Cseppet megcsúsztunk ezzel az ismertetővel, de előfordul az ilyesmi, és összességében végül is nem hajt a tatár. Amúgy is mindennel kapkodunk manapság, szóval nekem igazából egyáltalán nincs ellenemre, ha néha érni hagyunk ezt-azt. Némi pihentetés után például most is tök jó érzés volt leporolni a még januárban megjelent March Of The Unheardöt, és szembesülni vele, hogy ugyanúgy tetszik, mint akkor, maximálisan méltó a 2022-es Days Of The Lost debüthöz. Nem véletlen, hogy szépen meg is indult a térképen ez a formáció, abszolút megérdemelt a dolog.
A menü nem változott a bemutatkozáshoz képest, de ezekkel a séfekkel igazából dőreség is lenne ilyesmire számítani. Niclas Engelin és Jesper Strömblad (a turnékon utóbbi helyén Patrik Jensen), Peter Iwers, Daniel Svensson, Mikael Stanne – ugyan mi másban utazna ez a leosztás, mint ízig-vérig göteborgi melodikus death metalban? Ezek az arcok mind ott bábáskodtak a stílus születésénél a '90-es években, ez a muzsika jön belőlük természetesen, és az az igazság, hogy gyakorlatilag jobban is játsszák ma már ebben a felállásban, mint gyakorlatilag bárki más a mai színtéren.
Az első lemezt a megjelenése idején nagyon sokat pörgettem, aztán kicsit kikopott a hallgatnivalók közül, úgy is éreztem utólag, hogy elég lett volna rá eggyel alacsonyabb pontszám. Kissé skizofrén leszek, hogy ehhez képest erre most megint bevésem a múltkori értékelést, de a hosszabb érlelési periódus miatt úgy érzem: a harmadik lemez kapcsán ebből már nem kell majd kifarolnom. A stílus ugyanis nem változott, ám a dalok még kidolgozottabbak, még karakteresebbek, mint legutóbb, egyszerűen hallatszik, hogy turnézás közben rendesen összeérett a zenekar. Emellett azt is rásüthetjük a March Of The Unheardre, hogy egy fokkal dallamosabb lemez, mint a debüt, de kéretik ezt a kijelentést helyén kezelni: nincs szó klasszikus értelemben vett slágeresedésről, pláne felhígulásról, egyszerűen csak még markánsabb melódiákkal látták el a dalokat, magabiztosabban adagolják a szintén ez irányba ható billentyűs szőnyegeket, színesítéseket.
Persze vitaképes felvetés, hozzátesz-e bármilyen érdemi újdonságot 2025-ben ez a lemez a svéd dallamos death metalhoz, de én azt mondom: amikor ennyire erősek a dalok, teljesen felesleges mindenáron forradalomra áhítozni, pláne most már ötvenes arcoktól. Lehet ez ellen dacosan, álérvekkel, de-a-hellfest-minden-évben-teltházas-és-a-metallica-megtölti-a-stadionokatozva ágálni, de az egész metálszíntér az aggasztó elöregedés állapotában leledzik, szóval én a magam részéről minden egyes jó dalokkal teli, a műfaj erejét százszázalékosan felvillantó lemez, minden egyes látványosan feltörekvő, magának nevet szerző banda hallatán őszintén tudok örülni. Akkor is, ha régi arcokról beszélünk. Pláne, hogy a The Halo Effect dalai hallatán egy pillanatig sem érzek poros-avas áporodottságot. Igen, a zenei alapok tekintetében valóban megjelenhetett volna húsz évvel ezelőtt is ez a lemez, ám pontosan annyi mai hangszerelési és egyéb aprósággal fűszerezik meg a végeredményt, hogy már épp ne lehessen rájuk sütni a nosztalgiázás bélyegét.
Vagyis ez egy baromi jó lemez. A Conspire To Deceive húzós-dallamos nyitánya, az ezredfordulós érát idéző, szolid elektronikával felütött, óriási refrénnel ellátott Detonate vagy a tika-tikás tempókkal és himnikus melódiákkal felvértezett Our Channel To The Darkness éppúgy óriási nóták, mint a komolyzenei ihletésű riffekre felhúzott What We Become vagy a This Curse Of Silence instru felvezetéséből kibontakozó, parádés címadó. Vagy a szépen meghangszerelt vonósokkal, melodikus refrénnel operáló Between Directions. Vagy a hagyománytisztelő, törékenyen szép instru Coda kóda. Kétlem, hogy az idei felhozatalban akadna versenytársuk ebben az alstílusban.
(És sikerült úgy írnom a lemezről, hogy közben egyszer sem említettem meg azt a bizonyos másik zenekarnevet!)



Hozzászólások
Illetve ahogy a This Curse of Silence építkezik 2 percig azzal a gyönyörű gitártémával és a marching dobokkal, aztán megérkezik a címadó kirobbanó lendülettel, az tanítani való!
Talán az egyetlen hátrány számomra például a Foregone-nal szemben, hogy Tanner Wayne-nek fineszesebb és lendületesebb dobtémái és filljei vannak, mint Danielnek, de talán nem is kell több ide, ez így tökéletes, ahogy van, az első koronggal együtt!
Ismerem őket, ezekre szerintem simán köröket ver az minimum első The Halo Effect album.
A második Halo Effect már 3 hónapja érlelődik ehhez jön hozzá a többszörös libabőrös headliner koncert. Ugyhogy csak mostanra tisztult le az az érzés, hogy a Halo Effectet már kiérdemelte hogy ne a másik zenekarhoz képest definiáljuk. Hiszen ezzel a két kíválló albummal már nyomot hagytak a szintéren.
Nálam picit erősebb a March Of The Unheard mint a debüt. Annyi hiányérzetem van csak, hogy nincsenek Gateways vagy Last of our Kindhoz hasonló melodeath himnuszok.
Érdekes még, hogy egy két finomság jobban kijön, ha jól feltekerem a hangerőt. Lehet, hogy így lett keverve.
10/8
Mondjuk ki bátran: ez a két legjobb In Flames lemez a Clayman óta. In Flames-ebb a mai In Flames-nél... Nálam az első lemezük nagyobbat villantott, de ez sem sokkal marad el mögötte. Sok ilyen ismerős, "hazaérkezős" pillanatot kívánok Mindnyájunknak!
Bevallom én jobb lemezt vártam a debüt után, az szinte tökéletes melodeath esszencia volt. Itt már untam magam közben, néhány résznél.
Persze még így is bőven jobb mint a stílus egyéb mostanában megjelent lemezei.
A Foregone és ezen zenekar debütje kurva nagyot szólt, nehéz lesz ezeket még megközelíteni is.
10/7