Shock!

június 17.
kedd
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Billy Idol: Dream Into It

billyidol_cHiába énekli a Wildside című friss dalban Billy Idol, ráadásul Joan Jett támogatásával, hogy „Riding in the fast lane, baby / I'm not slowing down, down, down", kábé a száguldás az utolsó, ami a Dream Into It hallatán az ember eszébe jut. Viszont, ha úgy vesszük, a lemez már a címével sem árul zsákbamacskát, ugyanis sokkal inkább egyfajta melankolikus, néhol álomszerű, a múltba révedő, önelemezgető tónus jellemzi a hangulatot. Nézőpont és ízlés kérdése, ki hogy áll ehhez – a torz vicsorok és gigantikus rockpózok királya idén már a hetvenet tölti majd, szóval meglepőnek semmiképp nem nevezném. De annyira nagyon szórakoztatónak sem.

Kicsit persze lehet, hogy csapdába sétáltam ezzel a lemezzel, mivel elsőként a Still Dancing dalt hallottam róla, és egyből el is kapott a lelkesedés. Hiába írta ugyanis ebben újra Billy barátunk teljesen egyértelműen a Rebel Yellt, ez a húzós, ütős rocktéma a maga békebeliségével együtt is azonnal talpra állítja az embert. Van benne stenk, a szöveg is teljesen önazonos ettől a hetedik iksz felé vándorló, de azért még ma is energikus faszitól, és ugyan el bírnék benne viselni egy villantósabb, kifejtősebb gitárszólót Steve Stevenstől, elfogadom, hogy 2025-ben már nem erről szól a világ egy ilyen típusú albumon. Viszont – és itt jön a lényeg – ez a dal utolsóként szerepel a lemezen, és addig kis túlzással csak ringatózunk, elmélkedünk, táncikálunk, miközben nem történik semmi komoly...

megjelenés:
2025
kiadó:
Dark Horse / BMG
pontszám:
6 /10

Szerinted hány pont?
( 24 Szavazat )

Voltaképpen már a címadóval is meglehetősen punnyadtan indul az album, az efféle lagymatag megközelítés nekem kezdésként alapból mindig fura, de nyilván koncepcióról van szó. Akkor már a 77 jóval energikusabb, bár nem hallgathatom el: az érzésvilág itt nem csak a vendégként felbukkanó Avril Lavigne miatt ölt 21. századi deszkás-plázapunkos jelleget, hanem alapból is. A hangulatosan múltidéző szöveggel („Here come The Teddy Boys and the skins / I can see them walking up on the bridge / No, it's not a fair fight, it never is / But you better swing and you better not miss") nekem ez bejön, bár nem különösebben szofisztikált darab. Az old school punk London témája a Too Much Funban is visszaköszön, a hangszerelés modern, de a dallamok hagyományosak, ez is elég kellemes. Bár annál mondjuk nem több.

Az említett melankolikusabb témák közül az Alison Mosshearttal megerősített John Wayne a legkerekebb szerzemény, ez mindenképpen ütősebb, mint például a bevezetőben említett Wildside. Bár mondjuk nem tagadom, Joan Jettet és a komplett Runaways-bagázst személy szerint nagyon nehezen tolerálom, szóval nem vagyok elfogulatlan szemlélő. Ha Stevens gitárszólója nem csupán jelzésszerű lenne, biztosan sokat segítene a dalon. A Gimme The Weight pozitív, emelkedettebb bridge/refrén kombója akkor már meggyőzőbb, bár óvakodnék a túl erős jelzőktől. A People I Love kissé bugyuta, iskolás tingli-tanglija, illetve a gospeles kezdésű, de aztán sima giccsbe átforduló Hero meg simán nem működik. A kissé plasztik, digitális hangzás a mai korszellemet tükrözi, példának okáért Josh Freese dobol az anyag javán, de ezt ember meg nem mondaná. Mint említettem, Stevens szerepe is fájóan visszafogott, mégiscsak önálló márkanévről van szó Mr. Whiplash Smile mellett és nélküle is, ehhez képest alig-alig domborítják ki.

