Shock!

július 07.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Giant: Stand And Deliver

giant_cNem akarom idecitálni Thészeusz hajóját, mert ennyire azért nem extrém a dolog, de kétségtelenül érdekes helyzet a Gianté. Adott ugyebár egy überkultikus hard rock/AOR-formáció, akiknek a hőskorban két lemezt köszönhettünk a stílus abszolút csúcsalkotásai közül. Az 1989-es Last Of The Runaways és az 1992-es Time To Burn után visszatértek egyszer az ezredforduló környékén, aztán még egyszer egy szűk évtizeddel később. Utóbbi esetben azonban a banda lelke, Dann Huff már csak a háttérből vett részt a dologban, a 2020-as évek harmadik feltámadásánál pedig még jelzésszerűbb a szerepe.

Azt szoktam mondani, hogy Bon Scott 1980 februárjában meghalt, júliusban pedig már megjelent a Back In Black, ennél plasztikusabban pedig aligha lehetne szemléltetni, hogy egyszerűen nem létezik pótolhatatlan ember. Vagyis hiába nem örülök nekik, általában megengedő vagyok a tagcserékkel kapcsolatban. Főleg, hogy az elmúlt években megtapasztaltuk a nemhogy Bon, de Malcolm Young és Brian Johnson nélküli AC/DC-t, a Glenn Tipton és K.K. Downing nélküli Judas Priestet, az Abbott tesók nélküli Panterát, tehát csupa, korábban elképzelhetetlen leosztást – és igazából egyiktől sem dőlt össze a világ. Sőt, még az adott márkanevek sem. A kommentszekciók ugyanis hiába baromi hangosak, valójában sehol sem tekinthetők reprezentatívnak: a többség a zenét akarja hallani, és nem azzal foglalkozik, pontosan ugyanazok állnak-e a deszkákon, mint 1984-ben vagy 1993-ban. Ám ezen a téren is léteznek tényleges korlátok, méghozzá a velejüket tekintve kvázi one man show-nak tekinthető bandák esetében. El tudsz képzelni egy Lemmy nélküli Motörheadet, egy Peter Steele nélküli Type O Negative-ot, egy Dave Mustaine nélküli Megadeth-t vagy egy Robb Flynn nélküli Machine Headet? Nos, ez már nekem sem menne. Márpedig a Dann Huff nélküli Giant valahol ugyanilyen...

megjelenés:
2025
kiadó:
Frontiers
pontszám:
8 /10

Szerinted hány pont?
( 9 Szavazat )

Bár a banda nevének jogtulajdonosa a Frontiers kiadó – akárcsak mondjuk a House Of Lords vagy a Hardline esetében –, Dann egyébként teljes mértékben áldását adta a folytatásra. A mai Giantben öccse, a dobos David, illetve Mike Brignardello basszer képviseli a régi felállást, társaik Kent Hilli énekes (Perfect Plan) és a gitárosukként itt debütáló Jimmy Westerlund (One Desire), a háttérből pedig Alessandro Del Vecchio is segítette őket. A legutóbbi Shifting Time-hoz képest azért Dann is jobban ott van ezen az anyagon, ugyanis három dala is szerepel rajta, de a Stand And Deliver oroszlánrészét így is Westerlund, Hilli meg Del Vecchio jegyzi szerzőként. A kérdés tehát alapvetően annyi lenne most is, hogy valójában mennyire Giant ez az egész.

Nos, valamennyire az, de semmiképpen sem százszázalékosan. Leginkább úgy érzékeltethetem a lényeget, hogy giantes a muzsika, de nem Giant, és igazából simán futhatna valami tök más frontierses fantázianéven is. Nyugodtan mondjuk ki, Dann Huff hangja, dallamai és gitárjátéka nélkül egyszerűen nincsenek meg a zenében azok a tényleg teljesen egyedi és speciális ízek, amik csak és kizárólag a Giantre voltak jellemzők. Még csak azt sem mondanám, hogy a csapat nagyon erőlködik, és mindenáron úgy akarnak szólni, mint a '89-es vagy '92-es Giant: Westerlund néhol hoz pár egyértelműen Dann előtt tisztelgő motívumot, szólót, Huff és Brignardello is lefektet néhány jellegzetes, giantesen higgadtan húzó tempóalapot, de Hilli hangkaraktere például helyből tök más, mint a mesteré. Ettől még persze óriási torok, kifejezetten szeretem, bárhol és bármikor szívesen hallgatom. Ám még a Dann írta nótáknak is tök más bukét kölcsönöz, hogy ő énekli őket.

Viszont az album még így is kiemelkedik a mai, meglehetősen lehangoló dallamos felhozatalból. Nyilván a világon semmi új nincs ebben a tizenegy dalban, de botorság lenne olyat állítani, hogy zeneileg bele lehetne kötni a Stand And Deliverbe. Ez egy kifejezetten szépen megszólaló, igényesen megírt és meghangszerelt dallamos hard rock album nagyszerű muzsikusokkal és a műfaj egyik legjobb mai énekesével a mikrofonnál. Még csak tucatnak sem nevezném, mert ahhoz egyszerűen túl jó: az It's Not Right, az A Night To Remember, a Hold The Night, a Dann jegyezte Time To Call It Love vagy a Pleasure Dome bizony kábé a plafont képviselik, amit bárki kiizzadhat magából ebben a stílusban 2025-ben. Ha felül tudsz emelkedni a névhasználaton, tetszeni fog. De mivel ez az egész irányzat alig mozgat ma már valakit, a banda pedig alig koncertezik, igazából nyugodtan hívhatnák ezt a formációt bárhogy, az eredmény kábé ugyanez lenne – és akkor tényleg, még csak minimálisan sem lógna ki a lóláb.

 

Hozzászólások 

 
#3 Rapid Fire 2025-07-05 21:54
Szerintem Glenn Tipton az elmúlt 3 Judas Priest lemeznél a zenekar tagja volt.Nyilván már nem gitározik olyan jól és annyit, de ez már más kérdés.Amúgy Rambo is mondott valami olyasmit, hogy az ész a legjobb fegyver.
Idézet
 
 
#2 Asidotus 2025-07-05 18:35
korábban sosem hallgattam Giantet, nem is ismertem őket, szóval, én abszolút újonc vagyok ezen a téren.
Viszont ez az album kilökte a lejátszóból a Sign of The Wolfot!
Most úgy megy, hogy előbb a Giant, aztán pedig a farkasok következnek.
Nagyon kellemes, kulturált, ízléses hard rock, mindenkinek csak ajánlani tudom, főleg azoknak, akik nem szeretik az olyat, most majd fogják
(lehet, hogy a feketeöves AOR/Hard rock rajongóknak ez sablonos,vótmán ilyen, de aki nem az, annak ez simán lehet az a lemez, amit abból a műfajból hallgat)
Idézet
 
 
#1 Equinox 2025-07-05 10:32
Én nem vagyok feketeöves Giant rajongó, így nekem ez egy jó kis AOR album volt, amilyet az újkorban elég keveset kapok. Meg kell becsülni
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Nickelback - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. november 8.

 

Lillian Axe - Budapest, Club 202, 2012. szeptember 12.

 

Die Hard - Budapest, Diesel Klub, 2011. február 13.

 

Stratovarius - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Muse - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 15.

 

Watch My Dying - Budapest, Kultiplex, 2005. november 12.