Shock!

július 16.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés
Shockmagazin

„Rengetegen kérdezik, hogy miért kerül 50 dollárba egy póló”

A Mastodon kétségtelenül a népszerűbb metalbandák közé tartozik, ám ha hihetünk a csapat gitárosának, még ők is elég nehezen boldogulnak a mai zeneipari klímában. Bill Kelliher szerint a jelenlegi állapotok veszélyeztetik a jövő előadóit.

mastodon_k2017_03

„Ha folytatódik, ami most megy, az előadók előbb-utóbb eltűnnek", mondta Bill Kelliher a Let There Be Talk podcastben. „Egyszerűen nem engedhetjük majd meg magunknak, hogy nekiinduljunk. Ha hallasz egy dalt a rádióban, amögött rengeteg ember munkája van, bár persze most csak a saját stílusomról meg azokról beszélek, akik értenek ehhez. Ami a lemezeket illeti, azokra a kiadó előlegezi a pénzt. Azt mondják: tessék, itt van 600 ezer dollár, készíts egy lemezt, ami mondjuk 575 ezerbe kerül. A zenéd onnantól az övék, a pénzt pedig természetesen vissza kell fizetned. Ezer évig is élhetnék, de a Spotifyból még folyamatos lejátszás mellett is legfeljebb párezer dollárt tudnék keresni, nem tudom pontosan. Onnan csak nagyon kis összegek folynak be. Egyedül úgy tudsz pénzt keresni, ha elindulsz, és folyamatosan turnézol, turnézol, turnézol."

Kelliher szerint ugyanakkor ez sem olcsó mulatság. „Rengetegen kérdezik, hogy miért kerül 50 dollárba egy póló. Nos, mondjuk mert a helyszínek 20-25-30 százalékot ebből is beszednek, szóval az 50 dolláros pólónkból mi legfeljebb 30-at kapunk. Ez pedig utána megoszlik a menedzsment, a jogászok, az adóhivatal és a többi között. És akkor a többi járulékos költségről még nem is beszéltem. A turnébuszok körülbelül 60 ezer dollárba kerülnek egy hónapra. Nevetséges... Még akkor is mindenki a te zsebedben matat, miközben turnézol."

 

Hozzászólások 

 
#21 Igor Igorovics 2018-07-15 15:48
Idézet - BB:
Idézet - Igor Igorovics:
Metallicáék nagyok ebben. Saját kiadójuk adja ki a lemezüket, így a bevételek 80-90%-a hozzájuk megy vissza. Persze nekik megvolt a tőkéjük meg az ismertségi hálójuk, hogy mindez jól süljön el, de ez egy lehetséges irány a jövőre nézve. Szóval, ha dobolást nem is, de marketing-menedzsmentet mindenképpen lehet tanulni a jó öreg Larstól.:)


kibaszott szánalmas már ez a folyamatos Larsozás - elég szerény életetek lehet, ha még mindig nem untátok meg

Úristen bmeg, ennyi jött át?! Ez most komoly? Nem látod a smile jelet? Az volt a lényeg, hogy Metallicáék qrva jól menedzselték magukat, és sokakkal ellentétben, a bevételek nagy része náluk maradt. És ebben oroszlánrésze van Larsnak. Ez nem negatívum, hanem pozitívum! A dobolásra való utalás pedig csak egy poén volt. Ha nem hiszed nyugodtan olvass vissza pár Larsos cikket, több esetben is már Lars mellett törtem lándzsát. Én is baromira unom azokat, akik állandóan bszogatják, azért mert nem dobol már úgy, mint 25 évesen. Utálok szájba rágni dolgokat, de ahogy látom, néha szükséges.
Idézet
 
 
#20 BB 2018-07-15 15:27
Idézet - Igor Igorovics:
Metallicáék nagyok ebben. Saját kiadójuk adja ki a lemezüket, így a bevételek 80-90%-a hozzájuk megy vissza. Persze nekik megvolt a tőkéjük meg az ismertségi hálójuk, hogy mindez jól süljön el, de ez egy lehetséges irány a jövőre nézve. Szóval, ha dobolást nem is, de marketing-menedzsmentet mindenképpen lehet tanulni a jó öreg Larstól.:)


kibaszott szánalmas már ez a folyamatos Larsozás - elég szerény életetek lehet, ha még mindig nem untátok meg
Idézet
 
 
#19 özv Szurgent Lajosné 2018-07-15 13:59
Idézet - adamskij:
gondolom más stratégia, de Alice in Chains néhány hete €25ért adta a pólóit. megint más, ha kisebb zenekar (pl norvég Shining) turnétámogatás gyanánt 35ért adja.

bandcamp tudomásom szerint csak a megadott sápot veszi le, minden továbbit a megadott bankszámlára továbbít.


