Shock!

március 28.
csütörtök
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Geoff Tate: Kings & Thieves

Úgy gondolom, a Queensryche utolsó néhány hónapja végtelenül lehangoló volt mindenki számára, aki csak valaha is hallgatta őket. Az egykoron a gondolkodó emberek metal zenekaraként emlegetett csapat a régi szép időkben olyan überelhetetlen etalonokkal írta be magát örök időkre a műfaj történelemkönyvébe, mint a Rage For Order, az Operation: Mindcrime vagy az Empire, mára pedig sikerült magukat odáig leküzdeniük, hogy mindenkinek egy végtelenül primitív dél-amerikai köpködős akció, illetve az utóbbi években az amerikai rockszíntér legszánalmasabb divatjává vált megkettőződősdi jusson róluk először eszébe. Ez még annak fényében is bravúros teljesítmény, hogy a banda utolsó tizenöt éve amúgy is végletesen megosztotta a tábort...

megjelenés:
2012
kiadó:
InsideOut
pontszám:
5 /10

Szerinted hány pont?
( 33 Szavazat )

A még megmaradt hívek nagy részével ellentétben nem kívánom az egész balhét a bandából eltávolított Geoff Tate nyakába varrni. A vitában valóban rá osztották az összeférhetetlen diktátor szerepét, aki emellett még vállalhatatlan tahóként is viselkedett, de túl sok mindent a hangszeres szekciónak sincs kitennie az ablakba: ha valóban ennyire utálnivaló, szemét, szar arc Tate, akkor miért is mentek utána tizenöt éven át egyetlen szó nélkül, mint valami agyatlan birkanyáj? Ja, mert ez kényelmesebbnek és jövedelmezőbbnek tűnt? Így már világos... Utólag tényleg mindig baromi könnyű másra mutogatni. És ezt még az is csak módjával szépíti, hogy az első részletek alapján a Todd La Torre-féle következő Queensryche album pusztán zeneileg valószínűleg tényleg nagyon jó lesz. A hitelességnek sajnos azon az oldalon is örökre lőttek.

Tate jelen szólóalbuma akkor is megjelent volna, ha menet közben nem rúgják ki a Queensryche-ból, így nem igazán tudom megítélni, mennyit formáltak a Kings & Thieves zenei anyagán a történtek. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy ha Geoff még mindig a csapat tagja lenne (mármint a kettő közül a Michael Wiltonékat tömörítő csapaté...), meglehetősen nehezen tudnám értelmezni a kiadványt, mivel nyílegyenesen követi azt a csapásirányt, amit a modernkori Queensryche albumok kijelöltek. Vagyis itt – az előzetes ígéreteknek megfelelően – nem az énekes első, 2002-es szólólemezének stílusa dominál. Míg az az anyag egyfajta laza, többnyire riffmentes éjszakai hangulatzene volt, addig a Kings And Thieves azt hivatott megmutatni, hogyan képzeli a hard rock zenét 2012-ben a műfaj aranykorának egyik leghatalmasabb énekesegyénisége.

Megpróbálhatnék elvonatkoztatni az előzményektől, de ennek nem lenne túl sok értelme. Egyrészt Tate-ről most éppen mindenkinek a botrányos szakítás jut eszébe, vagyis senki sem fogja objektíven, csakis a zenére koncentrálva szemlélni az albumot, másrészt a legutóbbi Dedicated To Chaos lemezzel már nálam is csordultig telt a pohár. Előzőleg tényleg a végsőkig kitartottam a Queensryche mellett, de a tavalyi album már nekem is sok volt, és megcsömörlöttem az énekes által erőltetett megoldásoktól. Azért merem ezt így leírni, mert a Kings & Thieves hallatán egyértelmű: a többiek nem hazudnak, amikor Tate nyakába akarják varrni a teljes elmúlt másfél évtized rengeteget kritizált lemezeit. Ez a tizenegy dal fényesen igazolja, hogy a jellegzetes úszós-utaztatós tempókkal, javarészt melankolikus dallamokkal és poszt-grunge-os hangulatokkal, szétkent vokálokkal operáló, szemlélődős stílus tényleg Geoff sajátja. A dalokat éppen emiatt szintén nem akarnám részletesen kielemezni. Legyen elég annyi, hogy ha nem bírod a késői Queensryche produkciókat, nem is érdemes próbálkoznod ezzel az albummal, mert stílusát tekintve abszolút olyasmi, mint azok, a színvonala pedig ezen belül sajnos leginkább a Dedicated To Chaoséhoz áll közel. Vagyis egyáltalán nem meggyőző.

