Shock!

április 29.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Extreme: Six

extreme_cÁdám valószínűleg életem végéig szekálni fog azzal, hogy 1997-ben egy latinosan túlfűtött olvasói levélben fejeztem ki rosszallásomat Gary Cherone és az Extreme kapcsán a Hammer hasábjain. A végzetes tettre a frontember Van Halenhez történő csatlakozása felett érzett elkeseredettségem ragadtatott, nyilvánvalóan erős túlzásokba esve. Mentségemre váljék, hogy akkoriban tényleg mindössze a Pornograffitti, a III Sides bizonyos részei és persze Nuno jelentette számomra a kizárólagos vonzerőt a zenekart illetően. Azóta viszont nem kevés víz lefolyt a Dunán. Habár Cherone most sem tartozik a legkedvesebb énekeseim közé, az első lemezt és a Punchline-t pedig azóta sem hallgattam rongyosra, már a visszatérő Saudades de Rock idején is másképp viszonyultam hozzájuk és próbáltam csak a jót látni bennük. Továbbmegyek, ma már a Garyvel készült Van Halen 3 is más megítélés alá esik nálam, mint egykoron, szóval abszolút pozitív érzésekkel teli fogadtam, amikor híre ment, hogy lesz a hatodik Extreme-mű.

megjelenés:
2023
kiadó:
earMusic
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 39 Szavazat )

Ez persze tizenhárom évvel ezelőtt volt. Akkor interjúztam először Nunóval, mégpedig a Take Us Alive koncertlemez kapcsán, aki mintegy mellékesen elejtette, hogy elkezdtek dolgozni az anyagon. Aztán 2019-ben az eddigi utolsó – és a Shockmagazin hasábjain is közölt – beszélgetésünk alkalmával szintén szóba került az album kérdése, ami akkor már szinte készen volt, majd jött a covid, ami alatt persze semmi értelme nem lett volna kihozni az anyagot. Akárhogy is, Nunóéknak időtartamban így majdnem összejött a Chinese Democracy léptéke, ami valószínűleg számukra is minden volt, csak ideális nem. Belegondolni is nehéz, miként lehet majdnem másfél évtizeden keresztül úgy menedzselni egy projektet, hogy közben ezerszer félbe kell hagyni, a lemezanyag tükrében azonban úgy tűnik, az Extreme-nek sikerült megtartani a fókuszt még akkor is, ha nyilvánvaló, hogy a dalok nem azonos időben születtek.

Nem tudom, ki mit várt a hatos sorszámú anyagtól, de az biztos, hogy a mézesmadzagként elhúzott három előzetes dal véletlenül sem reprezentálta teljes egészében a korongot. A csapat vigyázott arra, hogy ezt a lemezt ne lehessen a borítójáról megítélni és ez a korábbiakban is így volt, mégis talán szerencsésebb lett volna a lemez árnyaltságát jobban láttató módon szemezgetni a kollekcióból felvezetéskor. Az évszázad szólójával felvértezett Rise, a bluesos aljú Rebel és a szintén régisulisan hard rockos Banshee fergeteges hármasa ráadásul egymás után került a korong legelejére, amivel meghatároztak egyfajta energiaszintet, koherenciát és attitűdöt, amit aztán hiába keresel a folytatásban. Ez a kontraszt elsőre zavart kissé, de idővel megszoktam, mert a kalandos összkép ellenére sem volt nehéz rálelni a további csemegékre. A végtelenül vidám és némi ska-jelleget sem nélkülöző Beautiful Girls akusztikus dalocskájának zsenialitása ugyanis éppúgy elsőre szembeszökő, mint az indusztriális hatású és kicsit Gary Tribe Of Judah projektjére emlékeztető X Out hallatlan zeneisége. Az sem semmi, amit a Hurricane beatleses perceiben összeénekelnek, de a marconán riffelő és nagyívű refrénben kicsúcsosodó Save Me érdemei szintén kiemelkedőek.

