Shock!

december 05.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Helloween: Giants & Monsters

helloweengm_cMost, röpke kilenc (!) évvel a bejelentés és nyolc (!) évvel a tényleges aktivitások kezdete után nyugodtan ki merem jelenteni: a Helloween Pumpkins United visszatérése minden idők legjobban elsült összeborulásai közé tartozik. A zenekarnak úgy sikerült rebootolnia magát, hogy maximálisan kielégítenek mindenféle nosztalgikus szempontot, de közben egyszersmind több is ez a történet a leves szimpla felmelegítésénél. És nyilván nehéz is lett volna visszalépni innen, amit alighanem ők is éreznek, hiszen ez már a második nagylemez a megalétszámú, régi-új felállásban.

Az előző, 2021-es, címében is üzenetértékűen definitív Helloween minden túlzás nélkül kiválóan sikerült. Mint néhány éve, DiszKgráfia sorozatunk Helloween-fejezetében bátorkodtam megjegyezni, a maga idejében annyira nem hallgattam szét, de erről semmiképpen sem a lemez tehetett, egyszerűen csak én nem voltam hozzájuk akkoriban a megfelelő hulláhmosszon (a nagyjából párhuzamosan megjelent Senjutsut ugyanígy csak némi fáziskéséssel dolgoztam fel a maga teljes valójában). Ahogy nézem, a Giants & Monsters némileg megosztóbb, mint közvetlen elődje, de ez már csak így megy ezeknél a régi, nagy bandáknál – főleg, hogy ezekben az esetekben valahol talán mindegy is, milyen az új lemez. Ezzel a felállással a Helloween akkor is az örökkévalóságig járhatná az arénákat meg a fesztiválokat, ha soha többé nem írnának egyetlen új dalt sem. De ehhez képest most is nagyon szépen odatették magukat, egy pillanatig sincs olyan érzésem a lemezt hallgatva, hogy robotpilóta üzemmódban készült volna. Sőt, hallhatóan ők is élvezik a jutalomjátékot.

megjelenés:
2025
kiadó:
Reigning Phoenix Music
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 46 Szavazat )

Ha röviden kellene jellemeznem a Giants & Monsterst, azt mondanám – mily meglepő! –, hogy helloweenes. Ha bővebben, akkor azt, hogy Pumpkins United-értelemben helloweenes, vagyis korrekt módon szemezget a csapat egyes karrierkorszakaiból, és úgy tud egységes maradni, hogy az egyes dalszerzők jellegzetes világa is markánsan elkülönül rajta. Utóbbi egyébként nem újdonság, már a '80-as években is egyértelmű volt, mi jött Kai Hansentől és mi Michael Weikathtól, és később sem lehetett összekeverni Andi Deris nótáit mondjuk Uli Kusch szerzeményeivel. Míg azonban mindez például a Master Of The Ringsen még kicsit olyan hatást keltett, mintha több zenekar játszana egymás mellett (amúgy kiváló dalokat), később maradéktalanul összecsiszolódtak az alkotórészek. A második új nekifutás fényében azt is ki merem jelenteni, hogy mindezt megnövekedett létszám mellett is sikerült átörökíteniük a mostani korszakra. Ami egyébként ekkora karakterek – és tegyük hozzá, egók – mellett aligha olyan egyszerű ám, szóval nem becsülném le a dolgot...

