Ha a '90-es évek közepének legmeghatározóbb metállemezei kerülnek szóba, mindenkinek azonnal beugrik mind a Burn My Eyes, mind pedig a Demanufacture. Robb Flynnék kapásból az első koronggal nagyot robbantottak, Dino Cazares és Burton C. Bell pedig rá egy évre, második nagylemezükkel lettek hozsannázott kedvencek a színtéren. Most a két zenekar együtt vette be Budapestet, ez az összeállítás pedig annak ellenére kihagyhatatlan volt, hogy a mára szent tehén státuszba emelkedett lemezekről már egyik csapatban sincs ott senki a két nagyfőnökön kívül.

Az ilyesmi eseményeknek akkor is van egyfajta nosztalgikus felhangja, ha amúgy az adott zenekar folyamatosan dolgozik, ad ki lemezeket és ezeket igyekszik is időről időre promotálni, rosszabb esetben lenyomni a közönség torkán. A Fear Factory viszont némi rosszindulattal mára saját maga valaha volt legjobb tribute csapatává vált, Dino mester meg láthatóan egész jól el is van ezzel. A banda 2021 óta nem jelentkezett új dalokkal – előtte meg hat évig volt szünet –, a régóta emlegetett új témák közül máig nem hallottunk semmit, énekesnek meg bevették a Milo Silvestro nevű, Burton 2.0 klónt. Mondjuk legalább ezúttal nem volt kihidrogénezve a haja, meg nem adtak rá tök ugyanolyan háromnegyedes gatyát, mint amiket Bell hordott anno…
|
időpont:
2025. július 24. |
|
helyszín:
Budapest, Barba Negra Red Stage |
|
Neked hogy tetszett?
|
És persze abszolút megértem, ha valakinek ez így nem fér bele, én viszont nem ítélem el Dinót azért, amiért ilyen látványosan felült a nosztalgia-vonatra. A helyzet pontosan az ugyanis, amit anno már megírtunk itt az előző barbás buli kapcsán, 2023-ban: a Fear Factory ma, ezzel a felállással autentikusabban és jobban hozza Az Élményt, mint Burtonnel tette az utolsó jó pár évben. Milo egy az egyben hozza a régi énekdallamokat (pár helyen azért ő is kapott gépi rásegítést), és a hangszeres szekció is brutálisan jó. Bár elméletileg a zenekarban még mindig Tony Campos a hivatalos basszusgitáros, tavaly óta beugró négyhúrosok pengetnek a koncerteken. Ezúttal Ricky Bonazza érkezett velük, aki „civilben” a Butcher Babiesben penget, Dinóval meg nyilván a közös turnén bandáztak össze.

Egy olyan koncertről, ahol a csapat a Demanufacture-t tolja el egy az egyben, mit lehet mondani? Ha képben vagy a zenekarral, úgyis kívülről vágod a teljes, mechanikus csontváz borítóba csomagolt, idén már harmincéves lemezt, ha meg nem, olvass el róla mindent a Klasszikushockban! azzal, hogy itt és most mindezt csúcsminőségben, élőben is meg lehetett tapasztalni. Persze mindig a legelső találkozás hagyja a legmélyebb benyomásokat, így számomra nem robbant most akkorát a banda, mint amikor 2023-ban először láttam őket Milóval, viszont a speciális program adott annyi extrát, hogy bajban lennék, ha le kéne tennem a voksomat valamelyik koncert mellé. Ráadásul az első néhány percet leszámítva kifejezetten jól meg is dörrent a cucc, így valóban pazar élmény volt élőben hallani a kihagyhatatlan koncertfavoritok mellett a Demanufacture olyan deep cut remekeit is, mint a Body Hammer, a H-K vagy a számomra abszolút csúcspont Head Of David-feldolgozás Dog Day Sunrise.

Csalódásként mindössze annyit éltem meg, hogy míg két nappal korábban, a milánói önálló bulin volt még ráadásként Shock, Edgecrusher, Linch Pin és Archetype is, addig nálunk az elnyújtott A Therapy For Pain után már jött is a terminátoros outro.

