Shock!

április 29.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Frostbite Orckings: The Orcish Eclipse

frostbiteorckings_cÚttörő vállalkozásról beszélünk, egy szempontból legalábbis mindenképpen: a Van Canto agytrösztje, Stefan Schmidt által grundolt Frostbite Orckings szimbolikus értelemben garantáltan sokak megtestesült rémálma, lévén ez az első olyan metállemez, amit bevallottan, teljes egészében mesterséges intelligencia segítségével, hús-vér zenészek nélkül raktak össze, aztán odaállt mögé a műfaj egyik vezető kiadója. Vagyis nemcsak a borítót meg az animált klipeket, de a decemberben megjelent The Orcish Eclipse-en hallható dalokat is az AI formálta ki, nyilván a civilben az e szektorban gályázó Schmidt által legyártott saját mintákból. Vagyis természetesen nem mások riffjeit, megoldásait szintetizálták.

A fentiekből következő, szinte kötelező, luddita kocsmai moralizálgatást szeretném megspórolni – a technikai fejlődés természetes dolog, és magától értetődően nem attól érkezik el hirtelen a Terminátor, hogy a ChatGPT meg a Midjourney villámsebes felfutása, köztudatba robbanása miatt hirtelen Lenke néni és Taki bácsi is ráébredt az ipar legkülönbözőbb területein évtizedek óta zajló folyamatok létére. A Frostbite Orckings ilyen szempontból első fecske, és lehet, hogy ebből ebben a formában még nem lesz nagy durranás, de a VR-dolgok fejlődésével párhuzamosan ostobaság lenne olyat állítani, hogy nincs ebben az egész vonalban bőven növekedési potenciál meg üzleti lehetőség. A szellem ezzel a legkonzervatívabb zenei műfajban is hivatalosan kiszabadult a palackból.

megjelenés:
2023
kiadó:
Napalm
pontszám:
6 /10

Szerinted hány pont?
( 18 Szavazat )

Nem véletlenül írok legkonzervatívabb műfajt, hiszen erősen véleményes, 2024-ben mennyire piacképes az elkészült termék egy olyan stílusban, ahol sokan még ma is nemhogy a mesterséges intelligenciára, de a koncerteken szóló gépi mankóvokálokra, az elektronikus effektekre, a programozott dobokra, sőt, akár a szintetizátor alkalmazására is aljas szentségtörésként és árulásként tekintenek. Ettől még természetesen a szakma vígan él a technikai könnyítésekkel, maximum letagadja, a rajongók meg úgy tesznek, mintha nem gubbasztana ott a szoba közepén a nagy, dagadt elefánt. Biztos ennek a hozzáállásnak is van valami értelme, bár nekem még nem sikerült megfejtenem, mi az.

És hogy milyen is a Frostbite Orckings? Valahol szomorú ezt mondani, de ha nem tudom, amit tudok, igazából magamtól nem feltétlenül mondtam volna meg, hogy ez egy AI-generált lemez. Ez pedig sajnos nem azt mutatja, hogy Schmidt korszakos zseni – mert nem az –, hanem a műfaj jelenlegi állapotáról állít ki meglehetősen szomorú bizonyítványt. A warcraftes-warhammeres kiber-orkkirályok muzsikája összességében leginkább talán bömbölős-zúzós, de dallamos viking metálként jellemezhető: digitálisabb, modernebb megszólalású, mint mondjuk az Amon Amarth, de stílusában leginkább ezen a csapásvonalon mozog, itt-ott szimfo-színezésekkel, filmzenés bombaszttal, máshol sörlocsoló germán fesztiválokra kívánkozó, csűrdöngölős-nagyívű-ragadós kórusokkal. Önmagában nincs benne semmi különösebben érdekes vagy egyedi, totál középutas az egész – pont olyan, mint amikor egy hús-vér zenészekből álló német, svéd, svájci, osztrák, görög satöbbi banda vegyíti össze az európai metálpiacon épp kelendő tutiságokat, aztán hadd szóljon. És ha kellően látványosan pózolnak ehhez a promóciós fotókon, netán kitalálnak hozzá valami érdekesebb imázst, bőven benne van a pakliban, hogy a közönség rá is harap, aztán a következő szezonban már turnén találják magukat a Sabaton, a Powerwolf, az említett Amon Amarth vagy az Arch Enemy egyik vendégeként.