Olvastam már olyan vélekedéseket a Giants & Monstersről, hogy itt most túl domináns lett Deris világa, de a fentiek szellemében nem értek egyet vele, és egyébként, ha számszakilag nézzük a szerzői arányt a lemezen, akkor sincs masszív túlsúlyban. Valószínűleg inkább amiatt alakulhat ki ilyen összbenyomás, hogy – menetrendszerűen – most is Andi megamelodikus szerzeményei ülnek a leggyorsabban a fülbe. A legnagyobb dallambomba egyértelműen az A Little Is A Little Too Much című perfekt Helloween-sláger az énekes összekeverhetetlen stílusában, abszolút prémium dallamokkal, és nemcsak a refrén pattog kiverhetetlenül a fejedben már egy hallgatás után, hanem a Michael Kiskével megosztott, parádés verzék is. Valljuk be, az ilyesmi azért keveseknek megy olyan gördülékenységgel, mint Derisnek, úgyhogy én szemernyit sem bánom, ha sok teret adnak neki, amíg ilyen nótákat szállít... Hasonló telitalálat a nyitó Giants On The Run is, amit Andi Kai Hansennel közösen írt, és utóbbi fantasys-epikus megközelítése is abszolút domináns benne. Egészen különleges hangulatú, kimondottan kreatív darab remek dallamokkal. A legkorábbi felvezetőként megismert This Is Tokyo némileg alapjáratosabb, elsőre annyira nem is talált el, de aztán másodjára-harmadjára kénytelen voltam rájönni, hogy ez is egészen alattomosan ragad. Még talán az Into The Sun balladát érzem a legkevésbé maradandónak Andi dalai közül: ez is kellemes, maximum nem annyira különleges. De a hangok igazából így is elviszik a hátukon.

Ugyanakkor, mint írtam, nem kizárólag Deris miatt jó a lemez, és nem is ő a főszereplője. Óriási csúcspont például a leghosszabb, nyolc és fél perces Universe (Gravity For Hearts), amit Sascha Gerstner jegyez, és tökéletesen egyesül benne a klasszikus és a modern kori Helloween minden erénye. Ráadásul szintén kíméletlenül és egyből feltapad a dobhártyára... És érdekes, hogy a Hand Of Goddal szintén Sascháé a lemez kettes számú slágere az A Little Is A Little Too Much után, pedig ezt pusztán hallás alapján Andinak tulajdonítottam volna. Fátyolosabb dallamaival, sötétebb megközelítésével utóbbi érdekes módon a zenekar megosztó – ám annál nagyszerűbb – The Dark Ride-éráját idézi.

Michael Weikath két darabbal járult hozzá az anyaghoz. A Savior Of The World védjegyszerű germán power/speedje a továbbra is megalázóan jól éneklő Kiske nagy pillanatait hozza el, míg az Under The Moonlight melodikusabb, kimértebb tétel. Nem klasszikus, de szépen belesimul a lemez ívébe, és kiválóan vezeti fel Hansen záró Majestic eposzát. Utóbbi szintén iskolapélda rá, mennyire működőképes történet ez a mai Helloween. Kai másik dala, az összekeverhetetlen, teuton speedelésű We Can Be Gods viszont nem jön be annyira, és csak sokadik hallgatásra esett le, miért nem: a refrénben felcsendülő, habos-esztrádos zongorafutamok nálam egyszerűen átlökik a giccshatáron. De biztosra veszem, hogy másoknak meg épp ez lesz a kedvencük az albumról.

Szerintem nem tett rosszat a Giants & Monstersnek az elődjénél csaknem negyedórával rövidebb játékidő, és összességében az album pozitív, életigenlő, egyszerűen kellemes, otthonos érzéseket keltő hangulatát is csak dicsérni tudom. Mivel most szerencsére épp rajta vagyok a rezgésszámukon, nem is fogok spórolni a pontszámmal, és felfelé kanyarítom.

A Helloween október 26-án Budapesten, a Papp László Sportarénában koncertezik a Beast In Black társaságában. Részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
#11 ma 2025-09-18 18:30
Most hogy mindenki azt mondja nem olyan mint az előző csak megpróbálkozok vele. Az viszont ugyanúgy megy mint múltkor, hogy angolul, németül, spanyolul heten promózzák az anyagot. Nagynak tűnik az egység, az biztos. És hogy Weikath milyen durván megöregedett!
Idézet
 