A Fear Factory alaposan feladta tehát a leckét a Machine Headnek, Robb Flynnt és csapatát azonban nem kell félteni. Anno, a Machine Head indulásakor Robb kapásból bevállalta a Slayert és híresen könyörtelen közönségét is – és természetesen győztesen került ki a csatából –, azóta pedig mindent látott már a színtéren, ami csak elképzelhető. Ráadásul a Machine Head esetében is elmondható, hogy hiába hiányzik mára az összes „nagy név” – Adam Duce, Dave McClain, Logan Mader, Phil Demmel –, megkockáztatom, hogy a mostani felállás egyike a valaha volt legjobbaknak. És mindez úgy is igaz, hogy a csapat gitárosa, Reece Scruggs édesapja súlyos betegsége miatt kénytelen volt távol maradni a mostani körtől. Helyére az a Waclaw „Vogg” Kieltyka ugrott be a turnéra, aki főállásban a Decapitatedben penget, és akit pont Reece váltott a Machine Headben tavaly. Rutinos öreg róka ő is tehát, nem elhanyagolható MH-múlttal, így természetesen a zenekar teljesítményén sem volt nyoma annak, hogy ez itt nem az „igazi” felállás. A zenekar iszonyú feszesen, hatalmas húzással játszott (a Matt Alston dobos és a lóhajú Jared MacEachern által alkotott ritmusszekciónál sosem volt erősebb a kötelékben), Flynnt meg lehet szeretni vagy utálni, de kétségtelen, hogy régóta abszolút karizmatikus, vérprofi frontember, aki úgy és azt csinál a közönséggel, ahogy és amit akar.

Ugyan abszolút friss a Machine Head legutolsó albuma, az ismét más megközelítést hozó, azonban kifejezetten jól sikerült Unatøned, nem erőltették túl ennek bemutatását. Összesen három darabot vezettek elő róla, amik közül számomra a kifejezetten dallamos Outsider sütött a legjobban, a program többi része pedig egy igen alapos, minden korszakra kiterjedő best of volt. Az alaposságot pedig szó szerint kell érteni, ugyanis a zenekar összességében csaknem két órát töltött a színpadon, ami még úgy is nettó 100 perc körüli tiszta játékidőt jelentett, ha nem számítjuk a Flynntől megszokott sördobálás-szövegelés-énekeltetés teljes időtartamát. Mert persze ezek nélkül ugyanúgy elképzelhetetlen egy Machine Head-buli, ahogy például Davidian nélkül is, és aláírom ugyan, hogy sokszor túl van nyújtva az ilyesmi, de a főhős láthatóan élvezi a dumálást, azt meg el kell fogadni, hogy esetükben egy koncerthez ezek is szervesen hozzá tartoznak. Legalább a közönség is fújhatott egyet a sátorban uralkodó dögletes hőségben.

Amellett, hogy a Machine Head is végig remekül szólt, külön tetszett, hogy nem futottak a háttérben végig ilyen-olyan kisfilmek. Volt persze látvány bőven, de ez jórészt animált borítók kivetítését jelentette, meg a kétszintes színpad mindenféle színekkel történő, kifejezetten látványos nyakon öntését. És volt piró, némi tűzijáték és kétszer konfettieső is, de ezek nem vitték el a fókuszt a lényegről, a zenéről. Mindössze egy olyan húzása volt a bandának, ami szerintem pont a muzsika elsikkadását eredményezte: a másodikként érkezett Ten Ton Hammer kezdetekor ugyanis egy rakat felfújható kalapácsot eresztettek a tömegre, minek eredményeként a teljes dal alatt azzal volt elfoglalva mindenki, hogy ezekkel csépelje egymást. Közben meg szólt a kettes LP legikonikusabb, a zenekar történetének pedig egyik legsúlyosabb dala, csak épp a publikum felét épp nem annyira érdekelte. Öngól volt ez tehát, jobb lett volna meghagyni az ilyesmit a From This Day népünnepélyének idejére, aminek össznépi örömködéséhez maximálisan illettek is később a hatalmas dobókockák meg a konfetti. Érdekes, hogy míg megjelenésekor az egész tábor gyűlölte nemcsak a dalt, de a komplett The Burning Redet is, mára egyértelműen a koncertek csúcspontjává válhatott.