Nos, a Frostbite Orckingset borítékolhatóan ugyanazok fogják majd a leghangosabban köpködni, akik totálisan ugyanezeket a dalokat keblükre ölelnék négy marcona, szakállas északi harcos meg egy filigrán billentyűs-vagy-basszusgitáros-vagy-akármilyen-hangszeres lány előadásában. A zenét ugyanakkor ezzel együtt sem mondanám hallgathatatlannak, az Orcs Don't Cry, a We Navigate vagy a Feel The Night ráadásul kifejezetten gyorsan beülnek a fülbe. Ugyan a szoftveres intelligencia gitárszólókat nem álmodott a muzsikába, voltaképpen ez egy „így játszotok ti"-típusú anyag lett. Nagyon banális, nagyon középutas, de ismétlem: rengeteg, a mai színtéren sikerrel működő, a Nuclear Blast, a Napalm, a Century Media és társai istállójában dolgozó valódi csapat saját kútfőből sem jobb ennél, Alessandro Del Vecchio meg a Frontiers könnyedebb vonalon futószalagszállított projektjeiről már nem is beszélve. Biztosak lehetünk benne, hogy ott semmilyen szinten nem vonják be a folyamatokba az AI-t akár abban az értelemben is, mint itt Schmidt? Különösebben nem érdekel a dolog, de az elkészült művek színvonala alapján nem mernék egyértelmű nemmel felelni a kérdésre.

Most tehát itt van nekünk a The Orcish Eclipse. Semmilyen tekintetben nem kiemelkedő, de mint írtam, távolról sem hallgathatatlan, és akár tetszik ez valakinek, akár nem, a maga kategóriájában első versenyző. De korántsem az utolsó. Tessék szépen belenyugodni, hogy innentől fogva, különböző formákban és permutációkban, más körítéssel, netán valódi zenekarok munkáiba injektálva bőven kapunk majd még ilyesmit. És biztos vagyok benne, hogy azok között már lesznek az egérszürke átlagnál jobbak is.

 

Hozzászólások 

 
#12 hegyi 2024-02-06 13:27
Szerintem ez egy kísérlet, egy technológiai demó.
Azért csinálta a szerző, hogy megmutassa, mit tud a technológia.
Annak idején a Doom videójáték is azért készült, hogy eladják vele a grafikus motort más fejlesztőknek, aztán mi lett belőle, egy egész műfaj a játékiparban.

Az inkább az elgondolkodtató , hogy hova fog ez kifutni 4-5-6 év múlva, ha folyamatosan fejlődik a technológia. Mondjuk valaki otthon összebarkácsol egy új Metallica lemezt ami kenterbe veri a Master of Pupeptset például.

Amikor 93-ban moziba ment a Jurassic Park, mindenki azt mondta, hogy ez a mozi halála, mert a CGI majd helyettesíti a filmkészítés korábbi eszközeit. Ma már nincs film CGI nélkül.
Lehet, hogy nem lesz zene 10 év múlva AI nélkül. Ki tudja?
Sajnos.
Idézet
 
 
#11 ember 2024-02-06 12:19
A zene nyilván nem egy nagy eresztés. Én mondjuk nem vagyok ennek a stílusnak nagy rajongója, emiatt pl. nálam a háttérben simán elprüntyög anélkül, hogy gyanút fognék. De ugyanennyire tűnnek egyedinek számomra azok a zenekarok, akiknél ugyanez a szörnyes-orkos-vérfarkasos körítés van, hasonlóan - a hörgés ellenére - dallamos, ragadós, faék egyszerű dalokkal.
A téma viszont nagyon érdekel, egyszerre vonz és taszít, de gondolom, az évek alatt majd csak kialakul, hogy hová fut ki az AI-zene. Én azt gyanítom, hogy ezeket a furószalag-metal,-rock-latin-pop stb zenéket simán verni fogja, igazán megkapó, érzelmes zenére (akár gitárszóló szinjén) viszont nem lesz képes. Aztán, ki tudja....
Nemrég hallgattam egy interjút egy filmzene-szerzővel, és az AI kapcsán megjegyezte: ne legyünk álszentek, Hans Zimmer pl. 250 emberrel dolgozik, ebből 50-60 zeneszerző, aki folyamatosan gyártja az ötleteket, amiből a főnök kiválasztja, ami neki kell. És hát nyilván nem minden zenéje klasszikus neki sem, paneles megoldások ott is vannak.
Idézet
 
 
#10 Dead again 2024-02-06 11:08
Idézet:
Volt, aki ezt már 1999-ben "látta jönni"...