Mint mondtam, nem akarok felülni a Tate-re irányuló rajongói gyűlölethullámok hátára: a mai napig tartom, hogy a Queensryche az utolsó lemezt leszámítva minden egyes albumán képes volt egyfajta minőséget szállítani, még akkor is, ha nyilvánvalóan egyik modernkori lemezük sem mérhető az aranykor mesterműveihez. A Kings & Thieves viszont ezt tekintetbe véve is a léc alatt marad, és – itt jön be a képbe a gyarló emberi tényező... – a történtek fényében nincs is különösebb kedvem unos-untalan magamra erőltetni, jóra hallgatni. Akadnak az albumon tetszetős ötletek a Take A Bullet faék egyszerűségű, de mégis működőképes alaptémáitól kezdve az In The Dirt többkörös gitárszólóján át a Tomorrow füstös bluesáig, a hangszerelés finom és igényes, és nyilván Geoff sem az X-Faktor aktuális szériájába kívánkozó színvonalon énekel. De összességében megnézném azt a kitartó 'ryche'n'rollert, aki innentől fogva napi rendszerességgel hallgatja majd az egzaltált énekes friss dalait...

 

Hozzászólások 

 
+2 #5 bogar 2012-11-25 11:30
Nálam az a helyzet, hogy egy méretes QR logo van a vállamra tetoválva. Imádom a régi lemezeket, de eljutottak odáig, hogy ezt a lemezt még ingyen letölteni sincs kedvem, de a másik fél albumáért sem fogom rátörni a lemezboltosra az ajtót. Sajnos!
Idézet
 
 
+8 #4 csekeferi 2012-11-23 13:15
Sok példa van arra, hogy a zenét éppúgy érlelni kell, mint egy jó bort. Geoff Tate alapanyagából viszont soha nem lesz kaliforniai Cabernet-Sauvignon...:)
Idézet
 
 
+4 #3 theli 2012-11-22 19:35
Lehet, hogy bennem van a hiba , de nem tudtam végighallgatni.
Idézet
 
 
+10 #2 Chris92 2012-11-22 16:40
Nem vártam a 21. század Empire-ét, de ez kérem ugyanaz a halálgyenge, szürke, ötlettelen és élvezhetetlen hard rock kliséposvány mint, ami az elmúlt 15 évben a QR-t és azon belül is a Q2K-t és a Dedicated to Chaos-t jellemezte. Tehát még minimális keményebb karcosabb fogózkodok sincsenek, Tate hangja is annyira lélek nélküli mint a dalok. Jöjjön csak a Todd LaTorre féle próbálkozás mert Geoff hitelességének (és valszeg a karrierjének is) végleg lőttek, plusz elég volt egyszer meghallgatnom ezt a valamit, hogy utána napokig a klasszikus éra anyagaival kellett kiöblítenem az ízét.

2/10
Idézet
 
 
+7 #1 dream.robi 2012-11-22 16:31
1-et értek!Sajnos nagyon gyenge lett a lemez.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Volbeat - Budapest, PeCsa Music Hall, 2013. június 18.

 

Helstar - Budapest, Club 202, 2012. szeptember 12.

 

Riverside - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 6.

 

Megadeth - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. április 8.

 

After All - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Wisdom - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.