Ha nem is forró krumpliként, de azért eléggé hajigáltuk egymás között a The Haunted új lemezét, ezért is csúsztunk ennyit ezzel az ismertetővel. Ennek természetesen nem az az oka, hogy bármi gond is lenne a Songs Of Last Resorttal, hanem egyszerűen csak tipikusan olyan anyag, amiről viszonylag nehéz értelmeset és nem semmitmondót írni anélkül, hogy átmennénk önismétlésbe. Mivel eleinte úgy éreztem, a legutóbbi, nyolc évvel ezelőtti Strength In Numbersről egészen hasonló a véleményem, mint erről az albumról, kifejezetten nem akartam én nekifutni a dolognak, aztán végül, pár kanyar után mégis nálam kötött ki.
Megvan azért persze az előnye is az efféle sakkozgatásoknak: legalább nem estem bele a túl gyors ítélkezés csapdájába. Vagyis volt idő érlelni, pihentetni a cuccot, és természetesen a nyár folyamán többször is visszatértem hozzá. Ez egyébként alapjaiban nem változtatott a véleményemen a lemezről, viszont közelebb tudott férkőzni hozzám az előző műnél – azzal együtt is, hogy zenei szempontból nagyon komoly differenciáról nem tudok beszámolni. A The Hauntednak is akadtak korszakai, de tippjeim szerint a kísérletezős érájukat mindörökre maguk mögött hagyták: ez a lemez százszázaléknyi svéd thrash/groove-durvulat a jellegzetes stílusban, és kész. Most azonban erősebbek a dalok.
A zenekar több mint egy évtizede vett vissza a fullos tempóból, azóta tulajdonképpen mondhatjuk, hogy hobbicsapatként vagy ha úgy tetszik, projektszerűen működnek, ennek minden velejárójával. Vagyis semmit sem kell bizonyítaniuk, nem azon múlik, kerül-e étel az asztalra meg cipő a kölykök lábára, hogy milyen lesz az aktuális lemez, vagy hogy mennyit turnéznak. Ez az egyik oldalról ad a dolognak egyfajta felszabadult tétnélküliséget: hallhatóan ennyi év után senki nem akar semmit bizonyítani, simán csak játsszák, amihez fűlik a foguk, és kész. Viszont az a fajta éhség sincs már meg a zenében, ami olyannyira jellemezte őket a legjobb éráikban, még azzal együtt sem, hogy természetesen a tizenkét dalos, 40 perces lemez pont olyan horzsoló és durva, mint amit várnánk a The Hauntedtól.
Mint fentebb utaltam rá, ezzel együtt is kevésbé érzem alapjáratosnak a cuccot, mint az előzőt vagy a még egy körrel korábbi Exit Woundsot. Nem tudom ezt nagyon másnak betudni, mint hogy az érlelés nemcsak a befogadói, hanem a kibocsátói oldalon is üdvös dolog. Vagyis szerintem egyszerűen több a fogós, karakteres téma, illetve kevesebb a megjegyezhetetlen töltelék a Jens Bogren producerelte Songs Of Last Resorton, mint két elődjén. Maga a zene pedig természetesen tipikus és azonnal felismerhető, Marco Aro-korszakos The Haunted: egyszerre nagyon svéd, nagyon thrash és nagyon mániákus, ahogy megszokhattuk tőlük. És közben persze a rájuk jellemző finomságok sem hiányoznak belőle.
A szokásos elánnal startol az anyag a Warhead – In Fire Reborn – Death To The Crown hármassal, jóformán szünet nélkül taposnak velük a földbe, aztán amikor már épp sok lenne a kalapálás, kicsit más irányba kanyarodunk a dallamosabb, groove-osabb To Bleed Outtal (ez az egyik csúcspont) és az Unbound nyomasztóbb, disszonánsabb zúzdájával. A folytatásban is akadnak szögbeverős, kegyetlen thrashelések (az óriási, éteri szólóval ellátott Hell Is Wasted On The Dead vagy a Through The Fire), ugyanakkor igazságtalan lenne nem megemlíteni, hogy a lemez legkülönlegesebb dalait az évek során a bandában Patrik Jensen egyenrangú szerzőtársává vált Ola Englund hozta. A masszásan lánctalpas Collateral Carnage az anyag talán legsúlyosabb darabja, a verzeriffben – Olától cseppet sem meglepő módon – nem kevés Pantera is rejlik, de nem hiányoznak a számból a markánsan dallamos részek sem. Ez a melodikus hangulatosság a lidérces, sötét, gitárharmóniáit tekintve viszont néhol már-már szinte rockos Labyrinth Of Liest is belengi. De ha nagyon őszinte akarok lenni, a Salvation Recalled pusztulatát felvezető Blood Clotból is simán el bírnék viselni másfél perc helyett hármat, komplett dalban kifejtve, mert lenne benne annyi. Mondjuk a brutál módon belassult, Jensen-féle Letters Of Last Resort rovására, ami viszont inkább csak amolyan hangulati zárást hoz, nótaként egyáltalán nem érzem kereknek.
Összességében tehát jobban tetszik ez a lemez az előzőeknél. A világot nem fordítja ki a sarkából, nyilván nem veszi fel a versenyt a mindörökre etalonként emlegetett első két albumukkal sem, az meg már egyéni hasfájás, hogy Marco egyhangú üvöltözése sosem volt és soha nem is lesz a szívem csücske. De teljesen igazságtalan és irreális lenne azt állítani, hogy bármi gond is lenne a Songs Of Last Resorttal. Ez egy fasza svédacél neothrash-produkció – jelentsen ez bármit is 2025-ben.



Hozzászólások
Egyetértek. Egy Disappear, egy Motionless vagy egy The Skull (szerintem főleg utóbbi) bármelyik zenekar életművében ékességként ragyogna. Bár élőben még Dolving is megszenvedett velük, Aro meg soha nem is próbálkozott...
Az Unseen utáni távozására gondoltam. Számomra az Unseen pont azért a legkedvesebb Haunted-album, mert annyi minden más is van benne a thrashen kívül.
Az első lemez utáni távozását érted (ami után ki adtak 2 klasszikusnak számító lemezt Aro-val) vagy az Unseen utánit?
Szerintem a Versus és az Unseen a leggyengébb The Haunted lemezek. Dolving meg nagyon zavart és drogos lett abban az időben. Én kifejezetten örültem, hogy visszatért Aro és a thrash a zenekarba.
https://ricsandgreen.hu/the-revenge-of-alice-cooper-alice-cooper-rock-n-roll-bosszuja/
Minden szavaddal egyetértek! :)
+1
10/9
Most már csakazértis elolvasom majd. :)))
Igen, jelenleg van egy kis technikai problémánk, ha minden jól megy, ma este/holnap reggel már menni fog újra!
A Google felhozza a Ti oldalatokat, de megnyitni nem lehet. Legalábbis nekem tanusítvány, majd gateway problémákat írt. :(
Remélem, az egyik a miénk volt! :) (R&G)
Valaki már nagyon türelmetlen. Egyébként érdekes, hogy a Hardrock.hu ugye már gyakorlatilag halott, így ezen az oldalon kívül rendes rock-metal portál már nincs is, emiatt feltűnik ha csúszik egy lemezismertető.
Egyébként 2 magyar oldalon találtam már róla kritikát. Egészen pozitívak voltak azok is.
A Mestert illene megtisztelni vele. Ami engem illet: Szívesen olvasok Ádám és társai tollából igényes, nem ai generálta cikkeket, igényes zenékről.
Egyébként mit ad hozzá, vagy vesz el az életből, ha lesz/nem lesz Alice Cooper kritika? :-)