája elporladt, jó minőségben nincs meg. Kénytelenek voltunk újra rögzíteni, mert kazettáról bedigizve nagyon gagyin szólt volna. A Heaven't-ös dalok jogai nem voltak tisztázottak, ezért arra a döntésre jutottunk, hogy újra felvesszük őket. Ha pedig már nekiláttunk, akkor igyekeztünk 2010-es köntösbe bújtatni ezeket a számokat. Javítottam a szövegeken, igyekezve, hogy az eredeti értelmük megmaradjon. A zenéből pedig a maximumot próbáltuk kihozni, de arra is figyeltünk, hogy az originál dalszerkezet is megmaradjon többé-kevéssé. Mindhárom dal nagyon erős lett. Persze azzal is tisztában voltunk, hogy kritikai szempontból ezekbe a dalokba fognak a legtöbben belekötni a megjelenés után. Ha egy régi számnak nem is a legjobb a hangzása, szerkezete, szövege, mégis emlékek, érzelmek fűződnek hozzá a hallgató szemszögéből. Tehát nem biztos, hogy az új változat tetszeni fog. Ezt el kell fogadnunk. Ugyanakkor sokkal nagyobb lázadás lett volna, ha nem tesszük fel őket a Szummára..

Néhány szó erejéig térjünk ki egy kicsit a Kainra, ami révén elég sokan ismerték meg a zenekart annak idején. Mire emlékszel a Kain születése kapcsán, fűződik-e hozzá bármilyen speciális emléked, élményed? Mit jelentett neked ez a dal zeneileg és szövegileg akkor, és mit jelent ehhez képest ma?

Érdekes a szám története. Amikor lehetőséget kaptunk a Warner-Magneoton-1G Records kiadótól – a FreshFabrik zenekar közreműködésének köszönhetően –, hogy felvegyük a Heaven't-öt, elbizonytalanodtunk a lemez anyagi sikerét illetően. Tulajdonképpen a Kain megírásával akartunk kompenzálni, azaz egy „sikerdalt" próbáltunk létrehozni. Ez általában nem működik, de nekünk sikerült, ha nem is gazdagodott meg miatta a kiadónk. A mai napig is az egyik legismertebb dalunk. Hogy mit is jelent? Amikor élőben játszunk, nem számít, hogy új vagy régi számot nyomunk, mert nem feltétlenül a dalra koncentrálunk, hanem a közönségre, a körülményekre, az előadásmódra. Szeretem játszani a Kaint, de nem különbözik számomra a többi Blind daltól ilyen szempontból. Amúgy szerintem nagyon jó lett az új verzió.

Ha végigtekintesz az eddigi kiadványaitokon, hogyan látod a Blind Myself „evolúcióját"? Van-e olyan dalotok, albumotok, amit ma már kevésbé kedvelsz, netán egyáltalán nem tartasz vállalhatónak?

