Shock!

december 13.
szombat
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Orbit Culture: Death Above Life

orbitculture_cAz Orbit Culture a legdurvábban pörgő, legkurrensebb nevek egyike jelenleg a színtéren, és elég komoly esélyük mutatkozik rá, hogy mire lefut az új, sorrendben ötödik album ciklusa, már egy ligával feljebb jegyezzék őket. Méghozzá megérdemelten: a svédek nyílegyenesen, kilengések nélkül haladnak előre a korábbi mezsgyén, mostanra tényleg véglegesen összeállt náluk a kép, a hozzávalók teljesen organikus eleggyé főttek. Vagyis a banda simán és azonnal beazonosítható, amint megszólalnak, és ezt helyből díjazni kell, ráadásul hallhatóan igyekeznek egyre kerekebb dalokat írni. Saját hangzás pipa, dalszerzési képesség pipa, tudatos építkezés pipa – úgyhogy a fokozatosan növekvő sikereket sem kell nagyon magyarázni.

A magam részéről nem érzem teljesen találónak a csapattal kapcsolatban össze-vissza hajigált melo-death és dallamos death metal jelzőket, mert kicsit félreviszi a dolgokat. Kétségtelenül ebből a vonalból is rejlik bennük egy hatalmas kanálnyi, de hosszasan sorolhatnám még, kiket érzek hasonlóan meghatározó hatásnak. A zene apokaliptikus-disztopikus epikussága, mindent elborító töménysége például egyértelműen a Gojirával rokon, de nyilvánvalóan elég rendesen magukba szívták Devin Townsend, a Meshuggah vagy a Fear Factory munkásságát is. A vastag elektronikus effektszőnyeg, a sok filmzenés hatású, szintis díszítés pedig olyanokkal állítható párhuzamba, mint a Soilwork, netán az elfeledettebb bandák közül a Raunchy vagy a Mnemic. Niklas Karlsson dallamos énektémáinál meg nyilvánvalóan megkerülhetetlen a Metallica és James Hetfield befolyása. A fentiek a mai napig mind-mind tisztán kihallhatóan ott rejlenek a muzsikában, de ahogy írtam, az Orbit Culture ma már saját jogán is remekül felismerhető.

megjelenés:
2025
kiadó:
Century Media
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 16 Szavazat )

Mint a többség, én is a legutóbbi, bő két évvel ezelőtti Descentben mélyedtem el tőlük először úgy igazán, de visszaásva elég gyorsan kiderült számomra, hogy Niklasék valójában az elejétől fogva kiérlelt koncepcióval rendelkeztek, és ezt csiszolgatták tovább lemezről lemezre. A Death Above Life ennek megfelelően a következő lépcsőfokot jelenti. Még grandiózusabb, még monolitikusabb az egész, ugyanakkor úgy sikerült minden eddigi munkájuknál könnyebben befogadhatóvá, hallgathatóbbá tenniük, hogy semennyit sem csorbult közben a súlyos él. Karlsson ráadásul jobban énekel, mint valaha, és Richard Hansson szólói is mind nagyon ott vannak a szeren (bár számos honfitársukkal összehasonlítva az Orbit Culture azért nem egy virgázós banda).

Az ismerkedés kezdeti fázisaiban persze még így is roppant sűrű a műsor (az 53 perces játékidő a mai sztenderdek közepette ráadásul kifejezetten hosszúnak is számít), de három-négy hallgatás után szépen a helyükre kerülnek a részletek, és azon kapod magad, hogy dudorászod magadban a dalokat. A kiválóan megformált refrénnel ellátott Inside The Waves például mindenképpen csúcspont, ám hasonlóan meggyőző a zajozós-groove-os alapokra épített, egyszerre üvöltős és dallamos kórusú The Tales Of War vagy a hetfieldes dallamok mellett blastbeates zúzdát is rejtő, nagyívű Hydra is. Elég markánsan elkülönülnek egymástól az olyan durvább tételek is, mint a kalapáló Bloodhound vagy a mocsártaposósan menetelős, kíméletlen címadó.