A szett olyannyira kiegyensúlyozott volt, hogy a három új tétel mellé csupán egy-két dal fért be a korábbi lemez mindegyikéről, kivéve a teljesen hanyagolt Catharsist. Egyenletesen oszlatták el tehát a játékidőt, minek eredményeként csaknem az összes kvázi kihagyhatatlan koncertfavorit bekerült a programba. Volt Old, meg Locust, Imperium, Now We Die, Bulldozer, meg persze zárásként Davidian, ráadásnak meg Halo is. Kuriózumként elhangzott az Is There Anybody Out There?, az Aesthetics Of Hate meg kamu közönségszavazás (értsd: versenyüvöltetés) eredményeként került be. A magam részéről a leszavazott Blood For Bloodnak jobban örültem volna, de azért a Dimebag-emlékdal is kifejezetten jólesett. A Darkness Within előtt aztán Flynn hosszan megemlékezett Ozzyról is. Voltak tehát szép pillanatok bőven, de hazai szívnek nyilván különösen melengető érzés volt látni a koncert vége felé a közönségből felnyújtott, és a dobemelvény rendezői bal oldalára kiterített MH-logós magyar zászlót, majd hallani az erre kialakult „Ria-Ria-Hungária!” kórust is.

Nem volt már sok hátra a szettből, mikor Robb közölte, hogy bár vagy húsz éve járnak hozzánk, ez a közönség a legjobb, aminek az országban eddig játszottak. Ilyesmit persze majd minden koncerten hall az ember, mégis hajlamos voltam hinni neki, ugyanis hiába töltött két órát a színpadon a Machine Head, az utolsó hangok lecsengését követően még hosszú percekig nem akaródzott elindulniuk: fotózkodtak, integettek, óbégattak, meg persze bedobáltak egy tengernyi pengetőt is. Úgy látszik nem csak a közönségnek, de a végére a zenekarnak is különleges lett ez az este.