Van zenészkörökben egy mondás, mely szerint egy zenekar a pályáján először rosszul játszik egyszerű zenét, majd még mindig rosszul bonyolultat, majd jól bonyolultat, végül jól egyszerűt. Persze ez nagyon sarkított, de valamilyen szinten ránk is érvényes. Szerintem a Heaven't-ön a befogadhatóság és a progresszivitás mértékét egészséges arányban találtuk el. Akkoriban nem voltunk valami hűdejó zenészek, de az album jól sikerült a lelkesedésünknek (is) köszönhetően. A szövegekkel viszont már nem vagyok elégedett. A zenekar indulásánál nem volt kérdéses az angol nyelv használata, hiszen a kedvenceink 99 százaléka külföldi banda volt, de nem tudtunk olyan jól angolul, hogy igazán ütős szövegeket írjunk. A következő albumon már sokkal erősebbek lettek a szövegek, mivel Amerikában belejöttünk az angolba. Igazi ön-tökönrúgás volt az, ahogy a Product Of Our Imagination lemezünkhöz hozzáálltunk. Az volt a célunk, hogy direkt rosszul szóljon, ne legyenek közérthető számszerkezetek. Három üvöltő énekhang váltogatta egymást, nem könnyítettük meg a hallgatók dolgát. Akkoriban nagyon idegesítettek minket az éppen befutó, gagyi panelekből és ötletekből építkező, főleg nu-metal bandák. A Product egyfajta ösztönös reakció volt erre a világra. Ugyanakkor elvesztettük a kapcsolatot a közönséggel, hiszen a nem zenével foglalkozó embereknek nincs lehetőségük annyi időt fordítani zenehallgatásra, mint nekünk, zenészeknek. Ez egy nagyon fontos lecke. A lemez azért is nagy kedvence például sok újságírónak, mert ők is rengeteg zenét hallgatnak, hasonlóan rosszul vannak a tipikus kliséktől, viszont nekik is meg kell érteni, hogy egy átlagembernek egyszerűen nincs elég ideje zenét hallgatni. Valahol az a tökéletes megoldás, ha egy arany középutat választunk. Persze ez nem könnyű, a zene nemcsak fejjel, hanem szívvel is íródik. A Product kritikái amúgy fenomenálisak voltak, ugyanakkor nagyon sok arc jött oda hozzám, hogy egy szót sem értenek az egészből. Könnyű lenne lenézni ezeket az embereket, de én azt mondom, hogy inkább meg kell érteni őket. Az újságírók amúgy is felíratják magukat a vendéglistára. (mosolyog) A Worst-Case Scenario már sokkal-sokkal összeszedettebb album lett, ugyanakkor nagyon progresszív volt az irány. Ez sem egy könnyen befogadható lemez, bár én nagyon büszke vagyok rá, mert rengeteget fejlődtem a Producthoz képest. Az Ancient Scream Therapy már sokkal több „kapaszkodót" adott a hallgatónak, a Budapest, 7 fok, eső meg tulajdonképpen a Blind Myself nagybetűs metal lemeze lett, amelyet az Ancienttel együtt a legjobb munkáinknak tartok. Ez a két anyag felnőtt, tudatos zenekart mutat. Tulajdonképpen minden lemezünk vállalható számomra. Egy-egy dalszöveget már nem találok annyira jónak, de jó emlék fűz mindegyik koronghoz. Talán a Productról szeretek a legkevésbé játszani dalokat, mert hiába szereti nagyon egy hangosabb kisebbség, élőben nem működnek a dalai.

A válogatásra is mindössze egyetlen dal került fel róla...

Az előzőekben vázolt dolgok miatt nem szerettem volna többet felrakni róla. Aki meg szeretné hallgatni, töltse le ingyen a blindmyself.com oldalról.

Hogy kerültetek össze Péterfy Borival, és milyen volt vele dolgozni? Kellett-e „terelgetni", vagy teljesen szabad kezet kapott?

Nagyon kedveljük és tiszteljük Borit, aki kiváló előadó. A Blind stílusától teljesen eltérő stílusú dalt szerettünk volna létrehozni vele, ami sikerült is. Ebben nagy segítségünkre volt a Love Band dobosa, István gitárosunk legjobb barátja, DJ SuperStereo, azaz Laskai Viktor. Ő és Mende Imre, azaz Tengely dobták össze a Fata Morgana elektro alapjait. Mi arra figyeltünk, hogy a szerkezet és az eredeti dallamok átjöjjenek az új verzióba is. Bori nagyon aranyos volt a stúdióban, mindent jól és gyorsan megoldott. Még üvöltött is a kedvünkért.

És hogy keveredett a Davidian riffje a Hegyek közöttbe?

Érdekes, hogy egyszerre jutott eszünkbe Édes Gergely gitárosunkkal az ötlet, egymástól teljesen függetlenül, ráadásul szinte egy időben. Valamivel fel szerettük volna dobni a dalt, amely jól jellemzi a mi metalos világunkat, és semmi köze az eredeti Beatrice számhoz.

