Shock!

július 06.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Premier: hallgasd meg Jónás Tamás új lemezét!

A Shock! hasábjain hallgatható meg először Jónás Tamás új kiadványa. Az Autumn a korábban megkezdett The Four Seasons sorozat harmadik része, amely négy tételt tartalmaz a gitárostól, és az ősz hangulatait és fázisait mutatja be a kora őszi verőfényes napoktól kezdve az utolsó levél lehullásáig.

1111jt3

Június 28-án, vasárnap délután 5 órakor jelenik meg Jónás Tamás új albuma, a The Four Seasons sorozat harmadik. része, az Autumn. A tételek címe: The Golden Times, Like Mixing Colors, Dance Of Leaves, On The Edge.

„Mivel az anyag a korábban megkezdett konceptalbum-sorozat, a Spring és a Summer folytatása, ezért számos formai és tartalmi trükköt alkalmaztam, hogy a három EP – és a leendő Winter album – egységes és kerek egészet alkothasson", mondja a premier kapcsán Tamás. „Természetesen a formai trükkök az egyszerűbbek. Először is, a számcímek mindig annyi szóból állnak, ahányadik évszakról van szó. A Tavasz tehát egyszavas címekből állt, a Nyár kétszavasakból, és most az Ősz háromszavas dalcímeket kapott, amely az angol nyelv sajátosságai miatt nem volt nehéz feladat. És persze a szavak számától függetlenül mindig egy-egy képet, fogalmat találtam ki az összes évszakos dalhoz, például a tavasz ébredését (legelső szám), vagy a nyári vihart (a Summer harmadik száma). Folytatva a formai hasonlóságokat, mindegyik évszak lemezborítójának közepén egy-egy kerek mérőműszer van. Tavasz: élet indulása, ébredés, tehát régi óra, világtérképpel. Nyár: szabadság, utazás, tehát iránytű. Ősz: változás, elcsendesés, tehát barométer/hőmérő. És évszakról évszakra egyre modernebb dizájn, és a műszer egyre komplexebb dolgot mér. A Tél esetén még nem árulom el a műszer jellegét, de aki a cikk alatt helyesen tippel, annak egy zenei meglepetést küldök e-mailben."

jonastamas_c„A tartalmi, azaz zenei eszközök jelentik az igazi keretet a sorozathoz", teszi hozzá a gitáros. „Több síkon is játszani lehet, és ez a játékosság az egyik legfontosabb tényező. Például minden évszak második számának a legvége Vivaldi híres Négy Évszak sorozatának aktuális részét idézi fel, mégpedig az adott Vivaldi-mű legikonikusabb zenei motívumát. Sergey Boykov, a zseniális billentyűs – aki alapvetően progmetálban utazik, viszont a The Four Seasons albumain arra kértem, hogy mindig klasszikus zongoraszólót játsszon – minden évszaknál egyre hamarabb jelentkezik: a Tavaszban a negyedik számban szólózott, a Nyárban a harmadik számnál játszott, most az Ősznél pedig a második számban szerepel a zongorajátéka. Mindegyik évszaknak van egy fő zenei motívuma, amely az adott EP-n mindig visszatér. A Tavasz esetén még ritmus-inverziót is használtam, tehát a ritmika megfordult egy helyen. Az Ősz motívuma hasonló hangközökkel indul, mint a Nyár fődallama, csak utána másfelé vezetem tovább. Ennek az az oka, hogy e két évszak szerintem összetartozik, mindketten a hazánkban öt-hat hónapos (enyhe és hómentes) telet ellensúlyozza. Van még sok érdekesség, ezekről majd legközelebb itt, valamint a GSFanatic gitár-rovatában hamarosan induló Ősz tananyag-sorozatban olvashattok."