Fotó: Máté Éva



Hozzászólások
Szevasz! Te nem a Veres Pálnéba jártál véletlenül?
Machine Head: jaj-jaj. Odavagyok azért, ahogy Robb bármilyen fostengerből nyerő helyzetbe képes navigálni ezt a zenekart, de pont ez az, ami miatt ki nem állhatom: hogy ötévente zátonyra futnak, jön a megmondás, az óvodás hisztu, aztán jó ideje már a lemezekre se nagyon számíthatok (a locusttól előre nekem komolyanvehetet len, bocsi mindenkitől, és írom ezt úgy, hogy nagy kedvencem a burning red), aztán jön egy koncert, és zárójelbe teszi az egész agymenésemet. Ugyanez volt a fezenen, a régi negrában és most is. Rühellem az új lemezt, borzasztó, de legfeljebb kimegyek sörért, meg vécére, míg arról játszanak, aztán azon kapom magam, hogy a bulldozer alatt (ami azért már kicsit rozsdásodik) már megint a kordont csapkodom és ordítok magamból kikelve, és ez ki is tart a davidianig (#sohatobbetnem játsszukdeaztán mégis), aminek a végét végre hajlandóak helyes tempóban eljátszani, a halóért mev még hálás is vagyok ezek után, és még az alsógatyámból is konfettit szedegetek utána, aminél metálabb a világon nincs. Ki érti ezt?
Én a Soullal ismertem meg az FF-t, és lettem elvakult rajongó, de azért az erős, hogy az progresszivebb lenne. A tiszta ének az persze hatalmas húzás volt, de ha ismered a Soul elötti dalaikat, nos kb azokat szedték ráncba és irtak mellé ujakat, de csupán az akkoriban jol ismert death/grindcore vonalon, industrial elemekkel megspékelve. Ellenben a Demanu egy egészen más szinten képviselt, mind dalszerzésben, mind produkcioban, ezerszer profibb és kiforrottabb volt. És persze a legfontosabb: ujitóbb. Nem csak elektronika+met al volt ám, az a hangzás, meg az egész összkép, az valami teljesen ujszerű vizio volt az extrém metalon belül. (Még ha a Godflesh már meg is ágyazott ennek.) Mondom ezt ugy, hogy egyáltalán nem vagyok elfogult a Demanuval kapcsolatban. Szerintem az Obsolatet (talán az az alltime favoritom) nagyobb teljesitmény volt összehozni egy akkora hatásu lemez után mint a Demanufacture, még jobb és változatosabb dalokkal, frissitett hangzással, abszolut nem kopizva a sikerlemezüket, hanem valami ujra és másra törekedve. Ha valami, hát nálam ez a progresszio. :)
A demók még jók voltak.
Ezek közül 5 db benne van az all-time top 10-emben :)
A MH - Burn My Eyes klasszikus mivoltáról meg felesleges is vitatkozni.
Egyetertek.
Nekem a Demanufacture sosem volt kedvelt album.
Saját vélemény,nem szentírás de nekem mindig fura volt az,hogy a Demanufacture miatt méltatlanul elfeledett a jóval progresszívebb és súlyosabb Soul. Of a new machine.
Hegyalja :D az előző földtörténeti korszakból fölösleges példákat hozni :)
Nem kell azért túldramatizálni sem, én kaptam már a MÁV-tól is vizet (nem kellett jegyet mutatnom), meg kaptam már fesztiválokon is első sorokban állva (anno a Voltról és a Hegyaljáról vannak ilyen emlékeim). Az viszont tény, hogy ezt nem ártana picit tudatosan is fokozni a nyári hőségben.
Metal Archives természetesen, ahol nagyjából akkora szakértelemmel értékelik a felhasználók a lemezeket, mint amekkorák bármelyik random közösség, pl. a Shock olvasói. :DD
hát a Korn azért már nagyon megosztó volt...az már proto-númetál, szóval kb. azok szerették, akik utána a limbiszkit,link inpark féle förmedvényeket is...vagyis sokan, de kb. annyian rühellték is :)
Mar hogy milyen szinvonalas webhelyrol beszelunk? A vilagtortenelem osszes eddigi lemezet rangsorolo webhelyrol beszelunk, ahol peldaul a Backstreet Boys albumait hasonlitod a Napalm Death kiadvanyaihoz?
Machine Head - Burn My Eyes
Pantera - Far Beyond Driven
Sepultura - Chaos AD
Korn-Korn
Fear Factory-Demanufacture
Ezek bizony az 1993/94-tol kezdodo metalos/extrem metalos korszak vitathatatlanul legnagyobb jelentosegu albumai voltak, a csapbol is ezek folytak, egeszen a 2000-es evekig biztosan. Alig talaltal olyan metalost akkoriban, aki ne ismerte volna ezeket a lemezeket.
Talan meglepo, de akkoriban az Akela/Pokolgep/Ossian/Iron Maiden vonalas heavy metalosok is elegedetten lobaltak a hajukat a Korn elso albumara.
Talan meg a Slayer Divine Intervention albumat is ide vehetjuk, habar ok inkabb az ezt megelozo korszak egyik alapveto bandaja.
Csak a megszokott lehúzó, negatívkodó, szubjektív tudálékoskodáso d megint. Aki a kilencvenes évek közepén jelen volt, az pontosan tudja, mekkora hatással volt a Burn My Eyes az extrém metál színtérre. Rengeteg új rajongót szerzett a metálnak, rengeteg zenekar alakult utána ezen a vonalon, modernizálta, újra vonzóvá tette a műfajt. Az iszapszemű, kiégett heavy metálos arcok persze nem tudták hova tenni, de akkoriban amúgy is csak a nagy sírás-rívás ment, hogy a Nirvana megölte a Szent Heavy Metalt, holott csak simán összeszarta magát a műfaj a semmitmondásban , amikor meg megjelent valami új és erős, akkor is csak a fintorogni bírtak a Metáltestvérek.
Az is könnyen lehet, hogy olyan helyen tájékozódsz, ahogy azt is letagadják, hogy a Korn jelentős metal banda (nem mondtam, hogy szeretni kell).
Inkább úgy mondanám, hogy szűk látókörű '80-as metalos helyeken _természetesen_ lenézik, ami ilyen hangsúlyosan '90-es évekbeli. És ugye ezt te is tudod, csak hát el kellett mondani, hogy "hádenemisolyanj óaz"