Aztán ott a The Mask, ami egyfajta posztrockba meg Doorsba oltott Extreme és mint ilyen, meglehetősen figyelemfelkeltő darab. Más, mint a többi, de megvan benne a csak rájuk jellemző faktor. Érdekes az is, hogy az Other Side Of The Rainbow mennyire releváns tudna lenni instant rádiós slágerként, egyszerűen ordít róla, hogy a mai mainstreambe való, Harry Styles, Ava Max, Dua Lipa és a többiek mellé. Azért ne legyenek kétségeink, a bőr alá bújó dallamok és a helyenként Freddie Mercury-szerű frazírok ellenére sem fog soha odakerülni Nuno irgalmatlan szólóremeke miatt, a portugál isten ugyanis itt épp olyan markáns kinyilatkozást tesz, mint az összes többi dalban. Tényleg emberfeletti dolgokat művel az egész albumon és még azt a játékosságot is képes volt visszacsempészni a témáiba, amit annyira imádtunk a korai lemezeken. Nem véletlen feszít az összes számottevő gitármagazin címlapján jelenleg, egyszerűen minden szaklap érzi, hogy itt valami olyan volumenű és jelentőségű dolog történt, amit már régóta nem tapasztalt a gitárvilág. (Hogy mást ne mondjak, maga Steve Lukather is áradozott Nunóról, amikor pár hete beszélgettem vele, és nem én dobtam fel a témát...)

Azt viszont minden pozitívuma ellenére sem mondom, hogy tökéletes a Six, mert például a négy akusztikus tételt egyértelműen sokallom. Egyébként nincs baj velük, simán jó a Here's To The Losers és a Small Town Beautiful is, csak egyszerűen feleslegesnek tartom őket az Other Side Of The Rainbow és a Beautiful Girls mellé. A Thicker Than Blood esetében pedig kissé túltolták az elektronikát, de amúgy sem érzem annyira százasnak. Az oktáverrel megbolondított szóló mondjuk itt is odaver. Viszont ez is egy olyan szám, amit nem lehetett előre megjósolni, és ez a biztonsági játékot elkerülő hozzáállás azért nagy erőssége az albumnak. Ezzel pedig óhatatlanul is párhuzamot vonok az új Winger és az Extreme között, mert amíg Kip és bandája a hetes számmal inkább a kiszámíthatóság mellett tört lándzsát, addig az Extreme jóval izgalmasabb és korszerűbb megközelítéseket alkalmazott a hatossal. A hangzást tekintve pedig egyenesen zongorázható a különbség, lévén Wingerék totálisan lábon lőtték magukat azzal a munkásságukhoz nem méltó diszkontmegszólalással, a bostoni kvartett régi szép időket felelevenítő, organikus soundja meg szinte letépi az ember fejét. A hat néha több, mint a hét...

Simán mondanám, hogy a Six az Extreme legjobb lemeze a III Sides óta, ha nem csak kettő jelent volna meg a köztes harmincegy évben, de mit lehet tenni? Talán az a hallatlan ováció, amivel a világ most fogadja őket, elég lesz ahhoz, hogy a jövőben kicsit feszesebb munkatempóra sarkallja a négyest. Egy dologra azért továbbra is kíváncsi lennék: miért tűntek el nyomtalanul a funkhatások az Extreme zenéjéből az évtizedek alatt?

 

Hozzászólások 

 
#9 Simon Zoltán papper 2023-10-22 18:59
Idézet - BenjoNino:
Nekem nagy csalódás a lemez. Az első 3 szám, ami ugyebár a mézesmadzag volt: fenomenális. De a többi? A két beautiful-s nótát egy az egyben utálom. No meg a gyerekkórust is. Meg az összes lassú-akusztikusat is.
Érdekes, pedig a kedvenc lemezem tőlük a 3 sides, és ott azért van lassú meg akusztikus is. Lehet, hogy azért mert az még fiatalkoromban égettem magamba?

Nem, Azért mert az JÓ .
Idézet
 
 
#8 BenjoNino 2023-07-06 16:41
Nekem nagy csalódás a lemez. Az első 3 szám, ami ugyebár a mézesmadzag volt: fenomenális. De a többi? A két beautiful-s nótát egy az egyben utálom. No meg a gyerekkórust is. Meg az összes lassú-akusztikusat is.
Érdekes, pedig a kedvenc lemezem tőlük a 3 sides, és ott azért van lassú meg akusztikus is. Lehet, hogy azért mert az még fiatalkoromban égettem magamba?
Idézet
 
 
#7 GTJV82 2023-06-27 15:11
Nagyjából mindent leírtatok, így nehéz mit hozzátenni. :)
Valóban, modernebb az összhatás, mint amire pl. a vintage/retro megközelítésű Saudades... album után számítottunk.
A hangzás penge, Nuno továbbra is fenomenális, és összességében tényleg jók a dalok.
Ugyanakkor a 4 akusztikus szám valóban túlzás, illetve Gary hangjának természetes kopását a Saudades... albumon jobban tudták a vintage környezetbe beágyazni, itt azért több olyan pillanat volt, amikor azt mondtam, "ezt ne....". Kicsit sok a nyávogás, nyavalygás, félresikerült dallam.
És igen, a játékos funk hatások nagyon hiányoznak.
összességében tisztességes munka, még akkor is, ha a Saudades... albumot ennél jobbnak érzem úgy egészében.
Nálam 8/10.