Amit aztán szerződéstől a függően a kiadó oszt tovább.
Idézet
 
 
#18 adamskij 2018-07-15 13:11
gondolom más stratégia, de Alice in Chains néhány hete €25ért adta a pólóit. megint más, ha kisebb zenekar (pl norvég Shining) turnétámogatás gyanánt 35ért adja.

bandcamp tudomásom szerint csak a megadott sápot veszi le, minden továbbit a megadott bankszámlára továbbít.
Idézet
 
 
-1 #17 özv Szurgent Lajosné 2018-07-15 08:12
Idézet - bogar:
"Kelliher szerint ugyanakkor ez sem olcsó mulatság. „Rengetegen kérdezik, hogy miért kerül 50 dollárba egy póló. Nos, mondjuk mert a helyszínek 20-25-30 százalékot ebből is beszednek, szóval az 50 dolláros pólónkból mi legfeljebb 30-at kapunk."

Figyelj haver! A saját zenekarod honlapján 25 dolcsiba kerül a póló. Gondolom, hogy az meg tiszta bukás, mert a koncerteken árultakból meg legfeljebb 30 marad a saját elmondásod szerint.
Most akkor én értek félre valamit, vagy Te beszélsz össze-vissza?


Várj még egy kicsit, biztosan válaszolni fog neked. Bár fölösleges is, te jobban vágod innen a témát, haver.
Idézet
 
 
+1 #16 Starlight Express 2018-07-15 00:33
Azt elfelejti közölni, hogy mennyit kapnak például a hangszergyártóc égektől meg hasonló dolgokból. A legjobbat kívánom nekik, mert szimpatikus társaság, és eddig minden lemezük egyformán tetszett. Lars teljesítményére az tegyen megjegyzést aki jobb nála.
Idézet
 
 
#15 Igor Igorovics 2018-07-14 23:05
Metallicáék nagyok ebben. Saját kiadójuk adja ki a lemezüket, így a bevételek 80-90%-a hozzájuk megy vissza. Persze nekik megvolt a tőkéjük meg az ismertségi hálójuk, hogy mindez jól süljön el, de ez egy lehetséges irány a jövőre nézve. Szóval, ha dobolást nem is, de marketing-menedzsmentet mindenképpen lehet tanulni a jó öreg Larstól.:)
Idézet
 
 
#14 Bólogató kutya 2018-07-14 21:36
Idézet - Anomander:
Érdekes, messzire vezető téma. Nálam is van lélektani határ a pólóra, zenét is digitális formában szoktam venni,
Mondjuk nem tudom, hogy mi jobb a zenekaroknak, ha csak a saját pénztárcámat nézem, akkor mondjuk a Bandcamp sokszor drágább, mintha mondjuk Google Play Music-on veszem meg ugyanazt (pl az Agregátor legutóbbi lemeze 880 HUF a Google-nél, Bandcampen meg 1500 + ÁFA, mondjuk ott FLAC formátum is van)
Én szívesen vásárolok Bandcamp-en, mondjuk azzal a feltételezéssel , hogy több marad az együttesnek, de ezt valójában nem tudom, hogy tényleg így van-e.

T. szerkesztőség, ti mennyire láttok bele ezekbe? Ha igen, akkor esetleg egy cikk róla? Biztos mást is érdekelne :)

Engem is érdekelne a zene finanszírozási oldala, nagyon szívesen olvasnék erről! Pláne a mai digitális lehetőségek anyagi vonatkozásai érdekelnének kiegészítve persze a többivel, hogx teljes legyen a kép.
Érdekes lenne megismerni ezt az oldalát is történetnek az alkotói/művészeti oldal mellett.
Remélem, nem kell azért a jövő miatt aggódni.
Vagy ha igen, az nem elég: a probléma ismeretében a megoldás jöhet bárhonnan, jó lenne foglalkozni ezzel akár közösségi szinten.
Idézet
 
 
+1 #13 bogar 2018-07-14 21:16
"Kelliher szerint ugyanakkor ez sem olcsó mulatság. „Rengetegen kérdezik, hogy miért kerül 50 dollárba egy póló. Nos, mondjuk mert a helyszínek 20-25-30 százalékot ebből is beszednek, szóval az 50 dolláros pólónkból mi legfeljebb 30-at kapunk."