Nem szeretném ugyanakkor véka alá rejteni, hogy hiába baromi jó a lemez, azért még így sem érzem teljesen százszázalékosnak. Egyrészt egyes számokat, ha nem is vészes mértékben, de egyértelműen túlhúznak, és lemezszerkesztési szempontól sem veszi ki jól magát, hogy erre mindjárt az Inferna nyitány szolgáltatja a legeklatánsabb példát. Tök jó, meg is alapozza a hangulatot, de egyszerűen nincs benne ennyi, másfél percet simán húzhattak volna a csaknem hétből. Aztán nyilván tudatos húzás, de feltűnő, hogy menet közben szemernyi pihenőt sem hagynak, és csak a záró The Path I Walknál lehet valamennyire fellélegezni. Már amennyire a nóta borongós-bús hangulata lehetővé teszi... Ezt viszont valahogy nem sikerült kifuttatni arra a katartikus csúcspontra, mint várnád, csak úgy simán, egyik pillanatról a másikra véget ér vele a lemez. A trillázó, leplezetlenül az Amon Amarthot idéző gitárdallamokkal, együtténeklős kórusokkal megpakolt The Storm pedig amellett, hogy egyértelműen a legkevésbé meggyőző tétel a lemezen, szerintem hangulatilag is erősen kilóg a Death Above Life-ról.

Összességében persze így is vastagon pozitív a mérleg, simán ott van az év csúcsteljesítményei között ez a lemez a súlyos durvulatok körében. Ha eddig kimaradtak volna, ismerkedj meg a csapattal, sokat fogod hallani a nevüket a következő években.

Az Orbit Culture 2026. november 2-án a Barba Negrában koncertezik az Amon Amarth és a Soilwork társaságában. Részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
#6 GTJV82 2025-12-02 13:20
Mást nem is tudom hozzáfűzni, kevesebb kritikát vártam jobban az idei évből. Még az In Mourning albummal kapcsolatban lenne kérdésem, hogy arról esetleg várható hasonló iromány?
Szintén zseniális.

In Mourning és Omnium Gatherum páros bőven elférne, 2 nagyszerű album, de sajnos egyikről sem nagyon szoktak errefelé írni....
Idézet
 
 
#5 GyurMaGyuri 2025-11-28 20:53
Ma sokadik próba után végre barátok lettünk a Soilworkkel, az Orbit Culture-nek is adok egy esélyt, aztán ha ez is betalál, jövőre tali a koncerten!
Idézet
 
 
#4 ProgFan 2025-11-28 17:05
Ők a következő Gojira/Mastodon ha így folytatják.
Nem azt mondom spanyolviasz, amit csinálnak, de üde színfolt.
Én is a Descent hype miatt találtam rájuk, és abszolút nem ok nélkül van körülöttük ez a nagy felhajtás.
A kritikával pedig maximálisan egyetértek, nekem is totál a Soilwork ugrik be róluk, és várom is a jövő év koncertjét.(csomag egyenes zseniális, év koncertje gyanus)

Mást nem is tudom hozzáfűzni, kevesebb kritikát vártam jobban az idei évből. Még az In Mourning albummal kapcsolatban lenne kérdésem, hogy arról esetleg várható hasonló iromány?
Szintén zseniális.
Idézet
 
 
#3 BB 2025-11-28 11:40
A Mnemices srácok imádkozó sáska-pózba vágták volna magukat, ha akár csak egy fele olyan jó dalt is sikerül írni a komplett karrierjük alatt, mint pl a Flight of the Fireflies az előző stuffról.
Idézet
 
 
#2 Edward_Richtofen 2025-11-28 11:01
Elkezdtem írni egy kommentet, aztán átkattoltam a Descent kritikára, és rájöttem, h erről gyakorlatilag ugyanazt gondolom.

Persze lehet csak én találom mostanában meg másfajta zenékben a flowt, és ezért érzem ezt az albumot is kicsit műanyagnak és túltoltnak. Fogok is még vele próbálkozni, de hasonlót éreztem a tavalyi Swallow the Sun-nál is, és arról sem változott azóta a véleményem.

Amúgy vicces mód nekem pont a The Storm tetszik a legjobban. :D
Idézet
 
 
#1 moonshield 2025-11-28 10:21
Köszi az ajánlót, kiválló napindító zene. Én a szalámis szendvicsemet ettem meg reggelire, az Orbit Culture pedig engem…
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Within Temptation - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Roger Waters - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. június 22.

 

Voivod - Budapest, Club 202, 2011. május 11.

 

Accept - Budapest, Club 202, 2011. február 2.

 

Helloween - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Watch My Dying - Gödöllő, Trafó, 2003. május 23.