 
#10 TuZo 2025-09-12 07:46
Ádámhoz hasonlóan nálam is "csak" szeretem kategória a csapat, ezért megengedek egy szentségtörést: elismerve a Walls/Keeper jelentőségét, nálam a Master óta létezik A Helloween. Ennél fogva volt részemről kis fintorgás a Hansen/Kiske visszatéréskor, de így a második körnék már el kell ismernem, hogy működőképes a kooperáció, nem terjeng körülöttük izzadságszag.
Idézet
 
 
#9 Horváth Róbert 2025-09-12 03:16
Korrekt írás egy nagyon jó albumról. Az előző album is jó volt,de ez már most jobban tetszik. Szerintem a diszkográfiában ez simán benne van a top 10-ben úgy középfokon! Örök klasszikus lesz az már most biztos!
Idézet
 
 
#8 Xanadu 2025-09-11 17:30
Ádám, hallottad a bónuszdalt? Szerintem az sokkal frankóbb lett, mint a Little, a Tokyo vagy a Moonlight. Deris az interjúban azt mondta, hogy kikukáztak még vagy 15 számot, amelyek súlyosabbak voltak, mint a lemezen lévők. Amióta ezt tudom, nem őszinte a mosolyom, mert nekem mindig is a keményvonalas Helloween tetszett, nem a popmánia Deris-módra. A 2021-es album combosabb volt, azt gondolom.
Idézet
 
 
#7 Barbar85 2025-09-11 15:13
Igenyes nagyon, kb az ev lemeze ! Helloween are back!
Idézet
 
 
#6 Levike 2025-09-11 15:02
Mindenesetre ettől azért messze vannak már:

https://www.youtube.com/watch?v=wfvRgSVFY_Q&list=OLAK5uy_l7GxjBCpgRRTIvCf4Ac9Mda6Y2TuFmt4A&index=6
Idézet
 
 
#5 BB 2025-09-11 14:15
Sosem voltam a Tökfejűek nagy rajongója, de ha Deris világa érződik dominánsnak, akkor mindenképp tenni fogok egy próbát a lemezzel, mert a korábbi albumokról is az ő nótái tetszettek a legjobban (az előző eresztésről a Mass Pollution, még régebbről meg pl a Nabataea vagy a Waiting For The Thunder).
Idézet
 
 
#4 Raidon 2025-09-11 10:15
Én akkor pont ellenvéleményen vagyok. :) Számomra még egyben darálva közel hallgathatatlan . Nagyon zanzásított hangzású végig, 2-3 dalnak van saját, jól elkülöníthető stílusa, megjegyezhetősé ge és ezzel szemben az "első" lemez marha jó egyben is, és a számokat csak úgy külön-külön hallgatva is.
De nagyon szeretem a bandát, úgyhogy tovább bírkózom vele! :)
Idézet
 
 
#3 Levike 2025-09-11 09:37
Ezek szerint nem csak én látom így. A cikk minden szavával egyetértek.
Idézet
 
 
#2 Camoranesi 2025-09-11 07:40
Kb tökéletes kritika. A lemezt meg a megjelenése óta oda-vissza széles vigyorral a képemen hallgatom. A 2021-es visszatérő albumot nem tudtam megszeretni sosem igazán, Jaxteller jól írja, ez az anyag mérföldekkel jobb annál. Kiemelt álló, Aréna;)
Idézet
 
 
#1 Jaxteller 2025-09-11 07:04
Jópár hallgatás után most már ki merem jelenteni, hogy ez a lemez tényleg mérföldekkel jobb lett az elődjénél, amit azóta sem gyakran hallgatok. A kritika minden szavával egyetértek, tényleg olyan mint egy jutalom játék , ez a lemez hallgattatja magát, élvezet hallgatni és ragad a fülbe. Nálam simán az év lemeze.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Slipknot - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

Anthrax - Budapest, Budapest Park, 2013. július 30.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2012. július 11.

 

Roger Waters - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. június 22.

 

Overkill - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Wackor - Budapest, A38, 2004. szeptember 29.