 

Hozzászólások 

 
#3 Jónás Tamás 2020-06-29 10:36
Köszönöm, hogy megírtad a gondolataidat, és külön köszönet, hogy már a megjelenés napján többször meghallgattad az Őszt! Azt hiszem, hogy értem, mire gondolsz, persze mindenkiben teljesen egyéni módon játszódik le a dolog. Amikor íródtak a számok, akkor magától kanyarodott erre a zene: az őszből a természet fokozatos lassulása és a belső csend növekedése kezdett kialakulni. Ezt sosem előre döntöm el, hanem megpróbálok a zene alakulásával együtt haladni. Például nem hittem volna, hogy kimondott gitárszóló csak 1-2 alkalommal lesz majd, de egyszerűen az adott helyre nem az kínálkozott. A hangzást minden új albumnál igyekszem még tovább alakítani, zenei értelemben is és hangtechnikai értelemben is. Érződik minden mondatodban, hogy értő figyelemmel és nyitottsággal hallgattad a zenét, és ezt külön is nagyra értékelem. Remélem, a Télben majd még inkább benne lesznek azok a tényezők, amelyek nagyon meg tudnak szólítani, rajta leszek a dolgon. Köszönöm még egyszer!:)
Idézet
 
 
#2 Adam 2020-06-28 21:01
Nem adta magát könnyen ez az EP - már a Nyár sem annyira mint a Tavasz, de végül úgy érzem három-négy meghallgatás után beérett annyira, hogy írjak róla. Nagyra értékelem azt a zenei alázatot, amit Tamás tanúsít és amivel alárendeli a technikát a koncepciónak. Látszik, hogy jól kitalált EP amibe rengeteg időt fektethettek, ugyanakkor itt is ugyan az a bajom mint a Nyár esetén: steril. Nem nagyon tudom más szavakkal leírni. Én nem sok gitárlemezt hallgatok, mert nekem rém unalmasak, de Tamás mindig üdítő kivétel volt és megnyugodtam, hogy most sincs mitől tartanom. Ugyan nem mindegy, hogy milyen hangulatban ülök le meghallgatni az EP-t, de azzal együtt, hogy energiát fektetek a lemezbe azzal, hogy aktívan figyelek (nem mint zenész, mert az sajnos nem vagyok) valami katarzist várok, ami néha már-már karnyújtásnyira tűnik, de végül nem jön el. Nem biztos, hogy ennek a lemeznek úgy kell felépülnie, mint egy szimfóniának, ami elvisz egy érzelmi hullámvasútra, de többre vágyok mint kellemes háttérzene. És itt jön be a sterilitás. Lehet, hogy ez a gitárzenék sajátja, de a hangzással nem vagyok kibékülve. Sokat gondolkodtam, hogy hogyan kéne egy ilyen lemeznek szólnia, de nem tudom. Azt tudom, hogy szerintem nem így. Valami hiányzik, ami képes megragadni - talán a dinamika, mint vesszőparipám? Talán... Mindenesetre félreértés ne essék, ez szerintem egy nagyon jó és igényes EP, ami szervesen illeszkedik a korábbi lemezekhez, nagyon jól eltalált pillanatokkal, de a tűzijáték a végén elmarad. És ha jobban belegondolok, talán az Ősznek nem is kell...
Idézet
 
 
#1 Jónás Tamás 2020-06-28 17:07
Köszöntök mindenkit, aki itt van a Shockmagazin oldalán, és velünk közösen hallgatja az új albumot! Minden kérdést, hozzászólást örömmel fogadok, itt leszek én is élőben. (Felszerelésről , zeneírásról, felhasznált gitárokról (ez könnyű, mert egyetlen gitárt használtam, amely rendkívül sokféle hangzásra képes), vagy bármilyen egyéb zenei témáról.)
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

The Winery Dogs - Budapest, Barba Negra Music Club, 2016. február 17.

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Queensryche - Budapest, Club 202, 2013. október 23.

 

Orphaned Land - Budapest, Club 202, 2013. október 4.

 

Heathen - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Orphaned Land - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 21.