Láthatóan igyekeztek szétfeszíteni mindenféle skatulyát. Mely előadókkal érzel amolyan szellemi rokonságot akár itthonról, akár külföldről?

Mindenkivel, aki elég bátor, hogy önálló legyen. Manapság a hazai és a külföldi rocksztárok lassan jobban hasonlítanak kötögető nagymamákra, mint bevállalós, keménykötésű figurákra. Minden lépésüket kitervelik, vigyáznak, nehogy egy rajongót is elveszítsenek. Magyarul Macska Janik. (mosolyog) Mostanában nagyon szimpatikusak számomra azok az előadóművészek, akik úgy alkotnak új dolgokat, hogy közben nem öncélúak és a közönségbázisukat is növelik közben.

Jelez-e bármit a Mosquitoes Of Hate a jövőben várható irányvonalról? Ez az egyetlen készen lévő új dal, vagy van esetleg több is?

Van pár kész dalunk, de szeretnénk jobban kiérlelni mindet. Még sok számot akarunk megírni, aztán a legjobbakat kiválogatni. Nagyon vad és kegyetlen ötleteink vannak, szeretnénk minden tervünket megvalósítani. A Blind Myself legizgalmasabb, legbevállalósabb anyagát készítjük.

Több helyen is említetted, hogy két részletben jön majd ki a következő Blind album, felerészben angol és magyar nyelvű dalokkal, a neten. A régi albumokat is ingyen elérhetővé teszitek a honlapon. Ez azt jelenti, hogy nálatok végérvényesen lejárt a pénzért árult, hagyományos CD-k kora?

Lejárt. Sajnálatos dolog, mert a lemezkészítés nem olcsó mulatság, de nekünk sosem jutott nagy pénz a CD eladásokból, már a Heaven't idején is ment a CD másolgatás. Ez van. Haladni kell a korral, siránkozásból nem élünk meg. A kisebb, feltörekvő bandák vannak most nagy nehézségben, hiszen a lemezkiadók nem tudnak komolyabb pénzt belefektetni egy adott produkcióba. Lehet, hogy pár év és kiadók sem lesznek, ki tudja? Szeretnénk két külön netes megjelenést, majd az egészet bónusz dalokkal egy CD-n is megjelentetnénk, akár úgy, mint a Szummát. Ez most a tervünk.

Amikor legutóbb interjúztunk, az élő fellépéseket feldobó bizonyos speciális elemekről beszéltél nekünk. Ezen a téren mi az ábra, mire készültök a közeljövőben?

Nehéz kérdés. Szívem szerint sok mindent megcsinálnék, de ehhez nagyobb bevételekre volna szükségünk. Most mindenki amúgy is a túlélésre játszik a piacon, nekünk sincs lehetőségünk a luxuskiadásokra. A pesti koncerteket azért mindig megpróbáljuk feldobni valami extrával.

Mi várható 2011-ben a Blind Myselftől?

Kicsit kevesebb koncert tavasszal, hogy jobban tudjunk koncentrálni a lemezkészítésre. Lesz egy nagy-koncertünk az A38 hajón, február 18-án a Cadaveresszel. Ezután szeretnék egy igazi kisklubos hangulatú bulit csinálni valahol Pesten tavasszal. Játszunk majd Angliában, Németországban, talán Franciaországban és Hollandiában is. Nyáron véglegesítenénk az anyagot a fesztiválok idején, majd szeptemberben mennénk stúdióba, hogy 2011 őszén kijöhessen mindkét anyag.

 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Devin Townsend Project - Budapest, Barba Negra Music Club, 2015. március 12.

 

Alter Bridge - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Red Dragon Cartel - Budapest, A38, 2014. május 5.

 

Nickelback - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. november 8.

 

Marty Friedman - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 19.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.