Figyelj haver! A saját zenekarod honlapján 25 dolcsiba kerül a póló. Gondolom, hogy az meg tiszta bukás, mert a koncerteken árultakból meg legfeljebb 30 marad a saját elmondásod szerint.
Most akkor én értek félre valamit, vagy Te beszélsz össze-vissza?
Idézet
 
 
#12 Anomander 2018-07-14 19:41
Érdekes, messzire vezető téma. Nálam is van lélektani határ a pólóra, zenét is digitális formában szoktam venni,
Mondjuk nem tudom, hogy mi jobb a zenekaroknak, ha csak a saját pénztárcámat nézem, akkor mondjuk a Bandcamp sokszor drágább, mintha mondjuk Google Play Music-on veszem meg ugyanazt (pl az Agregátor legutóbbi lemeze 880 HUF a Google-nél, Bandcampen meg 1500 + ÁFA, mondjuk ott FLAC formátum is van)
Én szívesen vásárolok Bandcamp-en, mondjuk azzal a feltételezéssel , hogy több marad az együttesnek, de ezt valójában nem tudom, hogy tényleg így van-e.

T. szerkesztőség, ti mennyire láttok bele ezekbe? Ha igen, akkor esetleg egy cikk róla? Biztos mást is érdekelne :)
Idézet
 
 
+1 #11 zebraman 2018-07-14 19:18
Nem olyan régen hallgattam egy Jeff Waters interjút, beszélt ilyesmikről is. Azt mondta, hogy a kiadók régen is igyekeztek lenyúlni a zenekarokat, de ami most megy, az tényleg pofátlan. A kiadók továbbra is megkapják a pénzüket, viszont arra hivatkozva, hogy cd eladás nem nagyon van, a dalokhoz fűződő jogokon kívül részesedést kérnek a merch-ből, a fellépti díjakból és a youtube-os lejátszásokból is, így egy zenekarnak nem sok marad.

Tony Moore (ex-Riot) is mesélte, hogy a mai napig nem kap jogdíjat a Sony-tól, legfeljebb egy levelet, hogy még mennyivel tartozik nekik a Privilege of power-re kapott előleg miatt. Moore utalt arra is, hogy elég ügyesen könyvelnek a kiadók, és rengeteg költséget kiszámláznak adott zenekarnak, hogy az mínuszban legyen. Ezt megerősítette Shirley Manson (Garbage) is, hogy pl. a kiadó rendez egy bulit az új album örömére, de kiaszámlázza a zenekarnak, küld limuzint, és kiszámlázza, holott a zenekar nem kérte se a bulit, se a limuzint; ha sikeres az album, akkor "ügyesek voltunk, ti, a zenekar és mi, a kiadó" ha bukik a lemez, akkor "a ti hibátok, mi csak a kiadó vagyunk, csináljatok valamit":

Még ide tartozik egy anekdota, Steve Vai mesélte, hogy pályája elején megkérdezte Frank Zappát, hogy milyen tanácsot adna neki, mint kezdő zenésznek. Az öreg semmi nagyívűt nem mondott, csak annyit, hogy "keep your publishing", azaz tartsd meg a közzétételi jogokat. Vai ezzel elmondása szerint milliókat spórolt meg.

Egyébként a túlélés egyik lehetséges módja, vagy legalábbis megkönnyíti, ha a honlapon a zenekar elhelyez egy paypal hivatkozás, egyfajta becsületkasszát , ahol lehet támogatni az előadót, ha nem is veszel hanghordozót.
Idézet
 
 
#10 frontiers 2018-07-14 17:12
Én tavaly adtam a legtöbbet egy Stones-os pólóért, 25 euróért. Húztam is a fogam, még úgy is, hogy euróban kapom a fizum. Én inkább koncertre megyek és veszek magamnak egy pólót, mint egy műanyaglemezt, amit 10 év múlva már semmivel sem fogsz tudni lejátszani, mert kvázi annyira karcos -több cd-m is így járt-, ha már mindenáron lemez, inkább bakelit...
Idézet
 
 
#9 özv Szurgent Lajosné 2018-07-14 16:34
Idézet - badlands:
Ki kell iktatni a kiadót, mindenki önállóan terjessze a dolgait és menedzselje magát.