Érdekes a személyes viszonyom Billy Idollal. Annak idején, a '80-as években gyerekként vajmi keveset tudtam róla azt leszámítva, hogy mindenhol láttam a fejét, és rettentően ellenszenvesnek, irritálónak találtam az említett torz vicsorokat meg gigantikus rockpózokat. Bőven elmúlt már a mester fénykora, mire rádöbbentem: azokon a korabeli lemezeken igazából marha jó dalok és tényleges slágerek egész garmadája sorakozik. Szóval erősen késleltetetten ébredtem rá Billy munkásságára, de azóta jóban vagyunk. Úgyhogy örültem volna, ha jobban tudom szeretni ezt a lemezt – így inkább csak olyan elszólogat-a-háttérben-de-egy-idő-után-idegesíteni-kezd érzésem van miatta. De zenének zene (értsd: ezeket a nótákat értő kezek csiszolták szép kerekre), hitelesnek hiteles, a Still Dancing meg tartósan is megmarad majd az autós lejátszási listáimon. Szóval, hogy mást ne mondjak, az újkorszakos Bon Jovi-albumoknál például simán jobb ez az anyag, de nem hiszem, hogy bármilyen koordinátarendszerben is ennek kellene mércéül szolgálnia...

Lemezként hatosnál többet nem látok indokoltnak, de a júliusi koncert ettől függetlenül is nagyon várós.

 

Hozzászólások 

 
#12 Levus 2025-06-06 13:45
Eléggé be öregedett a mester. A whiplash smile a csúcs lemeze semmi kétség attól minden nagyon messze van.
Idézet
 
 
#11 Draveczki-Ury Ádám 2025-06-06 08:57
Idézet - Eugen:
Kár, mert hát "[m]int azt mindenki megszokhatta, Klasszikushock rovatunkban a közmegegyezéses alapművek és a kultikus favoritok mellett időről időre előveszünk olyan lemezeket is, amelyek nemhogy nem számítanak közös nevezőnek, hanem kifejezetten megosztó jellegűek."

:-)
:-(

Az van, hogy én sajnos nem szeretem annyira a Cyberpunkot, még azzal együtt sem, hogy egyébként sok tekintetben megelőzte a korát.
Idézet
 
 
#10 Martin 2025-06-05 23:52
Én totál megértem hogy Steve már inkább csak prüntyög mint szétgitározza a lemezt.
A fickó 66 éves, fiatalkorában már bőven szétszólózta az agyát (nem is annyira Billy mellett, inkább a különböző projectjeiben), azóta már túl van a kötelező akusztikus lemezen és még úgy emlékszem egy flamenco stílusút is összehozott egyszer.
Pár évvel ezelőtt olvastam vele egy interjút (amit nyilván pont Danev György készített - legenda vagy :D ) amiben úgy rémlik meg is említette hogy az akusztikus gitárt és a különböző flamenco gitárjait többet nyúzza mint az elektromost. Idősebb lett, ráadásul neki aztán tényleg tök stresszmentes, nyugis az élete így számomra érthető hogy a lazulósabb dolgokkal jobban el van most már. Én ennek tudom be azt hogy évek óta egy klasszikus értelemben vett normális gitárszólót nem hallottunk tőle, inkább csak amolyan mintákat, stílusgyakorlat okat.
(A Billy Morrison lemezen is vendégeskedett ugyebár, ami zeneileg keményebb ennél az albumnál de ott sem volt különösebben markáns a jelenléte.)
Idézet
 
 
#9 Stuck Mojo 2025-06-05 23:38
Sziasztok,

Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy Billy Idol új albumáról írtatok – tényleg örömmel olvastam. Nemrég hallgattam végig én is, és teljesen egyetértek a véleményekkel. Ez a lemez talán nem korszakalkotó, de messze nem is gyengébb annál. Szerintem örülhetünk annak, hogy Billy Idol még mindig ilyen színvonalon énekel, és hogy Steve Stevens továbbra is ilyen kiválóan gitározik.

Steve Stevensről:
Akinek nem tetszik, ahogy Steve szerepel Billy Idol lemezein, az nyugodtan hallgassa meg a Top Gun filmzenét vagy az Atomic Playboys albumot. Utóbbinak nem lett folytatása, mert ő maga nem akarta.