UI: a Winger párhuzamot én is hülyeségnek érzem, almát körtével vagy barackkal nem lehet összehasonlítan i, hiába gyümölcs mind. De ha muszáj lenne választanom, összhatásában a Winger ennél szvsz jobban sikerült.
Idézet
 
 
#6 Lipi 2023-06-26 21:33
Bajban vagyok ezzel a lemezzel, mert nagyon vártam, de nekem ebben a formában ez így csalódás.Nem látom benne a koncepciót, inkább az érződik rajta hogy az elmúlt években összegyült ötleteiket öntötték volna formába, és rakták lemezre.Ezekből van amit sikerült eltalálni, valamit nem.Túl sok a lassú dal,, a"Beautiful grils" kommerszségét meg a Fiesta is megirígyelhetné , ha még aktívak lennének.Ebből a vegyeskereskedé sből nekem kb. a fele jött be, de végképp nem értem hogy Nunoék miért lemezben gondolkodtak, ha ilyen szinten szerteágazó stílusok vannak itt egymás mellett. Ha pedig már szóba hozta a cikk írója az új Wingert, dalok tekintetében az ő visszatérésük sokkal erőteljesebbre sikeredett ott, szerintem a hangzás is korrekt, még ha nem is eget renfető.
Idézet
 
 
#5 kamikaze 2023-06-26 15:58
Kicsit valóban sok rajta a nyavajgás, de amúgy izgalmas, érdekes lemez. Előítéletes voltam vele, mert Gary nem akkora kedvenc, de Nuno újító szándéka még a kevésbé sikerült daloknál is meggyőzött. Ha pl. a Beautiful Girls-t lehagyják és a végén lett volna még egy-két mogorvább tétel, abszolút elégedett lennék. Így se rossz, mitöbb jól is szól, összességében egy pozitív csalódás. Kár, hogy ennyit kellett várni rá.
Idézet
 
 
#4 jcenotaph 2023-06-26 10:09
Csak nekem jut eszembe többször a Forty Deuce erről a lemezről? Főleg a Rise-ról, de több másik számról is.
Idézet
 
 
#3 Martin 2023-06-25 20:32
Kevesebb funky több VH. Helyenként még Gary hangja is totál Dave Lee Roth-t idézi. Eddig az év legjobb albuma nálam.
Jó ilyen zenéket hallani a sok divatmetal között.
Idézet
 
 
#2 JamesKent 2023-06-25 12:38
Ha már ennyire népszerűek ezek a majom és gorillafejes borítók Angertea - Darkmind kritika mikor lesz? :)

Egyébként kiváló album lett ez.
Idézet
 
 
#1 debali 2023-06-25 09:29
A lemez tökéletesen el van gitározva/zenélve/énekelve, jobban bejön mint elődje. Ami számomra feltűnő az "új utak keresésénel", hogy a lassabb dalok mind mai, a tengertúlon nagyon menő country hatásokkal operál. Amiben persze van logika,hátha rákap vmelyuk darabra egy ottani rádió. Azt nem tudom,h valaha akartam-e egy olyan szellemiségű dalt mint a Beautiful Girls hallani a zenekartól,amel yet ha a Train ad ki,akkor megvan az újabb Drive by/Hey soul sister világsiker. A kissé Stranger Things-hangulatot villantó X Out zeneileg izgi,igazán írhattak volna hozzá egy refrént. A zárás kicsit már elcsöppen a gyerekkórussal, de nem hallgathatatlan . Nekem kicsit sok a nanana/lalala/ohoohohhh/wowoohh szövegekből,de még nem vészes.Klassz lemez.;-)
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Motörhead - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Rise Against - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Riverside - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 6.

 

Watch My Dying - Budapest, Süss Fel Nap, 2005. február 8.

 

Watch My Dying - Gödöllő, Trafó, 2003. május 23.