A zenekarok ezen a szinten már messze nem képesek önerőből megoldani ezt és mellette lemezeket írni és turnézni is. Segítség nem jutnak messzire, fb meg youtube ide vagy oda.
Idézet
 
 
#8 frostdemonstorm 2018-07-14 14:33
Hagyjuk már ezt, mindig a legjobban futó bandák panaszkodnak, Kiss, Anthrax most meg a Mastodon, akik headlinerek a legtöbb fesztiválon.
Idézet
 
 
+1 #7 Sárvári Gábor 2018-07-14 13:38
Azért nem szenvednek! Ez nem szenvedés! Maximum nem annyi pénzt keresnek mint amit a legtöbben gondolnának. De hogy nem kő gazdagok azt azért sejteni lehetett. Híresek, meg tisztelik őket, de nem egy sztárcsapat. Az underground felsőház. Talán. De azt tudjuk egy ideje, hogy a Rock Star-ok kora nem most van. Aki olvasgat zenész interjúkat évek óta, azt nem lepi meg hogy egy híresebb csapatot nem vet fel a pénz. Gondolom megélnek, csak közel se annyit keresnek mint amennyit várnának, ahhoz képest mennyit turnéznak. De ők egy ilyen korba kezdtek zenélni, sajnos. Ebből kell kihozni a maximumot.
Idézet
 
 
#6 Starlight Express 2018-07-14 11:06
A legjobb az egészben, hogy eközben más műfajok előadói remekül megélnek. Nehezen tudom elképzelni, hogy a Clean Bandit vagy hasonló zenekar több pénzt kap egy koncertért. Még As magyarok is boldogulnak valahogy.
Idézet
 
 
#5 Codename333 2018-07-14 10:57
Idézet - Dév:
Ha tehetem veszek pólót, nálam a lélektani határ 7000 Forint, ha ennél több akkor már jól meggondolom, hogy veszek-e. De most már legalább tudom, hogy miért annyi, amennyi. Elszomorít ez a helyzet.


Nálam is ennyi 7 max 8 ezer.Leglaább ennyivel támogatom őket......ha van pulóver azoknak az árát már meg sem nézem....15-20 ezreket nem adok akármenyire is szeretnék...
Idézet
 
 
#4 Dév 2018-07-14 10:43
Ha tehetem veszek pólót, nálam a lélektani határ 7000 Forint, ha ennél több akkor már jól meggondolom, hogy veszek-e. De most már legalább tudom, hogy miért annyi, amennyi. Elszomorít ez a helyzet.
Idézet
 
 
#3 Codename333 2018-07-14 10:09
Szomorú ez így nagyon. Meg ijesztő is valahol.....nem akaork egy nap egy olyan világban élni ahol nincs semmiféle kreatív rock/metal muzsika csak mert egyszerűen nem éri meg zenélni.Pedig ha ez így megy tovább ennek jó vége nem lesz.Bele sem merek gondolni h a szintér kisebb bandáinak mennyire éri meg átjönni európába....azért egy kicsit meglepődtem ugyanakkor,nyíl ván sejtettem h a mastodon tagjai nem bugati veyronnal járnak a sarki boltba de h még ők,akik tényleg elég népszerűek is ennyire kínlódjanak... szomorú
Idézet
 
 
#2 badlands 2018-07-14 10:03
Ki kell iktatni a kiadót, mindenki önállóan terjessze a dolgait és menedzselje magát.
Idézet
 
 
#1 pumpika666 2018-07-14 06:56
szégen, nem szégyen, de volton ehhez képest még olcsó volt a maiden póló 10.500-ért és otthagytam, sorry gyerekek, de egy póló nekem nem ér meg ennyit, miattam tök mind1 mi van ráírva, inkább lemezeket veszek, még ha ezekkel (a zenekarok szerint legalábbis) nem tömöm a zsebüket
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Lillian Axe - Budapest, Club 202, 2012. szeptember 12.

 

K3 - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 19.

 

Stuck Mojo - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 2.

 

Wendigo - Budapest, Wigwam, 2005. február 16.

 

Wendigo - Budapest, Wigwam, 2004. október 29.