"Eláááraszt a szheemét, elkhépeztő zhenééék
Szhámítógép szóóórja szherteszhééét"


Attól még igaz.
Idézet
 
 
#9 Astrodave 2024-02-05 23:42
Idézet - Gábor2:
Nem értem pontosan, mit is jelent hogy "teljes egészében mesterséges intelligencia segítségével, hús-vér zenészek nélkül raktak össze"?
Nem ember énekel, nem gitár-dob-basszus hallható vagy a dalszerzés nem emberi? Esetleg a keverés se?


Nem vagyok teljesen otthon a témában, de megnéztem néhány tutorial videót, hogy hogyan készülnek ezek az AI-s dalok, és nagyjából annyi a teendő, hogy bizonyos programokba be kell írni a kulcsszavakat (pl. üvöltés, ork, metal...), ugyanezt a szövegeknél és a videóklipnél és pár perc alatt meg is van a teljes dal és a klip, legenerálja az AI.

Amúgy meg az a véleményem, mint a korábbi hozzászólóknak: az ezzel a módszerrel összetákolt hulladékokkal nem leszünk gazdagabbak, ebben semmi művészet nincs és megspóroljuk az alkotás örömét / kínját. De ha valakinek ez kell, vigye.
Idézet
 
 
#8 ntsouth 2024-02-05 23:01
Simán lehet, hogy a mai tucathangzású produkciók tették lehetővé, hogy valakinek egyáltalán eszébe jusson AI-generált metálzenét írni.
Idézet
 
 
#7 Gábor2 2024-02-05 21:50
Nem értem pontosan, mit is jelent hogy "teljes egészében mesterséges intelligencia segítségével, hús-vér zenészek nélkül raktak össze"?
Nem ember énekel, nem gitár-dob-basszus hallható vagy a dalszerzés nem emberi? Esetleg a keverés se?
Idézet
 
 
#6 queensryche999 2024-02-05 20:45
Meghallgattam belőle két dalt, szerintem egy dinamikátlan, monoton massza az egész. Ha a 3. daltól esetleg "megtáltosodik", én kérek elnézést. NEM, nem azt mondom, hogy egyből AI-ra tippelnék, de fogalmazzunk úgy, hogy valami nem egészen kerek. És igen, ennél szívesebben hallgatok "Del Vecchio" zenét - gitárosként is. Nagyjából Montsegur hozzászólásának szellemében kezelem én is ezt a helyzetet.
Idézet
 
 
#5 Medve László 2024-02-05 17:32
Idézet - nausea:
Volt, aki ezt már 1999-ben "látta jönni"...

"Eláááraszt a szheemét, elkhépeztő zhenééék
Szhámítógép szóóórja szherteszhééét"


TOP KOMMENT 2 :D
Idézet
 
 
#4 nausea 2024-02-05 15:29
Volt, aki ezt már 1999-ben "látta jönni"...

"Eláááraszt a szheemét, elkhépeztő zhenééék
Szhámítógép szóóórja szherteszhééét"
Idézet
 
 
#3 TuZo 2024-02-05 14:31
Az AI létjogosultságá t bizonyos területeken hülyeség kétségbe vonni, pl.gyógyítás. De ez itt az emberi szellemet, az inspiráció izgalmát, az érzelmek széles skáláját, a tehetséget és az alkotás nagyszerűségét (mint általában a művészetek forrásvidékeit) teszi zárójelbe.
Azért (is) hallgatok zenét (nem csak rock/metalt), mert tudom, hogy amit hallok, azt a fentebb említett attribútumok birtokában lévő Ember hozta létre, újra és újra jelezve, hogy nem csak borzalmakra képes.
Innentől kezdve hogyan lehet majd magabiztosan kijelenteni, hogy amit hallok, azt valóban emberi kéz alkotta?
Túlzás? Meglehet, de én így Érzem, így Gondolom. Mert képes vagyok rá.
Idézet
 
 
#2 Medve Laszló 2024-02-05 13:13
Idézet - Montsegur:
"Szép embertelenség."