Billy Idolról:
Számomra a Devil’s Playground album volt az első igazi "bemutatkozás", különösen a Scream című dallal. Azóta is folyamatosan minőségi munkákat tett le az asztalra. Meghallgattam a korábbi és későbbi albumait is, köztük az EP-ket is. Sőt, szerintem a Cyberpunk lemez is óriási!

Összességében inkább örülnünk kellene annak, hogy egy ilyen korszakalkotó művész még mindig képes ilyen albumot letenni az asztalra.
Idézet
 
 
#8 veszi59 2025-06-05 19:22
Ez egy kellemes soft rock lemez,nem több,de annak nagyon jó!
Idézet
 
 
#7 Venom.ádi 2025-06-05 18:31
Anélkül, hogy bármit is elvennék a zenészeitől, azért számomra elsősorban Stevensről szól a Billy Idol. Néha legalábbis az jutott eszembe a régi számai kapcsán is, hogy vajon érdekelnének-e, ha nem az gitározna itt, aki? Merthogy a csávó félelmetesen jó, és sokáig alig hallottam, hogy bárki is hivatkozna rá.
Idézet
 
 
#6 mcsrock 2025-06-05 18:18
Az előttem szólókkal és a kritikával sajnos részben egyetértek.Ugyanis szerintem is unalmas,öreges az új album.6 pontnál nem érdemel többet A hangzása,hangsz erelése meg túl popos, hiányzik az energia,a lendület.Hatalmas csalódás nekem,főleg annak fényében,hogy az előző két lemeze a Devil's Playground és a Kings and Queens of the Underground a megjelenésük idején számomra az év lemezei voltak.Azok tényleg nagyon ütősek voltak.Sőt még a legutóbbi két EP is sokkal jobb volt ennél.Pedig a Still Dancing miatt én is nagyon vártam ezt a lemezt.Ennek ellenére továbbra is bírom a zenei világát és várom a budapesti koncertet,mert ott a régi klasszikus dalokat is el fogja énekelni az újak mellett.Egyébként a kor önmagában csak egy szám,mert a Deep Purple tavalyi lemeze például nagyon ütős,változatos ,energikus lett ,pedig ott már bőven 70 év feletti zenészek játszanak Simon Mcbride kivételével.Szóval nem feltétlenül az életkor határozza meg a zenei kreativitást.
Idézet
 
 
#5 Eugen 2025-06-05 12:58
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Idézet - Eugen:
Cyberpunk rulez. Lesz róla klasszikushock?

Majd inkább valamelyik régebbiről szerintem.


Kár, mert hát "[m]int azt mindenki megszokhatta, Klasszikushock rovatunkban a közmegegyezéses alapművek és a kultikus favoritok mellett időről időre előveszünk olyan lemezeket is, amelyek nemhogy nem számítanak közös nevezőnek, hanem kifejezetten megosztó jellegűek."

:-)
:-(
Idézet
 
 
#4 cápaidomár 2025-06-05 12:52
A Cyberpunkról szívesen olvasnék én is.
Idézet
 
 
#3 Draveczki-Ury Ádám 2025-06-05 11:33
Idézet - Eugen:
Cyberpunk rulez. Lesz róla klasszikushock?

Majd inkább valamelyik régebbiről szerintem.
Idézet
 
 
#2 Eugen 2025-06-05 11:20
Cyberpunk rulez. Lesz róla klasszikushock?
Idézet
 
 
#1 nikfisz 2025-06-05 08:54
Öreges és unalmas.Szóval Delete a lemez....2006-ban a megboldogult Pecsába kurv@ jó bulit nyomtak. A mostani erőltetett előadásokat látva, nagyon Nem várós a júliusi koncert.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

The Treatment - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Anneke Van Giersbergen - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Depeche Mode - Budapest, Puskás Ferenc Stadion, 2013. május 21.

 

Motörhead - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Pain of Salvation - Budapest, A38, 2010. október 24.

 

Wackor - Budapest, Süss Fel Nap, 2006. április 25.