De szerintem semmivel se rosszabb, mint az idei Grammy-díjazottak többsége... :)

Az AI sok területen nyilván megkerülhetetle n, és ahogy sok egyéb kreatív területen már elkezdték kirúgni miatta a programozókat, a grafikusokat vagy az írókat, úgy nyilván a zenében is ez történik majd, és biztosan olcsóbb is így dalokat gyártani. Az, hogy a liftben, a bevásárlóközpon tban vagy egy átlagos rádióban mivel gyilkolják majd a hallójáradataid at, az a "tízmillió légy" sok képviselőjét egyáltalán nem fogja izgatni... (Amúgy már tizenkét évvel ezelőtt is ott volt az egyik magyar híroldalon egy bullshitgenerát or, amivel egy hazai előadó jellegzetes, mélyértelműnek hangzó stílusában lehetett kattintásra komplett dalszövegeket írni :) Megnéztem, még mindig elérhető, ki lehet próbálni.)

Ez egy olyan világjelenség, amire nincs ráhatásom.Én, mint gondolkodó ember (kihaló faj) annyit tudok tenni, mint korábban is, amikor nem vettem 3D tévét, nem léptem fel közösségi oldalakra, körberöhögtem a metaverzumot és nem rohantam a boltba kamuzöld autóért csak azért, mert a csapból is ez folyt: egyetlen fillért nem fogok adni ilyen termékért. Továbbra is veszem majd hús-vér emberek nekem tetsző zenéit (fizikai formátumban is, nincs is jobb annál, mint a Powerslave borítóját bogarászni zenehallgatás közben) és veszek koncertjegyeket a hús-vér előadók koncertjeire. Mindig van választási lehetőség.


TOP KOMMENT!!!
Idézet
 
 
#1 Montsegur 2024-02-05 08:46
"Szép embertelenség."

De szerintem semmivel se rosszabb, mint az idei Grammy-díjazottak többsége... :)

Az AI sok területen nyilván megkerülhetetle n, és ahogy sok egyéb kreatív területen már elkezdték kirúgni miatta a programozókat, a grafikusokat vagy az írókat, úgy nyilván a zenében is ez történik majd, és biztosan olcsóbb is így dalokat gyártani. Az, hogy a liftben, a bevásárlóközpon tban vagy egy átlagos rádióban mivel gyilkolják majd a hallójáradataid at, az a "tízmillió légy" sok képviselőjét egyáltalán nem fogja izgatni... (Amúgy már tizenkét évvel ezelőtt is ott volt az egyik magyar híroldalon egy bullshitgenerát or, amivel egy hazai előadó jellegzetes, mélyértelműnek hangzó stílusában lehetett kattintásra komplett dalszövegeket írni :) Megnéztem, még mindig elérhető, ki lehet próbálni.)

Ez egy olyan világjelenség, amire nincs ráhatásom.Én, mint gondolkodó ember (kihaló faj) annyit tudok tenni, mint korábban is, amikor nem vettem 3D tévét, nem léptem fel közösségi oldalakra, körberöhögtem a metaverzumot és nem rohantam a boltba kamuzöld autóért csak azért, mert a csapból is ez folyt: egyetlen fillért nem fogok adni ilyen termékért. Továbbra is veszem majd hús-vér emberek nekem tetsző zenéit (fizikai formátumban is, nincs is jobb annál, mint a Powerslave borítóját bogarászni zenehallgatás közben) és veszek koncertjegyeket a hús-vér előadók koncertjeire. Mindig van választási lehetőség.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

Anneke Van Giersbergen - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Depeche Mode - Budapest, Puskás Ferenc Stadion, 2013. május 21.

 

Riverside - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 6.

 

Wackor - Budapest, A38, 2004. szeptember 29.